[NMD22] Hooghoudt adviseert: ‘Vermarkt je fout’

[NMD22] Hooghoudt adviseert: ‘Vermarkt je fout’
  • B2b
  • 16 jun 2022 @ 14:24
  • Link
  • Ryan Baij
    Ryan Baij

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Hooghoudt heeft op 16 juni op Nima Marketing Day in DeFrabrique een sessie gehouden. Martijn Keesmaat sprak over het merk Hooghoudt en hoe zij het anders doen dan de anderen.

Voor in het zaaltje van de presentatie staan twee flessen van Hooghoudt en beide hebben een mooi marketingverhaal. Deze flessen zijn limited editions, nodig om het merk Hooghoudt te verwaarden. Een premium product, zo legt Keesmaat uit, is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie.

De eerste fles is er één uit een reeks van vijf exceptionele vaten, door een echte kenner ontdekt en door Hooghoudt opzij gezet. Uit deze vijf komen nu vijf verschillende premium flessen. Toevalligerwijs komt dat goed uit met de vijf generaties die de Hooghoudt-familie nu heeft sinds het familiebedrijf bestaat. In deze fles is sinaasappel toegevoegd, omdat generatie één dat als belangrijkste ingrediënt gebruikte.

Foutje
De tweede fles heeft een verhaal, met als basis een fout van een werknemer (niet bij naam te noemen!). De werknemers zag dat vaten die al zeven jaar aan het rijpen waren, niet meer vol zaten. Een logisch gevolg van verdamping. De overijverige werknemer gooide er nieuwe vloeistof bij. Hooghoudt ontdekte de fout, legde de vaten apart en bedachten wat ze ermee moesten.

Nu 16 jaar na de fout hebben ze besloten wat het wordt. Vermarkten als jenever van 23 jaar oud, maar wel overspoten met een gouden 16. Het is het namelijk beide: 23 year old in a 16 year old body. Keesmaat ziet daar de kracht van Hooghoudt: ‘Omarm wat je verkeerd doet en maak er iets moois van. Het is een lekker drankje, ook al is het mis gegaan.’ Zijn tip is dan ook: ‘Durf je als merk kwetsbaar op te stellen, juist zo geef je je merk ook kleur.’

P.S.

Spreker Martijn Keesmaat kwam met nog wat funfacts over Jenever, die we u niet willen onthouden

- De bes is eigenlijk de superfood van eeuwen geleden. Zo was jenever in de vroege tijden dus een functionele gezonde drank op de schepen die de wereld rondgingen.

- Willem van Oranje betaalde zijn manschappen in jenever. Hij had namelijk niet genoeg geld en de goede moed bleef erin.

- Jenever is een geografisch product (zoals champagne). Oude en jonge jenever mag alleen in Nederland en België worden geproduceerd

Ryan Baij

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken