[De zomer van] Hafida Abahai: 'We willen een bureau zijn dat cultuur omarmt'

[De zomer van] Hafida Abahai: 'We willen een bureau zijn dat cultuur omarmt'
  • B2b
  • 1 aug 2022 @ 04:56
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Hafida Abahai is CEO van communicatie- en pr-bureau Weber Shandwick Nederland. Het bureau heeft sinds kort een flexibel feestdagenbeleid om werknemers de mogelijkheid te geven om drie officiële feestdagen te ruilen voor andere dagen.

Waar ging/gaat de reis naartoe deze zomer en waarom?

Wij zijn in de zomer vaak in Nederland omdat we nog niet gebonden zijn aan schoolvakanties. Ons kindje is net 2 jaar geworden. Ik ben eind mei met een groep vriendinnen op onze jaarlijkse Ibiza trip geweest. We huren een groot huis met zwembad op een rustig stuk van het eiland en rijden het hele eiland over van strandjes naar restaurant hotspots. Vervolgens ben ik begin juni met mijn man en kindje 10 dagen naar Marrakech (Marokko) geweest. Onze beider roots liggen in Marokko, we komen er regelmatig en dit keer was het extra bijzonder omdat het de eerste keer was dat onze zoon in Marokko was.

Hoe is eerste halfjaar verlopen: opvallende ontwikkelingen, personeel, nieuwe inzichten, businesswise?

Qua business gaat het goed, wel was het een uitdagend jaar voor wat betreft de krapte op de arbeidsmarkt. Net zoals bij vele andere pr- en communicatiebureaus kost het ons tegenwoordig ook meer moeite om mensen te vinden. Maar we investeren in nieuw talent en trainingen op het gebied van creative, content, digital, duurzaamheid en business consultancy, die inmiddels een belangrijk deel van onze dienstverlening beslaan. Zo hebben we begin dit jaar een parel van een creative director bij het team mogen voegen en hebben we mooie nieuwe klanten mogen verwelkomen zoals DJI, leider op het gebied van civiele drones en cameratechnologie. Ook hebben we een flexibel feestdagenbeleid geïntroduceerd voor onze werknemers, omdat we als bedrijf veel waarde hechten aan diversiteit & inclusiviteit. In het kort betekent het dat medewerkers tot 3 officiële feestdagen per jaar mogen ruilen voor andere dagen waarop ze liever iets willen herinneren of vieren wat voor hen persoonlijk meer betekenis heeft.

 

Hoe stil is het op de zaak in de zomer, of valt dat mee?

De zomer is voor ons nooit een rustige periode. Klanten willen vaak direct in september pr-campagnes lanceren als iedereen terug is van vakantie, en bedrijven zetten vaak net voor de zomer nog een pitch uit om na de zomer met een nieuw bureau te kunnen starten. Ons team houdt daarom rekening met elkaars vakanties zodat werk ook in de zomer kan blijven doorlopen. Ons kantoor zit gelukkig vlakbij het strand, we hebben airco en een vriezer gevuld met ijsjes, dus het is goed toeven op kantoor als afwisseling van het thuiswerken.

Wat zit er allemaal in het vat voor het 2e halfjaar?

We ondersteunen klanten al langere tijd op het gebied van influencer marketing, van one off campagne collabs tot langdurige influencers ambassadeurprogramma’s. Dit doen we voor klanten als Weber barbecues, Dove, Andrelon en Zwitsal. Naar de tweede helft van het jaar gaan we voor klanten steeds meer doen rondom TikTok. Het fijne is dat ons social team bestaat uit een fijne mix van millennials en Gen Z’ers die bovenop de ontwikkelingen zitten van alles op social media gebied.

Wat is het laatste harde nieuws?

Weber Shandwick heeft onlangs wereldwijd een nieuwe branding gelanceerd. We noemen onszelf ‘The in-culture agency’. We willen een bureau zijn dat niet simpelweg culturele trends volgt, maar voor onze klanten daadwerkelijk positieve impact maakt voor consumenten en maatschappij. Een bureau dat cultuur vormt en leidt. Dit doen we door gedurfde creatieve ideeën te ontwikkelen, daarbij gebaseerd op insights en data afkomstig uit de wereld van business, cultuur, media en beleid. Een communicatie- en pr-vraagstuk is niet eenzijdig, en los je pas echt op door er van alle kanten naar te kijken.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken