Monitor consumentengedrag: Nederlanders vieren Sinterklaas zo normaal mogelijk

Monitor consumentengedrag: Nederlanders vieren Sinterklaas zo normaal mogelijk
  • B2b
  • 20 nov 2020 @ 09:31
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Bijna de helft van de Nederlanders gaat Sinterklaas vieren. Binnen de richtlijnen en liefst zo ‘normaal’ mogelijk. Dat is goed nieuws voor de retailsector.

Vooral retailers in levensmiddelen, cadeaus, puzzels en spellen krijgen het druk in december. Opvallend is dat de drukte niet alleen online zal zijn. Uit de Monitor Consumentengedrag van deze week blijkt dat ook de winkels en winkelstraten drukker zullen zijn de komende weken.

De feestdagen worden door consumenten gezien als rechtvaardiging om er even op uit te trekken, lijkt het.

Pakjesavond blijft pakjesavond

Sinterklaas is weer in het land! Daarmee komt de altijd feestelijke, gezellige en drukke decembermaand nu toch echt dichtbij. Maar hoe gezellig zal het dit jaar worden als we de feestdagen maar in klein gezelschap mogen vieren? Pakjesavond moet in ieder geval binnen de regels van de gedeeltelijke lockdown gevierd worden. Over Kerst heeft het kabinet zich deze week nog niet uitgelaten, maar duidelijk is dat die er dit jaar ook anders uitziet. Daar is niet iedereen gelukkig mee. Steeds meer Nederlanders willen namelijk een versoepeling van de regels voor het aantal bezoekers dat je thuis mag ontvangen.

Misschien doet goed voorbeeld volgen? Sinterklaas heeft met zijn corona proof intocht mogelijk de toon gezet. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) zegt namelijk Sinterklaas te gaan vieren en meesten zeggen zich daarbij aan de richtlijnen te houden. Voor 20% is dat geen enkel probleem: zij zeggen Sinterklaas te kunnen vieren zoals ze dat gewend waren. Ongeveer 7% zoekt nog wel naar manieren om het Sinterklaasfeest corona proof te vieren, zoals online met familie en vrienden.

Geen heerlijk avondje bij onzekere werksituatie

Ongeveer 10% van de mensen die pakjesavond normaal wel vieren, geeft aan het dit jaar niet te zullen doen. Dit geldt sterker voor Nederlanders met een onzekere werksituatie. 18% van hen viert dit jaar geen pakjesavond, terwijl ze dat normaal gesproken wel zouden doen. Hun onzekere financiële situatie lijkt hierin parten te spelen. Nog steeds maakt bijna de helft van deze groep consumenten zich zorgen over hun financiën en hun werksituatie. Steeds minder mensen in deze groep houden geld over om opzij te zetten en steeds meer besteden hun inkomen vooral aan primaire levensbehoeften zoals levensmiddelen. Dit in tegenstelling tot consumenten met een vaste baan: zij blijven vaker geld overhouden en besteden dit ook vaker aan leuke dingen.

Drukte online én in de winkels

In aanloop naar de feestdagen hebben verschillende e-tailers consumenten opgeroepen om cadeaus op tijd te bestellen. De verwachting dat het in de webshops erg druk wordt komende weken zien we duidelijk bevestigd. Sinds het begin van de coronacrisis besteedt gemiddeld al een kwart van de consumenten meer tijd aan online winkelen. Door Sinterklaas kan dit aandeel wel eens flink oplopen. Ruim 40% van de consumenten geeft namelijk aan zich online op sinterklaascadeaus te oriënteren en deze ook zoveel mogelijk online te bestellen. Toch kunnen ook fysieke winkels zich opmaken voor een drukke periode. De feestdagen lijken voor een relatief grote groep namelijk een rechtvaardiging om er even op uit te trekken. 44% van de Sinterklaasvierders gaat om de een of andere reden toch naar de winkel. Vooral 55-plussers neuzen graag nog even rond in een fysieke winkel.

Mandy Merks, Insights Consultant bij Validators (linksboven op de foto): ‘Vanuit de psychologie weten we dat mensen de neiging hebben om hun gedrag te rechtvaardigen. Dat nu vooral de oudste groep de feestdagen lijkt te gebruiken om er toch even op uit te trekken is niet gek, aangezien zij waarschijnlijk voor zichzelf kunnen rechtvaardigen dat ze zich al vanaf het begin goed aan de maatregelen hebben gehouden.’

Lichtpuntjes voor de retail, licht blijft uit in de horeca

Voor de retailsector zijn de vooruitzichten voor de decembermaand dus voorzichtig positief. De uitgaven die consumenten doen voor cadeaus en eten en drinken blijven in de Monitor Consumentengedrag op hetzelfde peil als de afgelopen maanden. Een klein deel van de Nederlanders verwacht bovendien voor pakjesavond meer uit te geven aan cadeaus en eten en drinken dan andere jaren.

Gijs de Beus, strateeg bij Friends & Foes (midden onder op foto): “Het is best opmerkelijk dat niet meer merken communiceren rondom Sinterklaas. Op een aantal – meestal wat grotere – retailers en e-tailers na. Terwijl die de wind toch al mee hebben. Ongetwijfeld zijn na Sinterklaas de kerstcommercials weer niet aan te slepen. Maar met een boodschap rond dit typisch Nederlandse feest had je jezelf als merk wat onderscheidender in de etalage kunnen zetten.”

Ook voor fabrikanten van puzzels en spellen en aanbieders van online games blijven het gouden tijden. Gemiddeld geeft zo’n kwart van de consumenten hier meer aan uit dan voor de coronacrisis.

Rob Revet, merkstrateeg bij FNDMNTL en lid expertpanel (rechtsboven op foto): "De legpuzzel is bezig met een comeback en winkelvoorraden raken op. Mensen hebben behoefte aan tijdverdrijf en zitten meer thuis. Nostalgische gevoelens spelen waarschijnlijk ook wel mee. Ook een merk als Chicken Tonight speelt daar in haar merkcampagne nu op in. De relevantie hiervan kan wel eens kortdurend blijken. Na corona ziet de wereld er grotendeels weer uit als voor corona namelijk."

Voor de horeca blijven de omstandigheden zeer moeilijk. Nu restaurants en cafés door de gedeeltelijke lockdown zijn gesloten, blijven deze aangewezen op het bestellen en afhalen van maaltijden. Het enige lichtpunt hier is dat het aantal mensen dat online eten bestelt stabiel blijft en fors hoger is dan voor de uitbraak van de pandemie. Consumenten blijven dus bestellen en afhalen. Als de gedeeltelijke lockdown ook tijdens de feestdagen voortduurt, gaat dit veel vragen van de creativiteit van horecaondernemers. Mogelijk kan met borrelboxen voor Sinterklaas- of Oudjaarsavond en met boxen voor kerstontbijt, kerstbrunch of kerstdiner nog iets van de decembermaand worden gemaakt.

Blijf jij ook kosteloos op de hoogte van het huidige consumentengedrag?

 

  

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken