Ondanks versoepelingen blijft vakantie in eigen land in trek
- B2b
- 1 jun 2021 @ 10:33
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 1 jun 2021 @ 10:33
- Sjaak Hoogkamer
Zeven op de tien Nederlanders wil op vakantie dit jaar. Dit aantal geldt ook voor de belangrijkste landen voor inkomend toerisme van Nederland, zoals België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Ten opzichte van de vorige meting half maart blijft het aantal vakantieplannen in vrijwel alle landen gelijk, maar neemt het aantal boekingen toe.
Dat blijkt uit de nieuwste meting van de Vakantiemonitor van NBTC, waarmee het reissentiment van Nederlanders en de belangrijkste kernmarkten wordt gemonitord. Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: ‘De drang om erop uit te gaan is onverminderd groot. Meer mensen oriënteren zich concreet op een vakantie, dus de kans dat deze vakantieplannen nog worden omgezet in boekingen neemt toe. Het is positief dat in vergelijking met de vorige meting, meer mensen met vakantieplannen zich daadwerkelijk oriënteren. Dit biedt enig perspectief voor de toeristische sector voor de rest van dit jaar.’
Meer vakantieplannen omgezet in boekingen
De resultaten uit de Vakantiemonitor laten zien dat het aantal boekingen in alle landen is toegenomen, ten opzichte van de vorige meting. Met name in Nederland (+4 %), Duitsland (+6 %) en Frankrijk (+14 %) is het aantal gemaakte boekingen toegenomen. Vranken: ‘Het is een positieve ontwikkeling dat vakantie-intenties in toenemende mate leiden tot concrete boekingen. Voor Nederland geldt dat van de 35 procent Nederlanders met vakantieplannen, bijna de helft zich al oriënteert op een vakantie. In vergelijking met de meting in maart is de kans groter dat het potentieel aan vakantieplannen ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd. Dit geldt zowel voor vakanties in Nederland als in het buitenland.’
Twee op de vijf Nederlanders met vakantieplannen wil in eigen land blijven
In de meeste Europese landen geven inwoners met vakantieplannen aan in eigen land te willen blijven. Ondanks de versoepelingen is dit aantal gelijk gebleven in vergelijking met de vorige meting. In de zomervakantie geeft zelfs bijna de helft (48%) aan in eigen land te blijven, blijkt uit de Vakantiemonitor.
Van de Nederlanders met vakantieplannen heeft bijna 40 procent de intentie om in eigen land te blijven.
Vranken: ‘Heel fijn dat een vakantie in eigen land populair is en blijft dit jaar, tegelijkertijd zien we dat men meer vertrouwen heeft gekregen om deze zomer op (vlieg)vakantie naar het buitenland te gaan. Opvallend is dat Nederlanders ten opzichte van de andere nationaliteiten terughoudender zijn om met het vliegtuig op vakantie te gaan.’
Tweederde vakantiegangers bereid om zich te laten testen voor vakantie in buitenland
Vaccinaties hebben een steeds grotere invloed op het vakantiegedrag, blijkt uit de Vakantiemonitor. Ten opzichte van de vorige meting blijkt met name in België (+9 %) en Frankrijk (+7 %) dat men pas weer op vakantie gaat naar het buitenland als men is gevaccineerd. In Nederland geeft de helft van de inwoners aan een buitenlandse vakantie te ondernemen als men is gevaccineerd. In de andere landen geeft drie op de vijf inwoners dit aan. Ook zijn de meeste vakantiegangers bereid om zich te laten testen voor een buitenlandse vakantie. Opvallend is volgens NBTC dat de testbereidheid van Nederlandse vakantiegangers lager is dan van andere Europese vakantiegangers.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing