Campspace slaat vleugels uit naar Europa

Campspace slaat vleugels uit naar Europa
  • B2b
  • 21 apr 2022 @ 09:47
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Campspace, het boekingsplatform voor kamperen op privé natuurterreinen, heeft € 3 miljoen opgehaald in een financieringsronde. Bovendien heeft het platform de Duitse concurrent Pop-Up Camps overgenomen en breidt het daarmee haar aanbod uit met honderden nieuwe campings en hosts.

Campspace, dat nu al meer dan 2.000 accommodaties biedt in meer dan 30 landen, gebruikt de investering en acquisitie voor snelle uitbreiding van het bedrijf in heel Duitsland, Frankrijk en daarna in andere Europese landen.

Doel is uiteindelijk, aldus Campspace, zoveel mogelijk overnachtingen in voorheen privé-natuurschoon voor iedereen toegankelijk te maken en zo uit te groeien tot grootste van Europa.

De wens 'voor een hechte en authentieke verbindingen met de natuur', ontstond tijdens een roadtrip van medeoprichter Alexander van Nimwegen in 2017. Hij trof voortdurend overvolle campings aan, die een goed gevoel bij hem in de weg zaten. Gefrustreerd belde hij aan bij twee lokale bewoners met de vraag of hij bij hen op hun privé-grond mocht verblijven. Van Nimwegen wachtte vervolgens een zeer hartelijke ontvangst, met vele tips en anekdotes van de lokale bewoners over de omgeving. Deze ervaringen leidde uiteindelijk tot de oprichting van Campspace. Samen met vrienden Hugo van Donselaar, Merijn Straathof en Jeroen Wielaards zijn ze dagelijks bezig om die beleving van destijds op een zo breed mogelijke schaal te implementeren.

In de kern is Campspace een platform dat gespecialiseerd is in buitenverblijven, of het nu in een persoonlijke tent, camper of in een gezellige boomhut, yurt of hut is.

Maar het onderscheidt zich door een grote focus op ondersteuning van lokaal toerisme en - met 80% van de CO2-uitstoot van het toerisme als gevolg van transport - de wens om de lokale buitenovernachting een belangrijk onderdeel van een duurzame levensstijl te maken.

De financieringsronde is volgens Campspace ‘vooral bestemd voor verdere opschaling van het platform, in nóg meer landen, om zo milieubewuste reizigers in heel Europa van dienst te zijn.’ Uiteindelijk wil Campspace een forse bijdrage leveren aan verandering van het idee, dat rust en ontspanning slechts bereikt kan worden door de halve wereld over te reizen. Het platform stelt gasten in staat voorheen ontoegankelijke plekken in de natuur te boeken, vaak gelegen op particulier terrein of op onbekende campings.

Jaarlijkse groei van 300%

Campspace is vanaf de start met 300% per jaar gegroeid. De pandemie en de bijbehorende lockdowns zorgden voor een boost juist voor lokaal kamperen.

Nu de corona-pandemie steeds minder beperkingen oplevert, zijn er nog geen tekenen van vertraging in deze groei. Grote stijgers zijn op dit ogenblik Slovenië (76%), gevolgd door Oostenrijk (32%) en België (25%). Regio's waar kamperen al een populair tijdverdrijf was, zoals Nederland, Duitsland en het VK, laten ook nu nog steeds een toename zien van lokale kampeerplekken.

Impact op milieu

Hugo van Donselaar, CEO en medeoprichter van Campspace: ‘Momenteel is de reisindustrie verantwoordelijk voor ongeveer 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Door de aanhoudende bevolkings- en welvaartsgroei zal het aantal toeristen en de negatieve impact op ons milieu alleen maar toenemen. Door dit privé natuurschoon dicht bij huis te openen, maken we toerisme duurzamer en komen we tegemoet aan de behoeften van de volgende generatie reizigers. We leven in een tijd waarbij het heel makkelijk is om contact met elkaar te zoeken, écht menselijk contact lijkt echter ingewikkelder dan ooit.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken