Mastercard lanceert True Name voor lgbtqia-gemeenschap
- B2b
- 18 mei 2021 @ 10:09
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Maatschappij
- 18 mei 2021 @ 10:09
- Sjaak Hoogkamer
Met de nieuwe kaartfunctie kunnen kaarthouders hun voorkeursnaam gebruiken op hun betaalkaart en creditcard, waarmee een belangrijk pijnpunt wordt weggenomen voor veel mensen in de LGBTQIA+ gemeenschap.
De kaartfunctie werd op WorldPride 2019 aangekondigd en is sindsdien succesvol gelanceerd bij grote banken in de Verenigde Staten. De Nederlandse onlinebank bunq is de eerste kaartuitgever die True Name beschikbaar stelt in 30 Europese landen, waaronder Nederland.
Voor transgender en non-binaire personen is de naam op hun betaalpas vaak een bron van gevoeligheid en schaamte, omdat die niet hun ware identiteit weergeeft.
Een officiële naamswijziging wordt ervaren als een lang en moeizaam juridisch proces. True Name van Mastercard is ontworpen om dit te veranderen. De kaartfunctie stelt mensen in staat om hun voorkeursnaam op de betaalpas weer te geven. Bestaande en nieuwe bunq kaarthouders kunnen vanaf vandaag een nieuwe kaart aanvragen waarop hun gekozen naam staat.
Deze mogelijkheid is van essentieel belang voor de LGBTQIA+ gemeenschap.
Een op de drie (32%) mensen die een identiteitsbewijs gebruiken die niet overeenkomt met hun ware identiteit, heeft te maken gehad met negatieve ervaringen zoals intimidatie en geweigerde diensten of is zelfs aangevallen.
‘Bij Mastercard staan we voor inclusie. We bieden kaarthouders de mogelijkheid om hun gekozen naam te gebruiken, omdat iedereen financiële producten verdient waarmee ze zichzelf identificeren,’ aldus Mark Barnett, president van Mastercard Europa. ‘Deze kaartfunctie verlicht een groot pijnpunt in de transgender en non-binaire community en zorgt dat mensen hun ware identiteit veilig, eenvoudig en met trots kunnen gebruiken. We roepen de betaalindustrie op om deze norm voor iedereen toe te passen.’
'We zijn trots om deel uit te maken van deze ontwikkeling. Bij bunq geloven we in de kracht van diversiteit en alle kleuren van de regenboog. True Name™ laat zien dat een kleine verandering een grote impact kan hebben. Het stelt mensen in staat om vrij te zijn en hun leven te leiden zoals zij willen,' stelt Ali Niknam, CEO van bunq.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing