Met verdiende aandacht in het hart van je klant

Met verdiende aandacht in het hart van je klant
  • B2b
  • 1 apr 2015 @ 10:58
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • LeadgeneratorLeads

Hoe win je strijd om de aandacht van je publiek? Deze vraag stond centraal tijdens het NIMA Seminar ‘Van Leadgeneratie naar Leadinspiratie’ in het Da Vinci theater in Leusden. Klaas Weima, auteur van het boek Verdiende Aandacht, beantwoordde die vraag aan de hand van een 6 stappenplan. Conclusie? Aandacht moet je eerst geven voordat je het kan verdienen. En de aandacht die je geeft, moet inspirerend zijn!

Joris Cornielje van TamTam schreef naar aanleiding van Het Grote Marketingcongres eind 2014 een blog over de steeds belangrijker wordende rol van liefde in marketing: “Make love not war! Geef liefde aan je klanten, geen korting! Liefde wordt in 2015 onderdeel van de marketingmix.” Die liefde kunnen je klanten natuurlijk alleen voelen als dit tot uiting komt in oprechte aandacht voor zijn interesses en problemen. Inspirerende content is wat Klaas Weima betreft een perfect middel om in het hart van je publiek te komen en aandacht te verdienen. Want alleen dan kan de liefde groeien.

Structurele betrokkenheid
Klaas omschrijft Verdiende Aandacht als een communicatiestrategie die mensen stimuleert om over relevante content van merken te praten en hen te motiveren dit met hun sociale netwerk te delen. Hierbij geldt het spreekwoord ‘Wie goed doet, goed ontmoet.’ Als merken structureel betrokken zijn en eerst geven zonder daar direct iets voor terug te verwachten, dan neemt de likeability vroeger of later toe.

Duurzame relaties
“Het aantal commerciële boodschappen dat dagelijks op mensen afkomt is zo groot, dat aandacht een schaars goed is geworden”, gaat Klaas verder. “Dat het voor ons als marketeers nog nooit zo makkelijk is geweest om onze doelgroepen te bereiken, stelt ons in staat om aan duurzame en waardevolle relaties te bouwen.” Hij benadrukt daarbij dat content een middel is, geen doel op zich. “50 tot 80% van de content wordt niet of nauwelijks geconsumeerd. Content creëren alleen is niet voldoende, het moet echt onderscheidend en vooral inspirerend zijn. De tijd dat alleen grof, geil of grappig scoort is voorbij. Content moet waarde toevoegen.”

Om Verdiende Aandacht succesvol in de praktijk te brengen, presenteert Klaas zijn zes stappenplan:

1) Omschrijf je merkpersoonlijkheid. Ga hierbij eerst op zoek naar je waarden als bedrijf en stel vragen als ‘wat beloven we onze klanten en hoe bewijzen we dat?’
2) Definieer je doel. Begin met het einde voor ogen en omschrijf wat je doelstellingen zijn en wat je wilt dat de doelgroep gaat doen.
3) Ontdek je publiek. Vergeet doelgroepen, maar denk in persona’s. Wanneer en waarom is je product of dienst relevant. Waar zit de pijn (pain) en waar zit de winst (gain)?
4) Bedenk het concept. Als je weet wat je wilt bereiken, wordt het tijd om te bedenken hoe je dat gaat doen. Wat voor soort content kan je inzetten om mensen in beweging te krijgen en hoe likeable en shareable wil je dat je content is?
5) Kies een hybride media-mix. Breng in kaart welke eigen media je tot je beschikking hebt, welke sociale kanalen je kan inzetten en of er relevante betaalde media zijn. “Liever twee goed, dan tien half”, merkt Weima daarbij aan.
6) Evalueer & Optimaliseer. KPI’s en dashboards zijn belangrijk om het effect van je inspanningen te meten. Verschillende tools kunnen je daarbij inzicht geven. Klaas zelf gebruikt daarvoor onder andere Google Analytics, Mailchimp en Tweetreach.

Return on Inspiration
Klaas weet de zaal te boeien met z’n tips om aandacht te verdienen en lepelt moeiteloos het ene na het andere voorbeeld van inspirerende content op. Aan overtuigingskracht geen gebrek. Maar wat naar mijn smaak te weinig aan bod komt, is wat we als marketeers met die verdiende aandacht moeten gaan doen, hoe je leadinspiratie omzet in concrete leadgeneratie en welke KPI’s uiteindelijk de Return on Inspiration bepalen. En dat is jammer, want hoe kom je er anders achter of je aan vruchtbare relaties werkt waarbij de liefde echt van twee kanten komt?

Meer over het seminar van ‘Leadgeneratie naar Leadinspiratie’ lees je in de blog van Marije van Dongen die de presentatie van Truus Koppelaar onder de loep neemt! 

Sander Seton is Marketingmanager bij AFAS Software. In deze rol heeft hij de afgelopen 6 jaar aan veel verschillende onderdelen van het vak gesnuffeld. Van telemarketing en direct mail, tot sportmarketing, content marketing en marketing automation. Sander gelooft dat content pas marketing wordt als het meetbaar is en bijdraagt aan overkoepelende Marketing & Sales doelstellingen.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken