Welkom in de 24-uurseconomie

Welkom in de 24-uurseconomie
  • B2b
  • 4 jul 2016 @ 15:30
  • Link
  • Niels van Straaten
    Niels van Straaten

    directeur
    Van Straaten
  • EvenementWinkelen

In miljoenensteden als Tokio en New York kijkt niemand er raar van op: 24-uursopeningstijden. ’s Nachts koffie halen, winkelen of boodschappen doen, het kan op ieder moment van de dag. In Nederland is nog lang geen sprake van een dergelijke situatie, op een enkele uitzondering na. Toch heeft ook hier de 24-uurseconomie zijn intrede gedaan.

Beurzen en evenementen worden voornamelijk ’s avonds en ’s nachts opgebouwd. En winkels hoeven allang niet meer hun deuren te sluiten om de winkelvloer klaar te maken voor de aanstaande sale – dat gebeurt allemaal na sluitingstijd (of juist vóór openingstijd).

Vanwege deze ontwikkelingen in de evenementen- en retailwereld zitten we bij Van Straaten tegenwoordig ook midden in de 24-uurseconomie. Beide sectoren zijn namelijk bij uitstek businesses die - zeker achter de schermen - buiten reguliere werktijden om plaatsvinden. Een beurs wordt ’s avonds of ’s nachts opgebouwd, zodat de eerste bezoekers zich de volgende ochtend zonder problemen kunnen melden. Hetzelfde geldt voor winkels: het shoppende publiek mag niets merken van de opbouw van een nieuwe campagne of het aanbrengen van nieuwe banners. Dat moet dus allemaal buiten openingstijden om gebeuren.

En niet alleen dat: het moet er allemaal perfect uit zien. Visuele communicatie is anno 2016 belangrijker én effectiever dan ooit. Een foutje, hoe klein ook, kun je jezelf dan niet permitteren. Denk aan doeken in de verkeerde kleur of misschien passen de prints niet in de meegeleverde frames. Aangezien retailers of standbouwers natuurlijk pas laat dergelijke fouten ontdekken, is 24-uursbeschikbaarheid voor ons als leverancier een logische stap. Daarom bieden we tegenwoordig een 24-uurshulpdienst aan, zodat we in noodgevallen zoals bovenstaande altijd direct kunnen helpen.

Het opzetten van zo’n 24-uursdienst klinkt wellicht simpeler dan het is. Maar hoe zorg je ervoor dat je dienst ’s nachts dezelfde kwaliteit heeft als overdag en hoe betrek je je personeel hierbij? De volgende vier tips zijn essentieel om zowel je klanten als je eigen je medewerkers tevreden te houden:

1. Maak duidelijk hoe klanten je kunnen bereiken
Bedenk van te voren op welke manier klanten je kunnen bereiken en communiceer dat ook duidelijk met ze via je website. In ons geval is dat een telefoonnummer, maar als het alleen gaat om simpele vragen, kan een e-mailadres of Twitteraccount al genoeg zijn.

2. Zorg ervoor dat je ook daadwerkelijk kunt helpen
Alleen bereikbaar zijn is niet genoeg. Als wij ’s nachts wel de telefoon opnemen, maar vervolgens niet binnen een paar uur nieuwe banners kunnen leveren, dan heeft niemand er wat aan. Kijk dus hoe je dit logistiek kunt regelen en hoeveel medewerkers er nodig zijn, om je klant echt van dienst te kunnen zijn. En maak aan je klanten duidelijk voor welke hulp en dienst ze je ’s nachts precies kunnen benaderen.

3. Maak een goede planning
Zonder de inzet van je medewerkers is 24 uur bereikbaar zijn natuurlijk onmogelijk. Betrek ze er daarom vanaf het begin bij en maak samen een goede planning. Bij ons doen we de nachtdienst om en om, maar wellicht willen sommige medewerkers juist alleen ’s nachts werken. Uiteindelijk gaat het erom dat alles duidelijk voor iedereen duidelijk is.

4. Vraag feedback aan je klanten
Altijd bereikbaar zijn is uiteraard alleen noodzakelijk als je klanten daar behoefte aan hebben. En misschien veranderen die behoeften na verloop van tijd wel. Vraag daarom regelmatig om feedback van klanten, zodat je dienst ook daadwerkelijk waarde toevoegt en blijft toevoegen.

Niels van Straaten

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken