Een persoonlijk nieuwjaar met de drie belangrijkste trends in b2b

Een persoonlijk nieuwjaar met de drie belangrijkste trends in b2b
  • B2b
  • 28 nov 2016 @ 09:30
  • Link
  • Linda Cornelissen
    Linda Cornelissen

    Senior B2B Consultant
    Kantar TNS
  • LeadgeneratorMarketingautomationBig data

Tradities, Oud-Hollands of Nieuw-Amerikaans, we omarmen ze weer volop deze laatste maanden van het jaar. Het draait in een tijdperk van honger versus obesitas wel opmerkelijk vaak om eten. Langs de deuren leuren voor snoep met Sint-Maarten of de gesponsorde worst na de nieuwjaarsduik.

Authentieke kerst
Tot een paar jaar geleden verafschuwde ik de traditionele (verwachtings-)patronen van de winterse feestdagen. Ik vluchtte maar al te graag naar het zonnig Tenerife met een vriendin. Sinds ik met mijn bijna-man én ex-man samen met onze (bonus)kinderen en vrienden aan de kerstdagen een hele bijzondere eigen invulling heb kunnen geven, tel ik juist de weken af tot deze bijzondere get-togethers. Een authentieke invulling maakt in 2016 het verschil in de persoonlijke beleving!

Zakelijk geschenk
In december floreert de markt voor zakelijke geschenken. Bloemen en drank voeren de Nederlandse cadeaulijst aan. Daar kun je heel wat kleur- en stijlvariatie in aanbrengen zodat het aansluit bij de persoon, maar… gebeurt dat vaak? Ook het assortiment aan cadeaubonnen groeit gestaag. Als je een klantrelatie een boekenbon wilt sturen, is tegenwoordig de vervolgvraag: wilt u een kookboekenbon, een spannende boekenbon of een Nederlandse boekenbon? Alsof je om een ‘gewone’ koffie vraagt bij een Italiaanse barista. Het gaat om de voorkeur van je klant. En dan is de vraag: hoe goed ken je hem of haar nou echt?

Wees origineel
Ik daag elk bedrijf uit om origineel te zijn, hoe groot of klein het cadeaubudget ook is! Jaren geleden ontving ik van een klant van ons - uitvaartverzekeraar Nuvema - een doosje Baarnse Bikkels. Als de dag van gisteren kan ik me de smaaksensaties in combinatie met een slok koffie nog herinneren, en de collega’s aan wie ik ze uitdeelde ook.

B2b trends voor een echt persoonlijk nieuwjaar
Ik wens jou als lezer in 2017 een echt persoonlijk nieuwjaar. En jouw bedrijf ook. Waarom?De laatste jaren is ook in b2b de roep om persoonlijke aandacht sterker en sterker aan het worden. Persoonlijk haak ik al af als een mail begint met ‘Geachte heer/mevrouw Cornelissen’. Bedrijven ploeteren wat af op dat vlak.

Drie b2b trends voor 2017 moeten een persoonlijk nieuwjaar toch echt mogelijk maken:

  • Lead Generation
    1a) Google AdWords en Linkedin Ads worden door veel bedrijven ingezet voor betaalde search en het bieden van content. Doel: mij als suspect met tag words naar je website trekken en met ‘koekjes verleiden’ oftewel cookie tracking accorderen.
    1b) Webinars en Whitepapers zijn veel gebruikte methodes voor lead generation via gratis content. Doel: thought leadership tonen, zichtbaar worden en een gunfactor creëren.
     
  • Marketing Automation
    Als ik na drie keer doorklikken op je website vertrek, dicht jouw organisatie mij 120 punten toe. Daarmee komt de Data Driven Marketing Machine pas echt goed op gang vanuit Big Data (of liever: Behavioral Data). Dit doen vooral bedrijven die een sterke purpose/WHY hebben geformuleerd die volledig in hun DNA merkbaar is en die tijd en geld hebben geïnvesteerd in het tweeken van de technologie die dat mogelijk maakt. Je biedt mij op basis van het gedrag van mijn look-a-likes om de paar weken nog meer ‘wie zoet is, krijgt lekkers’ aan.
     
  • Multi-/Omnichannel Content Marketing
    Jij en ik zijn op weg naar een verslavende virtuele relatie. Ja, ik wil! Mits je mij nog meer (suiker)goeds te bieden hebt, altijd en overal waar ik het wil. Je mag me allang bij m’n voornaam noemen. Als je maar de dingen in mijn oor fluistert, die ik wil horen als Client Director en b2b expert bij Kantar TNS…

Tell me, what is your next story?

 

 

Linda Cornelissen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken