Hoe je een startup echt succesvol maakt
- B2b
- 30 aug 2016 @ 10:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Zakelijk
- 30 aug 2016 @ 10:00
- Gastblogger
Het gaat de Nederlandse techscene voor de wind. Dat zit hem niet alleen in succesvolle startups, maar vooral ook in de aanwezigheid van verschillende scale-ups als Hippo, WeTransfer en Adyen. Om nog maar te zwijgen van wereldspelers als Booking en TomTom, in de jaren 1990 toch echt begonnen als kleine ondernemingen met bescheiden perspectief.
Allemaal bedrijven die het is gelukt om de stap te maken van een goed idee naar een gezond en commercieel succesvol product. Sinds kort mag Bynder zich ook in dit rijtje scharen, en dat is geen toeval. Daarom deel ik hieronder enkele tips voor startups die naar het volgende niveau willen doorschakelen.
Commercieel gezond product
De belangrijkste overeenkomst tussen de hierboven genoemde bedrijven is dat ze een mooi en goed werkend bedrijfsmodel hebben weten op te zetten. Ze kijken verder dan een aardig concept en zijn uitstekend in staat om werkende producten af te leveren. Want dat is het mooie: wie innovatief wil zijn hoeft echt niet perse het wiel opnieuw uit te vinden. Als je met bestaande technologie nieuwe verdienmodellen weet te creëren ben je net zo goed op de juiste weg. Natuurlijk is het prachtig als je écht iets nieuws weet te bedenken, maar het heeft geen zin om je hier blind op te staren.
Succes is niet gegarandeerd
Twijfel je over je kansen? Er zijn legio succesverhalen. Maar bedenk wel dat dit vaak de uitzonderingen zijn. Het gevaar bestaat dat beginnende startups een vertekend beeld hebben van de mogelijkheden en kansen die ze staan te wachten. Om duurzame groei te verwezenlijken is het belangrijk dat er verder wordt gekeken dan de ontwikkeling van mooie concepten. Er zal ook gewerkt moeten worden aan commercieel rendabele producten. Bedenk daarbij dat het soms bevrijdend kan werken om gewoon opnieuw te beginnen. Als startup kan je nog snel omschakelen. Het heeft niet altijd zin om aan een minder concept te blijven schaven.
Zorg goed voor je mensen
Als je het goed wil doen zal je de beste mensen aan moeten nemen. En als je ze eenmaal binnen hebt moet je deze mensen ook tevreden houden. Niet alleen op professioneel vlak, maar ook in de vrije tijd. Zo kan het bijvoorbeeld dat medewerkers omwille van peer pressure of andere omstandigheden te weinig gebruik maken van de vakantiedagen. Dat kan best even goed gaan, maar op den duur zal het mogelijk gevolgen hebben voor hun fitheid en motivatie. Om die reden hebben we bij Bynder een vakantiebeleid met een onbeperkt aantal vrije dagen ingevoerd. Daar willen we een signaal mee afgeven en dat is duidelijk opgepakt: sinds we dit beleid voeren worden er meer vakantiedagen opgenomen. En dat is precies waar het ons om te doen was.
Sterke bedrijfscultuur zorgt voor zelfsturing
Met een sterke bedrijfscultuur zorg je dat werknemers vanzelf gaan aanvoelen wat er van ze verwacht wordt. Zo voorkom je dat er voortdurend streng moet worden opgetreden vanuit overkoepelende managementlagen. Vooral bij jonge bedrijven kan een zelfsturende aanpak lonend zijn, omdat talent zich nog beter kan ontplooien als werknemers de ruimte krijgen om een eigen aanpak te kiezen. Het is onvermijdelijk dat er met deze aanpak fouten gemaakt zullen worden, maar het zal ook de creativiteit bevorderen. En dat is van groot belang voor startups die nog volop in ontwikkeling zijn.
Doorzettingsvermogen
Natuurlijk zijn er talloze factoren die meespelen bij het succes van een startup. Een goed product is van groot belang, maar doorzettingsvermogen, timing en geluk spelen net zo goed een belangrijke rol. Je hebt niet alles zelf in de hand, maar als je het goed doet kan je een heel eind komen. Het voordeel dat je als startup hebt is dat je nog ruimte hebt om te experimenteren. Fouten maken mag, en soms komen daar de mooiste successen uit voort.
Gastblogger: Chris Hall, CEO en oprichter van Bynder. In oktober organiseert Hall in de Beurs van Berlage een internationaal event voor marketingprofessionals: ‘OnBrand’. Zie hier zijn LinkedIn-profiel. En lees hier meer over Bynder.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Vogelaar neemt Mailweb.nl over
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
- [branded content] Congrescoach geeft... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing