Onderzoek Lynk & Co: steden nog te veel ingericht op auto
- B2b
- 18 nov 2022 @ 15:22
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 18 nov 2022 @ 15:22
- Sjaak Hoogkamer
Vandaag de dag zijn steden net zo goed ingericht voor auto’s als voor mensen. Uit een internationaal onderzoek van Ipsos voor het mobiliteitsmerk Lynk & Co blijkt dat voertuigen efficiënter gebruikt moeten worden en dat er meer groen in de stad moet komen.
Het onderzoek is gehouden onder 8.000 respondenten uit Amsterdam, Londen, Parijs, Berlijn, Rome, Madrid, Stockholm en Brussel. De nieuwe data en het feit dat de gemiddelde auto slechts 4% van de tijd in gebruik is, maken dat Lynk & Co de industrie uitdaagt voor een nieuwe benadering van mobiliteit. Amsterdammers zijn van mening dat vooral de Kinkerstraat en de Overtoom een transformatie moeten ondergaan.
Wellicht geen verrassing, maar Amsterdammers willen naast meer groen (62 procent), vooral bredere fietspaden (34 procent).
64 procent vindt ook dat de ruimte voor parkeerplaatsen beter benut kan worden voor het bouwen van huizen. Een derde wil graag meer sportscholen en openbare badhuizen en ook cafés staan hoog op het verlanglijstje (27 procent). Uit het onderzoek blijkt bovendien dat het vele verkeer in Amsterdam ook effect heeft op de gemoedstoestand van inwoners: de helft van de Amsterdammers geeft aan regelmatig geïrriteerd te zijn door het verkeer en drukke verkeerspunten te vermijden.
Minder parkeerplaatsen, meer leefruimte
Steden bestaan voor een groot gedeelte uit parkeerplaatsen, zo heeft Stockholm 550.000 vierkante meter aan permanente parkeerruimte. Dat is meer dan 77 voetbalvelden.
Uit het onderzoek blijkt dat de Europese stedeling deze parkeerplaatsen het liefst vervangen ziet worden door meer groen (57 procent), gevolgd door plekken om te rusten (32 procent) en bredere trottoirs (28 procent).
De wensen per stad zijn verschillend. Zo wil Brussel, één van de minst groene steden in dit onderzoek, het minst graag meer groen in de stad. Londenaren zijn grote liefhebbers van kunst en stemmen daarom voor meer openbare kunst en graffiti als alternatief voor parkeerplaatsen.
Lynk & Co heeft per stad beelden gemaakt die laten zien hoe steden eruit kunnen zien als er minder auto’s zouden rondrijden en steden meer ingericht worden op leefbaarheid voor mensen in plaats van op autogebruik.
Jongeren het meest enthousiast over autodelen
Efficiënter gebruikmaken van bestaande voertuigen, bijvoorbeeld door middel van autodelen, is belangrijk om ruimte in de stad terug te winnen voor de inwoners, aldus Lynk & Co. De houding ten opzichte van autodelen is vergelijkbaar in de acht onderzochte steden, maar verschilt als het gaat om de leeftijd van de respondenten. Van de respondenten tussen 25 en 34 jaar staat 66 procent positief tegenover autodelen. Daarentegen denkt slechts 35 procent van de respondenten tussen 55 en 65 jaar hier net zo over.
‘Met auto's die 96 procent van de tijd geparkeerd staan, hebben Europese steden veel onbenut potentieel. Ik ben blij dat de mensen in Europa het eens zijn met onze missie van meer toegankelijke, open en groene steden. Het is tijd om onze menselijke ruimte terug te winnen,’ zegt Alain Visser, CEO bij Lynk & Co.
fotocredits: Lynk & Co / Roberto Raez + Guillermo Gusó.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing