Human 2 Human

Human 2 Human
  • B2b
  • 10 mrt 2014 @ 09:00
  • Link
  • Ingeborg van Beusekom
    Ingeborg van Beusekom

    Senior Marketing Communications Manager
    SAP Nederland
  • KlantenConsumenten

De markten Business-to-Consumer (B2C) en Business-to-Business (B2B) kennen we allemaal. Maar communiceren we in beide gevallen niet gewoon van mens tot mens? En zijn de meest waardevolle connecties niet onze persoonlijke verbindingen tot elkaar? We moeten ons verplaatsen in de consument, de klant of de partner, want dat zijn wij zelf ook. Liever spreek ik daarom van Human-to-Human (H2H).

Merken willen graag opvallen. Maar de boodschap in massareclame lijkt steeds gecompliceerder, technischer en doordachter te worden. De ruis tussen zender en ontvanger is te groot en potentiële klanten begrijpen het niet meer. Dit vergroot hun afstand tot je organisatie. Klanten hebben daarnaast steeds meer in te brengen. Via social media, mobile en online communities zijn zij dan ook veel intensiever betrokken en bedrijven moeten op die nieuwe positie inspelen. De klant is meer dan koning.

Context
In het ‘Human-to-Human’-tijdperk moeten bedrijven ruis tot een minimum beperken, of de boodschap nu via advertenties, social media, mail, radio of televisie wordt verzonden. Bedenk wel dat de context hierin een essentiële rol vervult. Dit betekent dat je als bedrijf goed moet weten hoe de doelgroep jouw boodschap ontvangt. Op hun mobiele telefoon, tablet, pc, televisie of laptop? Daarnaast moet je weten wat hen bezighoudt. Interessegebieden zijn via analytics tools te meten en aan geografische informatie is af te lezen waar iemand zich op dat moment bevindt. Maak daarom als marketeer veelvuldig gebruik van dergelijke vernuftige middelen om je klant te leren kennen. Op die manier kunnen bedrijven hun boodschap per doelgroep zeer gericht personaliseren. Klantgerichtheid en ervaring moeten te allen tijde voorop staan.

Basiszintuigen
Mensen, en dus ook klanten, willen zich bijzonder en begrepen voelen. Dit kan alleen als bedrijven hun klanten ook echt kennen. Wil je dat marketing succesvol is, speel dan in op menselijke basiszintuigen. Maak een aantrekkelijk design voor de producten, maar zorg dat het wel herkenbaar blijft. Klanten kopen vaker producten of maken gebruik van diensten die ze kennen en waar ze zich prettig bij voelen. Het is hierbij wederom belangrijk om de juiste boodschap naar de juiste ontvanger te verzenden. Een vrouw die op haar mobiele telefoon reclame ontvangt voor nieuwe automatten, zal geen seconde van haar tijd verspillen om de advertentie te lezen. Het interesseert haar gewoonweg niet. In het ergste geval wekt het zelfs irritatie op. Last but not least: luister naar anderen. Volg en neem deel aan discussies op social media, van je eigen organisatie, maar ook van je concurrenten. Weet wat er speelt binnen het vakgebied en zoek uit wat er beter kan. Zo komen kansen en mogelijkheden aan het licht, waar je direct op in kunt spelen.

Digitale ontwikkelingen worden met de dag innovatiever en beter. Hierdoor zijn we vergeten waar het in de basis om gaat. Namelijk over persoonlijke - en vooral menselijke - relaties. Als je dat in het achterhoofd houdt, dan merk je dat die nieuwe technologie heel veel hulp biedt bij het aangaan van relaties met klanten.
 

Ingeborg van Beusekom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken