De digitale transformatie wacht op niemand
- B2b
- 3 aug 2015 @ 14:30
- Link
-
Elise Quaden
Communicatieadviseur
Lubbers De Jong - CongresMarketingOnderzoek
- 3 aug 2015 @ 14:30
- Elise Quaden
Met de snelheid van een zomerstorm raast de digitale revolutie door het land. Nederlandse bedrijven uit alle marktsectoren voelen de hete adem van de transitie in de nek. Hoe ziet de markt er over 5 jaar uit? Hoe kan ik hier als bedrijf op anticiperen? De ernst lijkt te zijn doorgedrongen: niets doen betekent op korte termijn niet meer bestaan. Niet gek dus dat het onderwerp bij veel bedrijven hoog op de agenda staat. Want, één ding is zeker: de digitale transformatie gebeurt overal en wacht op niemand.
Langzaamaan wordt het gat tussen de wijze waarop consumenten producten vinden en kopen en de manier waarop bedrijven hier op anticiperen steeds groter. Het gevaar schuilt in onderlinge vervreemding: organisaties herkennen hun klanten niet meer en kunnen ze niet meer aan zich binden. Het digitale tijdperk heeft zo een omgekeerde wereld teweeggebracht; het is nu de consument die de dans leidt en bedrijven die moeten volgen. Maar de snelheid en mate waarmee bedrijven dit doen, verschilt enorm. Laten we echter even eerlijk zijn, dat is ook niet gek. Veranderen is niet makkelijk. Het kost klauwen met geld en brengt ook nog eens grote onzekerheid met zich mee. Maar hoe je het ook went of keert, noodzakelijk, dat is het wel.
Een verandering van de mindset
Digitaal transformeren dus. Maar waar naartoe? Waar voorheen bij ‘innoveren’ de focus op slimmer zakendoen lag, houdt digitale transformatie een complete systeemverandering in. Soms betekent dit dat er geheel andere producten en diensten moeten worden aangeboden. Niet raar dat (voornamelijk) traditionele bedrijven en sectoren met de handen in het haar zitten en moeite hebben met de omschakeling. Het bagatelliseren treedt in: niet ieder bedrijf binnen iedere sector kán immers goed gedijen binnen een digitale wereld, toch?
Fout! Slagen zijn er altijd te maken, te beginnen bij een omzwaai in de mindset. Stel je bent een bedrijf dat al 20 jaar printers verkoopt. Bijna alles gaat tegenwoordig digitaal, er wordt steeds minder geprint waardoor de business terugloopt. Om te overleven moet het bedrijfsmodel om. In plaats van producten die papiergebruik stimuleren, lever je producten als scanners en software met diensten die precies het tegenovergestelde doen: de digitalisatieslag ondersteunen en vergemakkelijken. Zo wordt de technologie en het internet strategisch ingezet, ter invulling van de waarde propositie, om de klantervaring naar een hoger niveau te brengen of om nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen. Door stap voor stap de technologie te vervangen, verandert dezelfde technologie vervolgens het bedrijf.
Hulp uit digitale hoek
Maar net als dat Chris Froome de benen van zijn Sky-helpers Wouter Poels en Geraint Thomas nodig had om de Tour te winnen, schakelen bedrijven de hulp van digital transformers in: vaak individuen die een bijzondere en betekenisvolle rol spelen in de omslag. Volgens onderzoek van Accenture richten digitale transformers zich twee keer zo veel meer op groei bij digitale investeringen dan digitale ‘volgers’ dat doen. Dat leidt volgens het rapport tot 15 procent meer sales channels, 17 procent groei van de klantervaring, 27 procent meer sales en 24 procent meer nieuwe producten en diensten – en dat moet bedrijven toch als muziek in de oren klinken.
Pakhuis de Zwijger
Hongerig naar meer informatie en concrete voorbeelden? Lubbers De Jong organiseert op 10 september een event over digitale transformatie in Pakhuis de Zwijger. Drie gastsprekers vertellen aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe zij gebruik maken van de mogelijkheden van digitale transformatie. Inschrijven kan gratis via deze link.
-
Elise Quaden
- Werkt bij: Lubbers De Jong
- Functie: Communicatieadviseur
- Website:http://www.lubbersdejong.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
- Michiel Verstraten: LinkedIn Marketing is succesvol recept...
- [column] SXSW2024: waarachtig of waar-achtig?
- JIC BRO lanceert buitenreclame bereiksonderzoek ‘BRO Next’
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe NS-stations
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing