Michiel Sallaets van Google: 'Er komt een dag dat meer dan de helft van mijn takenpakket overgenomen kan worden door AI'

Michiel Sallaets van Google: 'Er komt een dag dat meer dan de helft van mijn takenpakket overgenomen kan worden door AI'
  • B2b
  • 12 mei 2023 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingAI

Michiel Sallaets is communicatielead bij Google in België en Luxemburg en voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Goede marketing is marketing die recht naar het hart gaat en dat is ook de moeilijkste marketing.’

DATACENTERS
Voor de Nederlandse, en de Finse markt, hou ik me sinds kort ook specifiek bezig met communicatie over onze datacenters. Een job die ik inmiddels al meer dan zeven jaar met een grote glimlach uitvoer. En dat heeft alles te maken met Google’s missie en cultuur.

WHAT’S NEW?
AI is voor veel mensen ‘nieuw’, maar Google werd in 2016 al een ‘AI-first’ bedrijf met een focus op de meest transformationele technologie. Daar werken we vandaag de dag nog volop aan, denk bijvoorbeeld aan de lancering van Bard. Het is als communicatieprofessional een boeiende tijd om de AI-ontwikkelingen en de gedurfde en verantwoordelijke benadering van Google te kaderen. Daarnaast blijven we erg inzetten op duurzaamheid en kondigden we recent nog een overeenkomst aan met Eneco. We gaan het Google-datacenter in de Eemshaven voorzien van elektriciteit die wordt opgewekt door twee windmolenparken in het land.

DATACENTERS EN DUURZAAMHEID
Duurzaamheid is al sinds de oprichting één van de kernprincipes van Google. Sindsdien nemen we het voortouw in de weg naar een koolstofvrije toekomst, met de ambitie om in 2030 volledig op koolstofvrije energie te draaien, op elk moment van de dag, waar dan ook ter wereld. Ambitie is de eerste stap, actie ondernemen de volgende. Daarom investeren we veel in hernieuwbare energie en bouwen we 's werelds meest milieuvriendelijke internetinfrastructuur, ook hier in Nederland. Zo legden wij een waterleiding van 38 kilometer vanuit de stad Groningen naar de Eemshaven zodat wij industriewater kunnen gebruiken, en we helpen gebruikers, overheden, bedrijven en NGO's met onze technologie om hun eigen duurzaamheidsdoelen te bereiken.

GOOGLE OF CHATGPT?
Google en Bard natuurlijk. We zijn al lang gefocust op het ontwikkelen en inzetten van AI om het leven van mensen te verbeteren en blijven onze AI-technologie intern testen om er zeker van te zijn dat deze nuttig en veilig is, voordat we deze tech verder beschikbaar maken in andere landen.

MARKETINGHELD
Mijn vorige manager bij Google, Mark Jansen. Hij was een enorme motivator en bovenal menselijke collega met aandacht voor het nemen van verantwoorde risico’s in het communicatievak. Dat ontbreekt nog al te vaak in bedrijven. Ik ben zelf een groot voorstander van learning by doing en als jonge vader kijk ik ook enorm op naar de helden en heldinnen die schuilen in kinderen. Knap hoe ze zonder al te veel angst in het leven staan.

UITDAGING
De grootste uitdaging voor de marketeers van Nederland? De nieuwste AI-tools maken het heel makkelijk om zeer snel met concepten te komen en zelfs hele plannen te – laten - schrijven. Dáár de beste strategieën tussenuit halen en er orde in scheppen, blijft vooralsnog mensenwerk. De marketeers die daar goed in zijn, mee gaan met de laatste technologie en verrassend en creatief blijven, maken het verschil voor de toekomst.

AI
Of AI een stuk van mijn werk kan overnemen? Zeker, en er komt een dag dat meer dan de helft van mijn takenpakket overgenomen kan worden. AI kan voor inspiratie zorgen, een snelle ‘check’ of correctieronde leveren en verschillende zaken automatiseren. Gelukkig blijven er genoeg taken over waar ik mijn fingerspitzengefühl op los kan laten en daar zal ik dan ook meer tijd voor hebben.

BOODSCHAPPENKARRETJE
Momenteel train ik voor een halve triathlon en bij veel bewegen hoort ook gezonde voeding, dus je vindt vooral groenten en fruit, bij voorkeur biologisch geteeld, en pasta en rijst in mijn boodschappenkar. En als ik zondig als Belg, dan doe ik dat steevast met Belgische chocolade van Côte d’Or of een lekker Belgisch trappistenbier, denk aan Orval of Westmalle.

HEINZ
Een tijdje terug lanceerde ketchupfabrikant Heinz een campagne met volledig door AI gegenereerde afbeeldingen.

Beeld met dank aan campaignsoftheworld.com.
Na wat intern experimenteren met een AI-beeldgenerator bleek dat opdrachten als ‘ketchup in de ruimte’ en ‘ketchup duiken’ steeds resultaten opleverden die eruit zagen als flessen ketchup van Heinz. Het bedrijf betrok de grootste Heinz-fans bij de campagne en zo werden hun meest eigenzinnige creaties omgezet in een echte advertentiecampagne. Slim gespeeld en mooi hoe de link van product naar fan community werd gelegd.



MARKETINGFRUSTRATIE
Salesgedreven stuntacties in de zin van ‘twee plus één gratis’ of platte commerciële marketing. Geef mij maar advertenties die me meenemen in het verhaal van waarom het bedrijf bestaat, wat de waardetoevoeging is, of wat het nut is van het product voor mezelf en de maatschappij.

GOEDE MARKETING
Goede marketing is marketing die recht naar het hart gaat en dat is ook de moeilijkste marketing. Google maakt elk jaar de Year In Search-video met een samenvatting van naar wat mensen het voorbije jaar zochten en elk jaar raakt die video me enorm.
Maar ook andere merken zijn heel sterk in purposemarketing, met de nodige originaliteit en vooral geloofwaardigheid, denk maar aan Starbucks of Greenpeace.

MEDIACONSUMPTIE
Als communicatieprofessional is het belangrijk om de vinger aan de pols te houden. Naast de dagelijkse kranten en actualiteitenprogramma's op tv, zit ik regelmatig op Twitter en LinkedIn om op de hoogte te zijn van het laatste nieuws, trends en ontwikkelingen. Het liefst spendeer ik tijd aan wat men noemt de ‘long reads’, artikelen of stukken waar je even bij moet gaan zitten met een kop koffie. Dat zorgt af en toe ook voor een pauze in het soms drukke leven.

ONTSTRESSEN
Sporten, lachen en uitbundig spelen met mijn dochter van 3. Als er daarnaast nog tijd over is, dan kun je me altijd vinden met een goed dik boek dat me doet ontsnappen aan de realiteit of ergens wandelend en klimmend in een bergachtig land.

TALENT
De miljoenen spontane sollicitaties per jaar tonen dat Google nog steeds een sterke employer brand score heeft. De sterke visie en missie van het bedrijf dragen daaraan bij. We zetten vooral in op gemotiveerd en uitdagend werken, iets wat anders is dan hard werken. Het oplossen van ‘s werelds grootste problemen boeit talent meer dan alle extra perks, zoals massages, lekker eten of pooltafels, al is een spelletje ping pong af en toe zeker leuk!

Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'

Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed​
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL

Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken