[Interview] Ron van de Water van Acorel over digitale transformatie in b2b

[Interview] Ron van de Water van Acorel over digitale transformatie in b2b
  • B2b
  • 14 nov 2016 @ 09:00
  • Link
  • Robert Buisman
    Robert Buisman

    Producer
    Studio Interactive
  • KennissessieInterviewMarketing

Er is veel te doen rondom digitale transformatie. De aanpak van disrupters en game changers is fundamenteel anders en onderzoekers, trendwatchers en managementadviseurs spreken van een nieuwe businessrealiteit. Hierin meegaan vergt aanpassingsvermogen, visie en lef. Ik sprak recent met Ron van de Water van consultancybureau Acorel over hun visie op de omschakeling naar een nieuwe realiteit. In dit blog een verslag van ons gesprek.

Wat doe je bij Acorel?
‘Ik ben ruim 30 jaar internationaal actief op het grensvlak business/IT met focus op marketing, sales en innovatie. In het bijzonder op wat er nodig is om veranderingen succesvol door te voeren. Als directeur digital business transformation help ik bedrijven bij de introductie en het opzetten van digital business transformation initiatieven.’

In de media worden we doodgegooid met digital, disruptie en transitie. Is dit een hype, een gold mine voor adviseurs, of moeten zaken daadwerkelijk anders?
‘Er wordt veel geschreven over digitale transformatie zonder concreet te worden of terug te grijpen op bijzondere gevallen zoals Uber. Ik definieer digital business transformation als de organisatieverandering die door het inzetten van nieuwe/vernieuwde digitale technologieën en bedrijfsmodellen een blijvende verbetering realiseert.’

Is dit dan nieuw?
‘In feite niet, echter de omvang en snelheid waarmee externe veranderingen momenteel plaatsvinden maken het doorvoeren van iedere interne verandering extra lastig. En dat is echt wel nieuw.’

Wat zijn succesfactoren voor een geslaagde transformatie?
‘Het is extreem moeilijk om de baten van digital business transformation te bereiken door een enkele veranderingen of technologie in te zetten. Blijvende verbeteringen kunnen effectiever gerealiseerd worden door meerdere veranderingen en verschillende technologieën gelijktijdig in te zetten. Dit niveau van veranderingen vereisen wel een sterke focus, integraal verandermanagement en een sterke samenwerking tussen de verschillende gebieden.

Kun je een voorbeeld noemen?
‘Een mooi voorbeeld is Burberry die omvangrijke organisatorische veranderingen doorvoerde (o.a. een nieuwe organisatiestructuur en gelijktijdig het aannemen van jonge talentvolle medewerkers) in combinatie met het inzetten van nieuwe technologieën op het gebied van social media, marketing analyses en mobile solutions.’

 

Nu zijn we op dit platform vooral geïnteresseerd in b2b Marketing. In b2b zijn relaties key, de basis is vertrouwen. Hoe gaan we dat vertrouwen in een digitale wereld opbouwen?
‘Face-to-face-contacten blijven onontbeerlijk voor het vertrouwen. Een groot verschil is echter het moment waarop dit contact voor de eerste keer tot stand komt. De potentiële relatie heeft zich van te voren al via verschillende kanalen uitvoerig georiënteerd op potentiële aanbieders. De aanbiedende partijen komen daarmee als het ware op een digitale marktplaats met andere aanbieders zonder dat ze dit zelf weten. Je bedrijf consistent neerzetten via verschillende kanalen is daarmee nog belangrijker geworden omdat het inkoopproces al volop in gang is gezet nog zonder enig vorm van persoonlijk contact.’

Wat is volgens jou de grootste mythe rondom digitalisering?
‘Dat dit een compleet nieuw fenomeen is en dat alles anders moet om te kunnen overleven. Het is veel meer een kwestie van de juiste keuzes maken en deze consequent doorvoeren. Dat lijkt wellicht eenvoudig maar er zal voortdurend rekening gehouden moeten worden met veranderende externe omstandigheden en het veranderprogramma zal hiermee rekening moeten houden en anticiperen. Organisatorische wendbaarheid is hierbij het sleutelwoord.’

Agility is here to stay?
‘Yes.

Meer over dit onderwerp vind je op 1 december a.s. op het kantoor van Sap, kijk hier. Bekijk ook het tweegesprek in de interactieve video met John Noone, Sap Partnermarketing en Taco Schallenberg, directeur bij Acorel. (Credits videoproductie: Studio Interactive).

 



Robert Buisman

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken