[Event] Data gedreven organisatiecultuur biedt voordelen

[Event] Data gedreven organisatiecultuur biedt voordelen
  • B2b
  • 12 feb 2016 @ 12:12
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Big dataE-commerceEvenement

Bedrijven met een data gedreven organisatiecultuur plukken daar de vruchten van. De voordelen van data inzet zijn bij de meeste bedrijven wel bekend, echter blijft de implementatie vaak achter. Op zich niet verrassend: de overgang op verschillende organisatieniveaus is een hele uitdaging en cultuurverandering kost tijd. Het event Data Driven Commerce- op 18 februari in DeFabrique in Maarssen - richt zich op de toekomst van omnichannel commerce processen. Gastblogger Kevin Laan,consultant web analytics en conversie optimalisatie bij Search Bureau Oogst, legt de voordelen van een data gedreven organisatiecultuur uit.

Big data, business intelligence, analytics en data science zijn voor veel organisties vaak behoorlijk abstracte begrippen.  Met alle beschikbare data heb je feitelijk goud in handen, maar hoe ga je slim om met data, hoeveel waarde zit er in en welke aanpak is de sleutel tot succes? Organisaties met veel data in bezit behalen namelijk lang niet altijd direct concurrentievoordeel. Het zijn organisaties die data gebruiken als basis voor het nemen van beslissingen die het meest profiteren.

Effectief inzetten
Voor bedrijven die (big) data effectief willen inzetten, is het van belang dat er een cultuur aanwezig is waarin de besluitvorming wordt gebaseerd op data. Zonder een data gedreven cultuur worden medewerkers namelijk niet gestimuleerd om de technologieën ook daadwerkelijk te gebruiken. Verandering van de mindset is hierbij dus cruciaal. Maar hoe kom je tot een cultuuromslag? En hoe zorg je ervoor dat uiteindelijk iedereen binnen je organisatie data gedreven beslissingen omarmt? Hieronder vind je een aantal direct toepasbare tips om zelf invloed uit te oefen op je organisatiecultuur.

Meet de KPI’s  
Start met het bepalen en meten van KPI's . Wat je niet meet, kun je ook niet optimaliseren. De juiste KPI's zijn het fundament van data gedreven beslissingen. Zorg dat je helder in kaart hebt welke data gerelateerd zijn aan het succes van je organisatie. Welke datapunten zijn belangrijk en hoe verhouden deze zich tot je business doelstellingen? Meet wat gekwantificeerd kan worden. Is kwantificeren niet mogelijk? Zorg dan voor kwalitatieve data. Wanneer je de KPI's scherp hebt, kun je goede en gegronde beslissingen/aanbevelingen maken. Hier zal ook je omgeving de meerwaarde van zien.

Wees zelf ambassadeur
Maak je eigen beslissingen data gedreven en zet anderen aan om dit ook te doen. Het is van belang dat je zoveel mogelijk data van je organisatie inzet om data gedreven beslissingen te maken. Wanneer data namelijk onderbuik gevoelens versterkt, of nog beter, deze tegenspreekt, zal het belang van een data gedreven aanpak vanzelf op de voorgrond treden.

Start vandaag
De weg naar een data gedreven organisatie is er een van lange duur, maar wel één waarmee je vandaag kunt starten. Begin bijvoorbeeld met het zoeken en uitvoeren van een aantal data hefbomen waarmee je data gedreven resultaten kunt boeken en groei van daaruit door. Maak de boodschap duidelijk naar je collega’s, toon ze het belang van data gedreven beslissingen aan. Faciliteer het gebruik van data. En laat zien dat het werkt.

Data Driven Event
Het event Data Driven Commerce op 18 februari in DeFabrique in Maarssen gaat in op de vraag ‘hoeveel waarde zit er in uw data?’ Tijdens het congres kom je alles te weten over de commerciële waarde van data en het toenemende belang hiervan voor organisaties. Je hoort van diverse experts uit de branche hoe je data op alle fronten (strategie, creatie, techniek en marketing) concreet kunt inzetten. Waar haalt je maximaal rendement uit data en hoe komt je tot de juiste mix van bepalende factoren? Alle belangrijke kansen én -uitdagingen op het gebied van data analyse worden onder de loep genomen.

Aanmelden kan via deze website!

Wat: Data Driven Commerce Event
Wanneer: 18 februari 2016
Waar: DeFabrique Maarssen

Gastblogger: Kevin Laan, consultant web analytics en conversie optimalisatie bij Search Bureau Oogst. 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken