Hoe je meer rendement haalt uit online advertising

Hoe je meer rendement haalt uit online advertising
  • B2b
  • 26 nov 2015 @ 08:22
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • LeadgeneratorMarketingZakelijk

Veel b2b-marketeers maken gebruik van online advertising om interessante en geïnteresseerde bezoekers naar de website van hun onderneming te trekken. Online advertising betekent dat je tegen betaling advertenties plaatst in verschillende digitale kanalen in de vorm van beeld- of tekstadvertenties. En veel marketeers vinden het rendement van hun online advertenties aan de lage kant. Ze betalen aardig wat aan advertentiekosten, maar behoudens extra bezoekers op de website levert online adverteren vaak niet veel extra aantoonbare omzet op.

In dit artikel wil ik daarom een eenvoudige tip geven om meer rendement te behalen uit online adverteren.

Er bestaan in hoofdlijnen drie varianten van online advertising:

  • Zoekmachine advertenties
  • Social media advertenties
  • Online banners (display advertising)

Zoekmachine advertenties
Zoekmachine advertenties werken globaal als volgt: de advertentie wordt getoond als een zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld woord of woordgroep intypt. Deze advertenties kunnen boven en naast de natuurlijke zoekresultaten staan. De adverteerder betaalt alleen voor de zoekmachinegebruikers die op zijn advertenties klikken. De advertenties verwijzen vervolgens door naar een vooraf bepaalde webpagina van de adverteerder.

Social media advertenties
Veelgebruikte social media netwerken als LinkedIn, Facebook en Twitter maken het mogelijk om jouw advertenties te tonen aan de andere gebruikers van de betreffende sociale netwerken. Deze gebruikers kunnen worden geselecteerd op basis van vooraf overeengekomen demografische kenmerken, zoals leeftijd, geslacht, interessegebied, locatie en functieomschrijving.

Display advertising
De meeste websites met grote aantallen bezoekers bieden advertentieruimte aan. Als adverteerder kun je daar ruimte kopen voor het plaatsen van een banner met een link naar jouw website. Als b2b marketeer zou je dus advertentieruimte kunnen huren op die websites die veel worden bezocht door jouw ideale klant.

Hoe haal je meer rendement uit online adverteren: een simpele tip...
De meeste b2b-marketeers laten hun advertentie doorverwijzen naar de homepage van de website of een aparte landingspagina die boordevol informatie staat over het te adverteren product en/of dienst. Vaak is de drempel om actie te ondernemen voor de bezoeker die op de advertentie heeft geklikt veel te groot. Ze moeten zelf op zoek naar de contactpagina of worden gevraagd om een 0900-telefoonnummer te bellen voor meer informatie.

Relevante content
Daarom is het aan te raden om de drempel te verkleinen door een interessant aanbod te adverteren in de vorm van relevante content, zoals een whitepaper, e-book of een gratis checklist. Door op de landingspagina een kort formulier op te nemen, zul je zien, dat een gedeelte van je 'gekochte' bezoekers de moeite zal nemen om deze content aan te vragen in ruil voor hun contactgegevens. Op deze manier levert online advertising daadwerkelijk leads op. Door aan de landingspagina's vervolgens een lead nurturing campagne te koppelen kun je het rendement van je online advertenties nog verder vergroten.

Gastblogger: Robbert van den Heuvel

Na het behalen van mijn doctoraal Bedrijfskunde/Marketing aan de Rijks Universiteit Groningen in 1996, verdiepte Robbert zich vanaf 1999 in alle ontwikkelingen op het gebied van moderne marketing. Eind 2008 besloot Robbert Heuvel Marketing op te richten. Heuvel Marketing werd in mei 2010 gecertificeerd HubSpot Partner (de eerste in Europa). Sinds begin 2015 is Heuvel Marketing door HubSpot benoemd als eerste Platinum Agency Partner in de Benelux. De afgelopen jaren heft Robbert bedrijven zoals KPN, Imtech, Fujitsu, GlobalCollect en Colt International geholpen met de transformatie naar een moderne marketing organisatie.



 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken