Komt een klant bij de dokter
- B2b
- 30 nov 2015 @ 09:41
- Link
-
Sander Veenendaal
creatief directeur
Heldergroen - Kennissessie
- 30 nov 2015 @ 09:41
- Sander Veenendaal
Sommige klanten zijn in zeer slechte conditie. Ze leven al jaren ongezond en dat is te zien. De zaken lopen niet lekker. Ze willen dan ook een nieuw imago, fris, modern, een die beter aansluit bij de doelgroep. Alleen hebben ze niet door, dat als ze niet snel iets aan hun gezondheid doen, dat imago helemaal niet meer nodig is. Een nieuw logo schminken werkt niet. Zo’n cosmetische truc aan de buitenkant, daarmee worden interne zwaktes niet verholpen. Er moet echt iets veranderen. Iets vanbinnen.
Als klanten geen antwoord kunnen geven op gezonde vragen als: wat is jullie meerwaarde? Wat is jullie kracht? Waarin onderscheiden jullie je?, dan is de diagnose snel gesteld. En na de eerste schok zijn klanten eigenlijk heel blij met die diagnose. Want nu is er een duidelijk doel: beter worden. De patiënt hangt aan de lippen van de dokter. En dan moet je wel nauwkeurig maar niet te voorzichtig te werk gaan. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zeggen waar het op staat kan heel verfrissend zijn.
Met onderwijsadviesinstituut APS hebben we dat traject afgelegd. Het was pijnlijk de weerstand te voelen van medewerkers om wéér een of ander proces in te gaan. Maar door de vinger op de zere plek te leggen met confronterende vragen, sloeg die stemming om. Eindelijk werd hardop gezegd wat iedereen al heel lang voelde. Die erkenning zorgde voor een opening. En toen konden we aan de slag.
Tips voor diagnose
Zo gebruikte iedereen verschillende termen voor hetzelfde en dezelfde termen voor iets anders. Geen kleinigheid, want het betekent dat er langs elkaar heen gepraat en gewerkt wordt. Definiëren dus. Wat betekent iets. Wat bedoelen we daar precies mee. Ook naar buiten toe was er een overdosis aan informatie. Komt een boodschap niet over dan is vaak de neiging om nóg uitgebreider nóg meer te vertellen. Meer ruis dus en dat werkt averechts. Ga terug naar de essentie. Wie zijn jullie. Wat doen jullie precies. Als je het zelf niet duidelijk weet, kun je het ook een ander niet duidelijk maken. Na pittige interviews met alle afdelingen was er heel veel kaf en heel mooi koren.
Als eenmaal benoemd is waar de krachten liggen van een organisatie komt het elan terug en treedt een soort zelfhelend vermogen in werking. Men wil weer meedoen. Angst voor verandering wordt zin in vernieuwing. En dan is een nieuw imago geen masker meer, maar een trots portret van hoe het werkelijk is. Een nieuwe uitstraling begint vanbinnen. Binnen beginnen, buiten winnen.
-
Sander Veenendaal
- Werkt bij: Heldergroen
- Functie: creatief directeur
- Website:http://www.heldergroen.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing