Accenture Life Trends 2023: vijf wereldwijde trends
- B2b
- 18 jan 2023 @ 09:51
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 18 jan 2023 @ 09:51
- Sjaak Hoogkamer
In de huidige tijd van continue verandering zal nieuwe technologie, zoals AI en web3 een stimulerend effect hebben op creativiteit, aandacht voor communities en dataprivacy. Dit is de belangrijkste voorspelling uit het recente Accenture Life Trends 2023 rapport, de voormalige Fjord Trends.
‘Door de vele gebeurtenissen in de wereld en in het leven van consumenten is de zorg om controle over hun eigen leven groter dan ooit.
Onvoorspelbaarheid en onzekerheid heeft enorme impact op de relatie tussen merken en organisaties. Deze uitdagende tijden voor veel organisaties biedt ook kansen: het voordeel van deze dynamiek is dat het bedrijven de kans biedt nieuwe, frisse relaties met klanten op te bouwen,’ zegt Sohel Aziz, managing director Frankrijk, Nederland & België Accenture Song.
Vijf wereldwijde trends
Het Accenture Life Trends rapport is ook dit jaar gebaseerd op de input van een wereldwijd netwerk van de klanten, designers, techneuten, sociologen en antropologen van Accenture Song. Dit leverede vijf wereldwijde trends op in het gedrag van mensen die het bedrijfsleven, de cultuur en de samenleving de komende jaren zullen beïnvloeden. De belangrijkste trends zijn:
1. Een permanente crisis vraagt om flexibiliteit – Wereldwijde rampen volgen elkaar razendsnel op. Toch zijn we als mens in staat om ons continu aan te passen aan nieuwe uitdagingen. Door te schakelen tussen vechten, vluchten, focussen of bevriezen. Deze reacties bepalen welke beslissingen mensen nemen, wat ze kopen en hoe ze werkgevers en merken ervaren. Om zelf te overleven, moeten bedrijven hier dus op anticiperen.
2. De toekomst van loyaliteit - In een instabiele wereld willen mensen zich thuis voelen. Communities – in welke vorm dan ook - bieden die veiligheid. Communities krijgen zo een hele nieuwe rol in de plannen van veel organisaties, om echt binding te creëren met klanten en om loyaliteit een nieuwe invulling te geven.
3. Werk is persoonlijker dan ooit – De terugkeer naar kantoor onderstreept het belang van sociale aspecten van het kantoorleven. Toevallige ontmoetingen en de persoonlijke begeleiding van jong talent komen weer terug. Maar zonder persoonlijke betrokkenheid ontbreekt de aandacht voor mentorschap, innovatie, cultuur en inclusiviteit binnen organisaties.
4. AI stimuleert creativiteit – Kunstmatige Intelligentie (AI) is inmiddels breed beschikbaar en stimuleert creativiteit. Nu al kan iedereen met AI-tools eenvoudig teksten, beelden en muziek creëren. Toch moeten bedrijven goed nadenken over hoe ze zich in een AI-wereld onderscheiden. Hoe creativiteit de inzet van AI echt waardevol kan maken en hoe we met AI innovatie kunnen versnellen én klantwaarde kunnen verhogen.
5. Einde aan de digitale identiteitscrisis – Misbruik van persoonlijke gegevens komt veel voor en het vertrouwen in online ervaringen met merken neemt af. De digital wallet en tokenisation (inclusief betaalmethodes, ID en klantenkaarten) helpt mensen steeds beter bepalen wat zij zelf delen met – of zelfs verkopen aan – bedrijven. Zo krijgt de gebruiker meer grip op zijn gegevens. Dat is goed nieuws voor merken: de gegevens die mensen wél geven worden zo veel waardevoller.
Het complete Life Trends 2023-rapport, is hier te vinden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing