Optimale gebruikersbeleving software via agile proces

Optimale gebruikersbeleving software via agile proces
  • B2b
  • 28 okt 2016 @ 14:00
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Agile marketing

Goede software ontwikkelen begint bij het kennen van je doelgroep. Sinds een aantal jaren werken wij daarom met een ‘mensgericht voortraject’. In zestal stappen leren we de eindgebruiker(s) kennen en begrijpen. Er kleven echter een paar nadelen aan deze aanpak, met name tijdens het ontwikkelen. Bijvoorbeeld de hoeveelheid content die in het systeem moet wijkt af van de aanname.

Daarnaast kost deze aanpak relatief gezien veel tijd. En in al die kostbare tijd heb je nog geen enkel stukje werkende software gemaakt. Interessanter is dus hoe kun je ervoor zorgen dat je al vanaf de start tempo kunt maken, geld kunt besparen, zónder concessies te doen als het gaat om de gebruikersbeleving? Hoe je via een agile proces kunt werken.

Een optimale gebruikersbeleving
Een prettige gebruikersbeleving is uiteraard essentieel voor het succes van de toepassing die je bouwt. Maar wat vormt die gebruikersbeleving eigenlijk? Een beleving creëer je op basis van drie niveaus: esthetiek, betekenis en emotie. Die factoren beïnvloed je met onder andere content, look & feel, ‘tone of voice’, structuur en ga zo maar door.

Werken met designsprints
Het mensgerichte voortraject zorgt ervoor dat al de belangrijkste kennis en inzichten in huis zijn voor je gaat bouwen. Maar dit kun je ook sneller bereiken. Hoe? Door design - net als development - ook in sprints op te pakken.

3 stappen:

  1. In de eerste stap begin je met een nulsprint van één week. Hierbij ga een multidisciplinair team samen het probleem van de opdrachtgever en de doelgroep definiëren. 
  2. ​Vervolgens ga je op zoek naar een team van mensen dat dit probleem globaal kan oplossen.
  3. Daarna ga je in één, twee of misschien drie designsprints van één week aan de slag. Tijdens zo’n sprint doorloop je continu een loop: idee - prototype - realisatie.

Vormgegeven, werkende software
Direct realiseren kan tijdens de designsprint, omdat alle disciplines die je er voor nodig hebt bij elkaar zijn. De belangrijkste functionaliteiten worden tijdens de designsprints dus al direct gebouwd. Aan het eind van de designsprints heb je dus vormgegeven, werkende software die nog niet klaar is, maar waar ontwikkelaars direct mee aan de slag kunnen.

Wat zijn de grootste uitdagingen?
De grootste uitdaging zit ‘m in de goede mensen bij elkaar krijgen. En deze ook echt beschikbaar maken voor de sprint. Het hele team moet zich volledig kunnen focussen op dit project tijdens de sprints. Verder is het van belang dat het proces continu door kan gaan. Als je gaat sprinten, staan belangrijke mensen in de startblokken. Als die mensen niets kunnen doen lekken die uren weg. En dan creëer je een probleem, want die mensen zijn straks niet meer beschikbaar.

Gastblogger: Marcel Schuitevoerder is werkzaam bij Finalist in de rol van conceptontwikkelaar, adviseur en advocaat van de gebruiker. Marcel is sinds 1995 professioneel bezig met online media. Hij geeft advies van het strategische ‘wat’ tot en met een concreet en testbaar ‘hoe’. Zie hier meer informatie over  Finalist 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken