Ondanks versoepelingen blijft vakantie in eigen land in trek

Ondanks versoepelingen blijft vakantie in eigen land in trek
  • B2b
  • 1 jun 2021 @ 10:33
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Onderzoek

Zeven op de tien Nederlanders wil op vakantie dit jaar. Dit aantal geldt ook voor de belangrijkste landen voor inkomend toerisme van Nederland, zoals België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Ten opzichte van de vorige meting half maart blijft het aantal vakantieplannen in vrijwel alle landen gelijk, maar neemt het aantal boekingen toe.

Dat blijkt uit de nieuwste meting van de Vakantiemonitor van NBTC, waarmee het reissentiment van Nederlanders en de belangrijkste kernmarkten wordt gemonitord. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: ‘De drang om erop uit te gaan is onverminderd groot. Meer mensen oriënteren zich concreet op een vakantie, dus de kans dat deze vakantieplannen nog worden omgezet in boekingen neemt toe. Het is positief dat in vergelijking met de vorige meting, meer mensen met vakantieplannen zich daadwerkelijk oriënteren. Dit biedt enig perspectief voor de toeristische sector voor de rest van dit jaar.’

Meer vakantieplannen omgezet in boekingen

De resultaten uit de Vakantiemonitor laten zien dat het aantal boekingen in alle landen is toegenomen, ten opzichte van de vorige meting. Met name in Nederland (+4 %), Duitsland (+6 %) en Frankrijk (+14 %) is het aantal gemaakte boekingen toegenomen. Vranken: ‘Het is een positieve ontwikkeling dat vakantie-intenties in toenemende mate leiden tot concrete boekingen. Voor Nederland geldt dat van de 35 procent Nederlanders met vakantieplannen, bijna de helft zich al oriënteert op een vakantie. In vergelijking met de meting in maart is de kans groter dat het potentieel aan vakantieplannen ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Dit geldt zowel voor vakanties in Nederland als in het buitenland.’

Twee op de vijf Nederlanders met vakantieplannen wil in eigen land blijven

In de meeste Europese landen geven inwoners met vakantieplannen aan in eigen land te willen blijven. Ondanks de versoepelingen is dit aantal gelijk gebleven in vergelijking met de vorige meting. In de zomervakantie geeft zelfs bijna de helft (48%) aan in eigen land te blijven, blijkt uit de Vakantiemonitor.

Van de Nederlanders met vakantieplannen heeft bijna 40 procent de intentie om in eigen land te blijven.

Vranken: ‘Heel fijn dat een vakantie in eigen land populair is en blijft dit jaar, tegelijkertijd zien we dat men meer vertrouwen heeft gekregen om deze zomer op (vlieg)vakantie naar het buitenland te gaan. Opvallend is dat Nederlanders ten opzichte van de andere nationaliteiten terughoudender zijn om met het vliegtuig op vakantie te gaan.’

Tweederde vakantiegangers bereid om zich te laten testen voor vakantie in buitenland

Vaccinaties hebben een steeds grotere invloed op het vakantiegedrag, blijkt uit de Vakantiemonitor. Ten opzichte van de vorige meting blijkt met name in België (+9 %) en Frankrijk (+7 %) dat men pas weer op vakantie gaat naar het buitenland als men is gevaccineerd. In Nederland geeft de helft van de inwoners aan een buitenlandse vakantie te ondernemen als men is gevaccineerd. In de andere landen geeft drie op de vijf inwoners dit aan. Ook zijn de meeste vakantiegangers bereid om zich te laten testen voor een buitenlandse vakantie. Opvallend is volgens NBTC dat de testbereidheid van Nederlandse vakantiegangers lager is dan van andere Europese vakantiegangers.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken