Onderzoek: digitalisering vereist lange termijnfocus
- B2b
- 12 okt 2020 @ 09:06
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 12 okt 2020 @ 09:06
- Sjaak Hoogkamer
Uit recent onderzoek van Salesforce blijkt dat de meerderheid (67%) van de Nederlandse zakelijk leiders een groot deel van hun digitale transformaties sinds het begin van de pandemie slechts als tijdelijke oplossingen beschouwen.
Een hoger percentage (75%) geeft toe nog niet ten volle gebruik te maken van de nieuwe digitale technologieën die ze hebben uitgerold.
Online verkoop en services
Volgens het onderzoek is het behoud van een consistente klantenservice het belangrijkste aandachtspunt voor de meeste zakelijk leiders (54%) die zich aan de nieuwe realiteit van COVID-19 proberen aan te passen. Meer dan de helft (57%) denkt dat de verhoogde focus op online verkoop en services ook na COVID-19 een vast onderdeel van hun dienstverlening zal blijven, samen met een verschuiving naar een meer flexibele klantenservice (55%). Hoewel de pandemie aantoont hoe snel klanten zich kunnen aanpassen aan een nieuwe manier van werken, is de helft (50%) van de Nederlandse zakelijk leiders toch ongerust dat ze hun klanten overweldigen met nieuwe technologie en processen.
Salesforce: ondernemers hebben nog te veel de neiging korte termijnsuccessen te omarmen
‘De digitale transformatie blijft. Terwijl deze transformaties steeds sneller gebeuren, riskeren bedrijven een achterstand op te lopen door resultaten op korte termijn boven duurzaam succes op lange termijn te verkiezen,’ aldus Michiel van Vlimmeren, General Manager Nederland bij Salesforce. ‘Bedrijven moeten met een paar dingen rekening houden wanneer ze de stabiliserings- en herstelfase van de crisis ingaan. Een voorbeeld hiervan is vertrouwen in het vermogen van de klant om zich te midden van disruptie aan nieuwe technologieën aan te passen. Ondernemingen moeten een antwoord bieden op de groeiende uitdagingen en verwachtingen van de klant. Doen ze dat niet, dan zullen de klanten hen laten vallen.’
De digitale economie is onze manier van leven en werken helemaal aan het hervormen
Hoewel 87% van de zakelijk leiders het erover eens is dat de pandemie de aard van het werk op een positieve manier veranderd heeft, vinden bijna alle ondervraagden (88%) bedrijfsplanning op zowel korte als lange termijn een uitdaging. Dit wordt niet bevorderd door het feit dat velen moeite hebben om de bedrijfscultuur (44%) en het moreel van de werknemers (69%) op peil te houden, aangezien teams op afstand blijven werken. Sommige van deze uitdagingen zetten bedrijven aan om externe hulp in te schakelen, bijvoorbeeld om nieuwe klanten te werven (52%), teams op afstand te sturen (52%) en het moreel van de werknemers in stand te houden (52%).
‘De digitale economie is onze manier van leven en werken helemaal aan het hervormen,’ aldus Ruben Nieuwenhuis, Managing Director TechConnect. ‘Veel zakelijk leiders voelen zich overweldigd door deze vooruitzichten, maar ze staan er gelukkig niet alleen voor. Samenwerking tussen organisaties uit verschillende sectoren is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat digitale veranderingen op lange termijn worden gerealiseerd en gehandhaafd. Strategische samenwerkingen zoals die tussen Salesforce, TechGrounds en Randstad, die elk aspect van de digitale transformatie ondersteunen, zullen bedrijven helpen bij de technologische en culturele aanpassingen die hiervoor nodig zijn.’
Gezien de snelheid waarmee organisaties en diensten moeten transformeren, toont het onderzoek aan dat de toekomst van werk nu is aangebroken.
Zeker als je bedenkt dat 70% van de zakelijk leiders aangeeft dat ze als gevolg van COVID-19 permanent nieuwe vaardigheden van hun werknemers nodig zullen hebben. IT-skills (58%) en het vermogen om met digitale tools te werken (39%) blijken de meest waardevolle vaardigheden in de post-COVID-wereld, maar ook soft skills zoals emotionele intelligentie (39%) en samenwerking (38%) zullen belangrijk zijn. Bedrijven begrijpen het belang van continu leren om ervoor te zorgen dat werknemers gewapend zijn voor de digitale economie. De meerderheid (62%) van de zakelijk leiders beseft dat ze meer moeten investeren in de opleiding en promotie van werknemers. Hierbij focust 75% zich op training en 76% op het uitrollen van formele structuren om huidige werknemers bij te scholen.
‘Door de recente veranderingen, ten gevolge van de pandemie, hebben veel organisaties moeite om hun bedrijfsstrategieën aan het ‘nieuwe normaal’ aan te passen. We mogen echter niet vergeten dat de digitale transformatie een marathon is, en geen sprint. Zakelijk leiders moeten op lange termijn denken – voorbij COVID-19 – over hoe ze hun bedrijf voortdurend kunnen blijven heruitvinden. Dit houdt ook in dat ze moeten evalueren hoe ze hun activiteiten kunnen uitbreiden, blijven voldoen aan de verwachtingen van de klant, en blijven concurreren dankzij een productief en geëngageerd personeelsbestand,’ legt Van Vlimmeren, uit.
Vraag en aanbod
Linda Hopmans, Directeur Randstad Boost vakopleidingen & Directeur Randstad Techniek & Bouw, zegt: ‘Niet alleen het omgaan met nieuwe technologie vraagt om nieuwe vaardigheden, ook het ontwikkelen en implementeren vragen om skills die steeds vaker schaars zijn. De digitale transformatie legde ook al voor corona de actuele en toekomstige mismatch tussen beschikbare en benodigde skills bloot. Met Randstad Boost hebben we daarom een programma ontwikkeld om vraag en aanbod sneller en passender bij elkaar te brengen waarbij we mensen heel gericht opleiden richting de vraag van de markt. Hiermee werken we in verschillende sectoren samen met partners zoals TechGrounds en Salesforce om de mismatch tussen vraag en aanbod effectiever op te lossen. Hierdoor stromen duizenden mensen per jaar in in toekomstbestendige branches waar zij voorheen nog niet werkzaam waren.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- skills
- services
- online
- korte termijn
- pandemie
- mismatch
- transformatie
- digitalisering
- onderzoek
- Salesforce
- covid19
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
- [column] Groeien om te overleven, maar hoe?
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing