BvA krijgt predicaat Koninklijk

BvA krijgt predicaat Koninklijk
  • B2b
  • 7 jun 2022 @ 19:47
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Bond van Adverteerders gaat voortaan als Koninklijk door het leven. De Bond kreeg dinsdag 7 juni tijdens een feestelijke bijeenkomst uit naam van Zijne Majesteit Koning Willem Alexander het predicaat ‘Koninklijk’ overhandigd door Arthur van Dijk, Commissaris van de Koning in Noord-Holland.

Erik van Engelen, voorzitter van bvA - het landelijke netwerk van merkleiders - heeft op dezelfde bijeenkomst direct merkleiders opgeroepen om bij te dragen aan het oplossen van de grote problemen waar de samenleving voor staat.

Van Engelen signaleerde dat Nederlanders steeds vaker verwachten dat het bedrijfsleven een rol speelt bij het oplossen van de grote maatschappelijke uitdagingen waar de samenleving voor staat. Het vertrouwen dat de politiek deze gaat oplossen, staat onder druk. Hierdoor wordt steeds meer de vraag bij het bedrijfsleven en de merken neergelegd om hierin een rol te spelen. 

Merken kunnen positieve rol spelen

Van Engelen: ‘Marketing en maatschappelijke uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, klimaat, obesitas en diversiteit lijken in eerste instantie wellicht niet bij elkaar te passen. Toch is dat wel degelijk het geval. Merkleiders kunnen met hun merken een belangrijke positieve rol spelen bij het veranderen van beeldvorming en gedrag, omdat zij in staat zijn om consumenten aan te zetten tot ander -positief- gedrag en de bestaande beeldvorming te veranderen. Ook innovaties die bijdragen aan maatschappelijke veranderingen, vinden - mede dankzij reclame - hun weg sneller naar de consument. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de groeiende vraag naar elektrische auto's en vleesvervangers.’

Als we echte merkleiders zijn en willen blijven, moeten we niet bang zijn als het even ongemakkelijk wordt. We kunnen niet afwachten hoe de wereld gaat veranderen

Hij voegde daar aan toe: ‘Als we echte merkleiders zijn en willen blijven, moeten we niet bang zijn als het even ongemakkelijk wordt. We kunnen niet afwachten hoe de wereld gaat veranderen. Merken en campagnes die écht maatschappelijke impact hebben, bereiken dat niet door de regels te volgen, maar door zelf keuzes te maken. We willen de uitdaging die de samenleving bij ons neerlegt, aangaan en als merkleiders elkaar steunen bij het doorvoeren van noodzakelijke veranderingen. Door in gesprek te gaan met de grote criticasters, door moeilijke discussies niet uit de weg te gaan, door de pijnpunten te benoemen en door met elkaar naar oplossingen te zoeken.’

BvA ondersteunt en verbindt

Van Engelen gaf aan dat de meeste leden deze verantwoordelijkheid zeker voelen, maar soms moeite hebben om daarmee aan de slag te gaan. ‘In bvA-verband kunnen wij elkaar versterken, door meer samen te denken, door samen te werken en door samen te doen.’

Concreet zal bvA haar leden ondersteunen met kennis en praktische tools, zelfregulerings-initiatieven en door contacten te leggen met zowel andere brancheorganisaties als externe kritische partijen. 

BvA heeft momenteel 132 merkleiders als lid; het afgelopen anderhalf jaar sloten 25 nieuwe organisaties zich aan. De organisatie werd opgericht in 1919 en is daarmee een van de oudste nog actieve belangenorganisatie van Nederland. De feestelijke bijeenkomst werd gehouden in het onlangs geopende Groote Museum van Artis.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken