Contentmarketing: vliegwiel voor innovatie
- B2b
- 31 jul 2014 @ 10:08
- Link
-
Jitze Reeder
Strateeg B2B
Total Identity - InnovatieStorytelling
- 31 jul 2014 @ 10:08
- Jitze Reeder
Om contentmarketing echt marketing te laten zijn, moet content niet het doel zijn maar een vliegwiel. Een vliegwiel dat dialoog uitlokt met de doelgroep en de resultaten vertaalt in aangepaste producten en diensten. De organisatie daarop inrichten is de uitdaging voor bedrijven.
Goede content brengt een waardevolle dialoog op gang door het naar buiten brengen van een visie. Veel organisaties zien dat en laten klanten reageren, meedenken, hun problemen inbrengen of kritiek geven. Dit wordt dan weer verwerkt in een nieuw blog, artikel of whitepaper, dat weer reactie oproept. Interessant, maar een dialoog om de dialoog houdt een keer op. Klanten en andere meepraters willen hun ideeën terugzien. Wat doet de organisatie er daadwerkelijk mee? De terugkoppeling is daarmee niet alleen een communicatietaak, maar een verantwoordelijkheid van de gehele organisatie.
Om alle waarde te halen uit de reacties en inzichten van klanten en andere stakeholders moet de dialoog, niet alleen – juist niet! – door communicatiemensen gevoerd worden. Zij hebben een faciliterende rol om de experts van de organisatie een platform te geven, sales op het juiste moment aan te laten haken of signalen door te geven aan productontwikkeling.
In de afbeelding is te zien hoe contentmarketing een vliegwiel op gang brengt. In de buitenste cirkel is te zien dat steeds andere organisatieonderdelen betrokken zijn. De wisselwerking met de klant en de afdelingen communicatie, marketing, sales en R&D leidt dan tot innovatie, tot nieuwe producten en diensten.
Toekomstmuziek? Welnee! Een leverancier van software schreef een scherp rapport over een slimme kostenbesparing in de zorg. Daarop kwamen veel reacties: ‘Ja, dat kunnen wij ook wel bedenken, maar hoe je het doet…’ De dialoog leidde tot de vraag naar nieuwe dienstverlening gericht op verandering in organisatieprocessen.
Kortom, de next step in contentmarketing is een volgende stap in het proces van co-creatie, interactie en verrijken van de content. Een proces dat direct ingrijpt in de organisatie en haar aanbod. Een proces dat ook weer een mooi verhaal oplevert, zo ontstaat weer waardevolle content, zijn we weer terug in het centrum en draait het vliegwiel verder!
-
Jitze Reeder
- Werkt bij: Total Identity
- Functie: Strateeg B2B
- Website:http://www.totalidentity.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing