Campagne Ardanta breekt het ijs over vraagstuk leven en dood

Campagne Ardanta breekt het ijs over vraagstuk leven en dood
  • B2b
  • 20 jul 2022 @ 10:05
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Uitvaartverzekeraar Ardanta, een merk van A.S.R. lanceert een zomercampagne met als centraal thema ‘Met wie breek jij het ijs?’ in samenwerking met oud-Olympisch kampioen schaatsen Mark Tuitert.

Ardanta wil anderen ‘inspireren een open gesprek te voeren over het leven en de dood.’ De campagne is ontwikkeld door Van Santen Netwerk.

Zo’n gesprek met je partner, vriend of familielid is belangrijk volgens de uitvaartverzekeraar, want uit recent onderzoek blijkt dat maar liefst twee derde van alle Nederlanders het een moeilijk gespreksonderwerp vindt. Vooral voor mensen met een partner en degenen met jonge kinderen. En 21% denkt er liever helemaal niet over na. Met de ‘breek het ijs-gesprekken’ wil Ardanta Nederlanders stimuleren om in gesprek te gaan.

De reden dat Ardanta deze campagne heeft opgezet is omdat praten over de dood nog altijd niet gewoon of gemakkelijk is. Zeker het delen van eigen uitvaartwensen is voor veel mensen heel confronterend. Uit onderzoek blijkt dat er bij nabestaanden wel behoefte is om te weten wat de ander wil. Maar hoe breek je het ijs over een beladen onderwerp als ‘de dood’?

Uitvaartverzekeraar praat over het leven en niet over de dood

De ‘breek het ijs-campagne’ wil volgens Ardanta ‘laten zien dat zo’n gesprek niet moeilijk en zwaar hoeft zijn, als je over het leven praat, waar de dood gewoon bij hoort.’ Het is een aanzet om dit in de zomer op een luchtige manier te bespreken met elkaar en met vrienden en familie. Dat juist een uitvaartverzekeraar niet over de dood communiceert maar over het leven, is bijzonder.

Voor de campagne is met Mark Tuitert een interview gehouden waarin hij open vertelt over zijn eigen gevoel en kijk op het leven en de dood.

Daarvoor beantwoordt de schaatser op initiatief van Ardanta een aantal levensvragen die een inspiratie kunnen zijn om met je naasten zo’n 'breek het ijs-gesprek’ te hebben. Zo zegt de oud-Olympisch kampioen in het interview: Leef vol, ga het aan en deel het leven. Mark verloor zijn moeder in 2011. Zij was tien jaar ziek, wat een grote impact had op zijn sportcarrière en privéleven. Een ander statement van de topsporter is: Olympisch Goud is belangrijk maar op de schaal van een goed leven, zijn er een paar dingen belangrijker. “De verbinding met de familie en mijn gezin spelen daarin een veel grotere rol. Bij mijn gezin ervaar ik rust, daarvoor hoef ik niet de hele wereld over. Mark is getrouwd en vader van een dochter (9) en zoon (3).

Naast de video, die wordt verspreid via de socials en de media, gaat een promotieteam waterijsjes uitdelen in vijf grote steden. De ijsjes worden samen met een actieflyer uitgedeeld waarop onder andere staat: ‘Met wie breek jij het ijs?' ‘Met wie ga je een mooi gesprek aan?’ Met daarbij een levensvraag, zoals: Wat was je mooiste concert? Waar was je het gelukkigst? Wat staat bovenaan jouw bucketlist?

Credits

Opdrachtgever: Ardanta

Bureau: Van Santen Netwerk

 



Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken