John Kivit van Multiscope: 'Marketeer zou directe contact met doelgroep moeten koesteren'

John Kivit van Multiscope: 'Marketeer zou directe contact met doelgroep moeten koesteren'
  • B2b
  • 3 mrt 2023 @ 08:30
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

John Kivit is oprichter en directeur van online marktonderzoeksbureau Multiscope. Tijdens zijn dertigjarige ondernemerscarrière heeft hij zowel grote successen als gigantische flops van dichtbij gezien. Ook persoonlijk heeft hij veel van zijn ideeën zien falen en daarom is hij op een ontdekkingsreis gegaan naar innovatiesucces. Tijdens Nima Marketing Day 2023 presenteert hij het verslag van deze reis.

Kivit: ‘Marketeers hebben vaak geen gebrek aan ideeën. Vraag ze om een mening en de stroom met ideeën komt vanzelf op gang. Maar de overgrote meerderheid van die ideeën voor nieuwe producten of diensten blijkt vaak compleet waardeloos.’ Toch is een bedrijf dat niet innoveert ten dode opgeschreven, stelt hij: ‘Innovatie maakt het verschil tussen leiders en volgers, maar hoe zorg je er dan voor dat jouw idee wel slaagt?’

Waarom sponsor je Nima Marketing Day?
We komen graag in contact met innovatieve marketeers en dan is Nima Marketing Day dé plek waar deze marketeers jaarlijks samenkomen. Vorig jaar was ik er na enkele jaren weer als bezoeker en het heeft me toen veel nieuwe ideeën en inspiratie gebracht. Dit jaar zetten we als Multiscope ook vol in op innovatie als thema en hebben we nieuwe diensten en methodieken waarmee we de marketeer kunnen helpen.

Waarom moeten marketeers jouw sessie bezoeken?
Marketeers hebben vaak geen gebrek aan, al dan niet goede, ideeën, maar de overgrote meerderheid van deze ideeën flopt. Tijdens mijn sessie geef ik voorbeelden van waardeloze en succesvolle innovaties en vertel ik wat we daaruit kunnen leren. Ik introduceer de ‘innovatie-scorecard’ waarmee je de kans van slagen van jouw ideeën maximaliseert. Hopelijk zit de zaal vol, want het wordt een van de leukere sessies, waarbij ook nog wat gelachen kan worden en een gezonde dosis zelfspot niet ontbreekt.

Wat zie jij als belangrijkste marketingtrend op dit moment?
Data, data en data. En het feit dat ik deze vraag gewoon in ChatGPT kan stoppen en een antwoord terugkrijg. Maar of ik daarmee ook altijd het juiste antwoord krijg, betwijfel ik wel eens. Zonder de achtergrond van al die data, en ook een juiste interpretatie ervan. kun je nog steeds behoorlijk wat fouten maken in je keuzes. De marketeer zou daarom vooral het directe contact met de doelgroep moeten koesteren.

En met welke uitdagingen worstelen marketeers en heb je daar ook tips voor?
Marketeers zijn in het afgelopen decennium te veel bezig geweest met micromarketing zoals sea, seo en social media. Het werd meer van hetzelfde en te veel op operationele zaken gericht. Ik zou graag zien dat we veel meer focussen op strategie en échte innovatie van de producten en diensten van onze organisaties. Marketeers moeten meer de ondernemers binnen een bedrijf worden. Vooroplopen in plaats van te volgen.

John Kivit is ondernemer, marketeer en innovator. Als oprichter van online marktonderzoeksbureau Multiscope helpt hij bedrijven en organisaties met het nemen van de juiste beslissingen. Zijn hart gaat in het bijzonder sneller kloppen van innovatie.

N I M A  M A R K E T I N G  D A Y  2 0 2 3
Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 15 juni 2023 in DeFabrique in Utrecht.
Reserveer hier uw early bird-ticket.
Meer informatie via nimamarketingday.nl.

Lees ook: Center Parcs: 'We vertellen het verhaal over hoe we ons merk vanuit de kern hebben veranderd'

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken