Onderzoek: marketeer niet bezig met kerntaken
- B2b
- 19 feb 2021 @ 16:06
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Onderzoek
- 19 feb 2021 @ 16:06
- Lucas Boon
Nederlandse marketeers besteden te weinig tijd aan hun kerntaken en zijn voornamelijk bezig met 'de onvermijdelijke ruis'. Dit en meer blijkt uit het Global Marketing Report, uitgevoerd door Workfront (onderdeel van Adobe).
Voor dit internationale onderzoek zijn in totaal bijna 900 marketeers van bedrijven met 500 medewerkers of meer ondervraagd: 400 uit de VS, 127 uit Duitsland, 125 uit het VK, 100 uit Zweden en 126 uit Nederland.
De Nederlandse prioriteitsstelling wijkt enigszins af van wat internationale marketeers belangrijk vinden. We lijken nogal 'doenerig' te zijn en zijn te weinig bezig met creativiteit. De diepste drijfveer (creativiteit) en bestaansrecht (marktvraag) worden ondergesneeuwd en blijken wel wat ademruimte te kunnen gebruiken: slechts 20% van hun tijd hebben marketeers beschikbaar voor hun kerntaken. De rest is de onvermijdelijke ruis en zijn algemene en bijkomende taken, zo wordt gesteld in het onderzoeksrapport.
Opvallend is dat bijna een derde van de Nederlandse marketeers (29%) samenwerking met belanghebbenden binnen de organisatie het belangrijkst in zijn functie ziet. Ook vindt men het belangrijk om snel op marktveranderingen te kunnen reageren (28%) en om werk goed en tijdig af te kunnen ronden (ook 28%). Pas op de vierde plaats komt het creatieve denkwerk (26%), op de vijfde plaats gevolgd door de vaardigheid om marketingdata om te kunnen zetten in beslissingen (24%).
Het totaalplaatje van alle onderzochte westerse landen laat andere prioriteiten zien. Daarin willen marketeers op de eerste plaats creatief zijn (34%), snel kunnen reageren op de markt (31%) en op tijd kwaliteit kunnen leveren (31%). Op de vierde plaats willen ze goede beslissingen kunnen nemen op basis van marketingdata en op de vijfde plaats staat, internationaal bezien, het creëren van vraag in de markt (24%).
Het onderzoeksrapport met alle resultaten is hier op te vragen.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing