Bedrijfsleven niet klaar voor cookieless world
- B2b
- 21 mei 2021 @ 04:08
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 21 mei 2021 @ 04:08
- Sjaak Hoogkamer
Nederlandse bedrijven lijken nog niet klaar voor cookieless world, blijkt uit de DDMA Barometer 2021. Ondanks dat 81 procent van de bedrijven de enorme impact van het verdwijnen third-party cookies onderstreept , heeft slechts 9 % de transitie naar alternatieven gemaakt.
Bedrijven als Facebook en Google verzamelen nu third-party cookies om advertenties in te stellen en klantprofielen op te bouwen. Nu een grote speler als Google heeft aangegeven third-party cookies te gaan blokkeren is het einde van een tijdperk nabij.
Adverteerders en bedrijven zullen op een andere manier hun campagnes moeten overbrengen.
Een nieuwe strategie waarin SEO zijn veel belangrijker wordt, mede door gerichte email marketing en meer gebruik van socials, is de moeite van een investering waard.
In de DDMA Barometer geven 69 procent van de bedrijven aan bezig te zijn met voorbereidingen voor een cookieless world. De grote meerderheid (94 procent) pakt het probleem vooral aan de marketingzijde aan. Aan de andere kant heeft 19 procent van de ondervraagde bedrijven nog helemaal geen stappen gezet om zich klaar te maken voor een wereld zonder third-party cookies.
Interne mogelijkheden
Eén van de redenen waarom de transitie naar een third-party cookieloos tijdperk bij de ondervraagde bedrijven niet zo soepel loopt, is omdat een kleine meerderheid denkt de juiste mensen in dienst te hebben om hun huidige marketingactiviteiten te kunnen voortzetten, aldus het DDMA rapport.
Binnen die kleine meerderheid zegt dan ook slechts 51 procent de juiste tooling in huis te hebben en maar liefst één op de vier van de ondervraagde bedrijven heeft intern geen enkele kennis. Het vertrouwen in specialistische partners is daarentegen weer een stuk groter, want bijna drie op de vier ondervraagden denken de juiste partners te hebben om de huidige marketingactiviteiten door te zetten zonder third-party cookies.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing