Onderzoek The Future of Media 2024: 'Mondiale advertentie-uitgaven verdubbelen in 2024'
Jaarlijks presenteert Warc het The Future of Media-onderzoek. Belangrijkste take away voor 2024: ‘Merken worden geconfronteerd met uitdagingen bij het plannen van kwaliteitsmarketing in een AI-gedreven wereld.’
Prospex benoemt Filip Torkar tot CEO
Filip Torkar is per direct de nieuwe CEO van B2B leadgeneratiebureau Prospex. Hij volgt hiermee Maarten van Rijckevorsel op.
NMO benoemt Jacques Kuyf tot voorzitter
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) stelt Jacques P.M. Kuyf aan als voorzitter van het nieuwe bestuur. Het NMO-bestuur is met de aanstelling van Kuyf volle sterkte.
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair: 'In marketingbeslissingen speelt smaak vaak een te grote rol'
Suzanne van Malsen is Marketing Manager bij Nationale Vacaturebank en Intermediair (onderdeel van DPG Media). Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.
[Interview] Tien jaar onderzoek naar effectiviteit OOH
Het jaar 2024 markeert een mijlpaal voor Global Media & Entertainment en MeMo² waarin tien jaar onderzoek naar de effecten van buitenreclame wordt gevierd. In een serie exclusieve interviews met MarketingTribune leggen beide partijen uit welke trends in (D)OOH zichtbaar zijn en worden.
Crystal Taste Award voor Old Amsterdam 48+
Old Amsterdam is in de prijzen gevallen bij de Superior Taste Award van het International Taste Institute. Extra bijzonder is het predicaat van de Crystal Taste Award, een benoeming voor buitengewone klasse die de Old Amsterdam 48+ kaas de komende drie jaar mag dragen.
Verkoop gezondere producten Albert Heijn boven de 55% - marktaandeel 37,1%
Door in te zetten op de betaalbaarheid van groente en fruit, het aanbod volkoren producten stevig uit te breiden en in prijs te verlagen is het aandeel gezondere verkopen bij Albert Heijn in 2023 uitgekomen op 55,7%. Ook zette de supermarktketen vervolgstappen richting een uitstootvrije keten.
Google ontslaat honderden advertentieverkopers
Alphabet Inc. heeft plannen bekend gemaakt om de reclameverkoopafdeling van dochteronderneming Google in te krimpen. Dat meldt de Amerikaanse nieuwssite Business Insider.
Mediahuis koopt resterende aandelen Medienhaus Aachen
Mediahuis heeft zopas de resterende 30% van de aandelen in de Duitse uitgever Medienhaus Aachen GmbH verworven. Begin 2022 verwierf de Europese mediagroep al 70% van de aandelen.
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland: 'Populariteit Aziatische popcultuur wordt steeds groter'
Kelly Marijnissen is marketing event manager bij Easyfairs Nederland. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Goede marketing heeft voor mij altijd een persoonlijke touch’.
MediaLab lanceert samen met ORN nieuw distributieplatform
In samenwerking met ORN (Omroep Reclame Nederland) heeft MediaLab een nieuw distributieplatform ontwikkeld dat als centrale hub voor adverteerders en 13 regionale tv- en radiozenders dient.
[onderzoek] ‘Productiviteit bij agencies slechts 54%’
92% van de digital agencies, creative agencies en online marketingbureaus is in 2024 meer bezig met hun financiële resultaten dan vorig jaar. Ze kijken vooral naar kostenvermindering en meer efficency. Dat is nodig omdat de productiviteit blijft steken op 54%.
Nomineren Nima Marketingprijzen gestart
Vanaf nu is het weer mogelijk nominaties voor de Nima Marketingprijzen in te sturen. De prijzen voor buitengewone marketingprestaties worden uitgereikt tijdens de Nima Marketing Day op 13 juni 2024.
Lemon geeft HCOB gewenst transparant imago
De Hamburg Commercial Bank (HCOB) selecteerde na een uitvoerig pitchtraject dit jaar Lemon Scented Tea als hun nieuwe creatieve groeipartner. Met groot succes is in de zomermaanden van 2023 een nieuwe positionering gelanceerd: Clarity is Capital.
Anouk Lindhout Sr. Marketing Automation Consultant bij Yelflow
Yelflow breidt het team uit met Anouk Lindhout. Zij gaat werken als Sr. Marketing Automation Consultant bij de personalisatiespecialist.
Nationale Vacaturebank lanceert herpositionering met hyperlokale campagne van Happiness Amsterdam
Onlangs lanceerde Nationale Vacaturebank de nieuwe pay-off ‘Je nieuwe baan is altijd dichtbij’ en nu de bijbehorende campagne inhakend op het feit dat een ‘baan om de hoek’ steeds belangrijker wordt voor werkenden.
Lenovo kiest voor Coopr
Na een selectieprocedure heeft Lenovo, waar het merk Motorola onderdeel van is, Coopr gekozen als zijn PR- en corporate communicatiepartner voor de Benelux.
Solarclarity lanceert nieuwe branding van de hand van This Agency
De huidige look & feel van Solarclarity was na vijftien jaar toe aan een facelift. Het Amsterdamse This Agency klaarde de klus van strategie tot design voor de zonnepanelendistributeur.
Sandenburg-DST aangesloten bij Ebeltoft Group
Sandenburg-DST is per 1 januari 2024 lid geworden van Ebeltoft Group. Dit betreft een netwerk van zeventien retail- en brandbureaus verspreid over 20 landen in zes continenten. Nederlandse collega Q&A Retail is lid sinds 2007, directeur Frank Quix is bestuursvoorzitter van de netwerkorganisatie.
Achmea lanceert podcast in samenwerking met Mediahuis NRC en Airborne
Met de nieuwe podcastserie ‘180 graden’ hoopt Achmea de zichtbaarheid op de arbeidsmarkt te vergroten en potentiële werknemers te laten zien dat het bedrijf maatschappelijk betrokken is, met als indirecte boodschap dat je er betekenisvol werk kunt doen.
Bengelmedia realiseert herpositionering Hijman
Het Amsterdamse full service bureau Bengelmedia heeft een herpositionering gedaan voor Hijman, een groothandel in schoonmaakartikelen.
[Esprix] Aad Kuijpers favoriete Esprix winnaar aller tijden
Inzenden voor de Esprix Awards is weer mogelijk. In de aanloop naar de uitreiking kijken we vooruit en terug. Vandaag legt Aad Kuijper (founder Hotel L’Amour) uit wat zijn favoriete winnaar is en waarom.
NMO: kijktijd TV krimpt nauwelijks in 2023, verkiezingsuitslag best bekeken
In 2023 keek de Nederlander gemiddeld 132 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 12 minuten); in 2022 was dit 2 uur en 18 minuten. De NPO was de best bekeken omroep, Nederland Kiest de Uitslagen op 22 november op NPO1 had het hoogste aantal kijkers.
Candid neemt location based platform Mobile Journey over
Location-based advertising platform Mobile Journey sluit zich aan bij het Candid platform. Mobile Journey, opgericht en geleid door Ramona Ramdaras, wordt onderdeel van het mediacluster van Candid zal blijven opereren onder haar eigen naam.
Wouter van Gils nieuwe voorzitter Mediafederatie
Wouter van Gils is per 1 januari 2024 de nieuwe voorzitter van de Mediafederatie. Hij volgt Derk Haank op, die vanaf 2016 in twee zittingstermijnen de voorzittersrol heeft vervuld.
[Esprix] Michiel Rijshouwer: ‘Goed dat de termijn voor ‘Long term’ is aangepast naar cases die minimaal 3 jaar lopen’
De inschrijving voor de Esprix 2024 voor de beste cases is weer gestart. Tijd om te starten met ‘Drie vragen aan…’. Deze keer eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder in gesprek met Michiel Rijshouwer, juryvoorzitter van de categorie Long term.
Alphabet kiest voor Mediaplus Netherlands
Mobiliteitspartner Alphabet Nederland, onderdeel van BMW Financial Services Nederland, heeft na een pitchtraject gekozen voor Mediaplus Netherlands, onderdeel van Serviceplan Group.
Ipsos neemt I&O Research over
Markonderzoeksbureau Ipsos neemt I&O Research, het grootste onderzoeksbureau in de publieke sector in Nederland, over. De combinatie van de twee bureaus gaat verder onder de naam Ipsos I&O.
Nederland in de pas met wereldwijde groei; hogere omzet onderzoekbranche in 2023
Om nou te zeggen dat we in rustige tijden leven… nee. We zijn de coronajaren al bijna vergeten, want oorlogen, politiek en maatschappelijke onrust eisen aandacht. Ook economisch gaat het bergop bergaf. Dat alles moet zijn weerslag hebben op de resultaten in de onderzoeksector. Ook daar is het niet rustig, maar dan in positieve zin, want de omzet steeg in 2023 met bijna 7%.
Nieuwe Sire campagne: Vind je lichtpuntje
Sire lanceert vandaag haar 120e campagne en moedigt Nederland aan om hoop te vinden en te delen. Het merendeel van de Nederlanders (62%) is de afgelopen vijf jaar namelijk minder hoopvol geworden over onze samenleving.
Joint venture Markteffect Research Group met The Relevance Group
Markteffect Research Group gaat een joint venture aan met The Relevance Group uit Duitsland. ‘Zo halen we meer kennis in huis op het gebied van data en kunstmatige intelligentie. Dat helpt ons om onze ambitie om de grootste Europese partij voor research en data te worden waar te maken’, vertelt directeur Hesam Fahimi.
Onno Seelen vertrekt bij IPG Mediabrands
Na ruim 13 jaar heeft COO Onno Seelen besloten om IPG Mediabrands te verlaten. Als reden voor zijn vertrek geeft hij aan ‘zijn horizon te willen verbreden en dit buiten Mediabrands te doen.’
Nationale Marketing Bechmark: Betere aansturing bureaus loont
Een sterk merk vraagt om topcreativiteit en dat is schaars. Ongeveer driekwart van de bedrijven in Nederland werkt daarom samen met één of meer creatieve bureaus.
Staatsloterij NK Klunen in aantocht ter herinnering aan Elfstedentocht
Precies 27 jaar geleden werd de laatste Elfstedentocht geschaatst en kwamen Henk Angenent en Klasina Seinstra als winnaars over de finish. Al hoewel er nu een periode van vorst aan komt, is er toch genoeg reden voor een ludiek kluun-event.
[Esprix] Esprix geopend voor inzendingen
Esprix (www.esprix.nl) staat weer open voor de beste cases van 2023. In totaal zijn er dertien categorieën met ieder hun eigen jury bestaande uit marketeers, creatieven, producers en strategen. In 2024 zijn er maar liefst 144 juryleden die het ingezonden werk gaan beoordelen op creativiteit en resultaat. De prijs is dan ook bijzonder gewild.
Kathrin Beck van Chocolatemakers: 'Vertel het zoals het is'
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering Kathrin Beck, Head of Brand Marketing bij Chocolatemakers.
Nieuwjaarsonderzoek: Vrouwen hebben meer moeite hun werkgrenzen te bepalen dan mannen
In opdracht van online pensioenuitvoerder BeFrank – onderdeel van NN Group - deed PanelWizard in december 2023 onderzoek onder ruim 1.000 Nederlanders onderzoek naar hun goede voornemens. Een betere balans tussen werk en privé staat net als vorig jaar op de eerste plaats. Opvallend is ook dat met name vrouwen meer moeite hebben hun werkgrenzen te bepalen.
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam: 'Het is belangrijk dat je van je collega's weet wat hun droom is'
Caroline Receveur is hotelmanager ‘met heel veel liefde voor marketing’ van het nieuw te openen event- en congreshotel Maritim Amsterdam. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden. ‘Over tien jaar ben ik nog steeds hotelmanager; dat vind ik echt de allerleukste baan.’
Covercompetitie: We hebben een winnaar...
Cover 1 siert editie 01 2024 van MarketingTribune. Het thema van het eerste nummer van het nieuwe jaar is 'AI in 2024' en daarvoor werden er drie covers gemaakt met de AI-functie van 123RF. Jullie als onze lezers mochten kiezen en alhoewel covers 1 en 3 lange tijd gelijk op gingen, heeft cover 1 de laatste twee dagen voor Kerst een inhaalslag gemaakt en was er geen twijfel mogelijk.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing