[NMD21] Nima Marketing Day: 'Marketing is moeilijk'

[NMD21] Nima Marketing Day: 'Marketing is moeilijk'
  • B2b
  • 9 sep 2021 @ 11:59
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Nima Marketing Day

De vijfde is altijd bijzonder. De Vijfde van Beethoven, de vijfde smaak en natuurlijk de vijfde Nima Marketing Day. Na de corona-editie van 2020 is DeFabrique weer het toneel van het leukste marketingfeestje van Nederland, mét inhoud. En een volle zaal met deelnemers, die geboeid luisterden naar de keynote van Thomas Barta.

Maar eerst was er een in eerste instantie sombere opening van NIMA-voorzitter/directeur Kirsten Andres, waarin ze betoogde dat de term ‘marketing’ niet helemaal onbevlekt is. Voor veel mensen hangt er een geur van misleiding, van reclame aan. Marketeers moeten ook naar zichzelf kijken. Het werkveld is enorm gefragmenteerd en iedereen is een specialist. Er zijn heel veel clubjes en prijzen en nog meer functietitels. Is er iets mis met de titel “marketeer”? Schamen we ons?

Maatschappelijke waarden
Belangrijker is natuurlijk de vraag: wat kunnen we eraan doen? Volgens Andres kan dat door de economische waarde te verbinden met maatschappelijke waardes, zoals milieu, diversiteit en duurzaamheid. Als alle marketeers dat in hun achterhoofd meenemen zal het beeld van marketing over vijf jaar waarschijnlijk een stuk positiever zijn. Om geen vijf jaar te hoeven wachten konden de aanwezigen bij de stand van NIMA al suggesties op de muur schrijven, of, om de relatie met Defabrique goed te houden, met post-its op een speciaal daarvoor bestemd doek te plakken.

Thomas Barta was meer dan blij weer voor een volle zaal te staan. Online congressen zijn aan hem niet besteed, zo vertrouwde hij de aanwezigen toe. ‘Marketing is moeilijk’ stelde hij in zijn keynote. Het bewijs werd vrijwel meteen geleverd toen hij de aanwezigen vroeg wie vond dat hij of zijn goed was in moderne marketing. Het aantal handen dat de lucht in ging was op één hand te tellen. ‘De Nederlandse elite heeft nog veel te leren’ concludeerde Barta dan ook.

Why marketeers have to be brave
Onder de titel Why marketeers have to be brave beschreef hij de moeilijkheden die marketeers tegenkomen, met gelukkig ook vijf tips om de kans op succes te vergroten. De eerste en belangrijkste is volgens hem om je value creation zone te vinden, het gebied waarin je als marketeer waarde toevoegt voor zowel het bedrijf als voor de (potentiële) klant. Zijn tweede tip was “side with the revenue camp”, met andere woorden: wees niet bescheiden, maar laat zien wat je als marketeer toevoegt. Een verkoper die een grote deal sluit zal ook niet heel bescheiden om zich heen wijzen om iedereen te bedanken, maar trekt de eer naar zich toe.

Het derde advies dat Barta losliet op de zaal was ‘feed your firm towards’. Maak gebruik van kennis en data en laat als marketeer zien hoe iedereen presteert, zowel de positieve als de negatieve scores. Vraag niet naar de ervaringen van de klant, maar vraag wat er eventueel beter kan. Dat geeft waardevolle input voor het bedrijf en de klant is blij dat hij kan helpen.

Het internet is geweldig, maar niet altijd even betrouwbaar. ‘To find your own truth’ is dan ook het vierde advies. Baseer je niet op Twitter, maar op die saaie, “uncoole” rapporten. Switcht de consument wel van merk vanwege die purpose-driven marketing? Of is dat product elders goedkoper, handiger in gebruik of uberhaupt beschikbaar? Laat je niet om de tuin leiden door blinkende cijfers op het interweb.

Al laatste gaf hij het publiek mee om hun moed te vinden (Find your brave). Niet overmoedig natuurlijk, want hoe (over)moediger, hoe groter de kans op ontslag. Het is van belang om voor jezelf te bepalen wat écht belangrijk is en daarvoor te vechten. Als je zelf geïnspireerd bent, inspireer je anderen, volgens Barta. Bepaal wat je voor jezelf en je bedrijf écht wil bereiken en ga ervoor. Of, zoals George Adair zei: “All you ever wanted is on the other side of fear”.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken