Week van de Ondernemer schudt bezoekers wakker

Week van de Ondernemer schudt bezoekers wakker
  • B2b
  • 4 nov 2016 @ 09:00
  • Link
  • Robert Buisman
    Robert Buisman

    Producer
    Studio Interactive
  • InnovatieKennissessieEvenement

Vorige maand was de Week van de Ondernemer in Eindhoven. Omdat ik zelf ondernemer ben, was ik nieuwsgierig, en - bijkomend voordeel - vanwege de dit jaar afgeschafte penalty bij een no-show (die ik vorig jaar nog creatief wist af te kopen met een exemplaar van mijn boek) leek me de inschrijving zonder risico. Maar bovenal was mijn komst te danken aan ouderwetse verkoop door de organisatie achter de week, middels twee keer een aanhoudend en overtuigend telefoontje. Ik zwichtte en toog naar Eindhoven. Niet voor niets.

Meteen een hoogtepunt was de keynote van de entrepreneurs van Startup Bootcamp, Patrick de Zeeuw en Ruud Hendriks. Een bevlogen pleidooi over de ‘ondernemersrevolutie’. De take-away was dat ‘het internet het ondernemerschap heeft geliberaliseerd’. Door de explosie aan onderlinge digitale verbindingen tussen mensen en technologieën is het starten van een onderneming drempelloos geworden. Volgens de sprekers zijn er meer redenen om niet te gaan ondernemen, dan om het wel te gaan doen.

Geen dure kredieten
Zo is er geen verplicht startkapitaal meer zoals dat vroeger nog was, en bovenal: geen dure kredieten meer op assets die nodig zijn voor de uitvoering van je bedrijf. Alle assets bevinden zich in de cloud op dikke, beveiligde servers van grote IT-boeren en via flexibele abonnementen zijn ze voor ons beschikbaar. Hebben we het over toetredingsdrempels, zoals ooit door Porter bedacht, dan kunnen we die in vele sectoren - door het volwassen worden van het internet - gemakkelijk aanmerken als nieuwe ondernemersmythe.

Ontwrichting
Niks op de balans, maar ook niks op de loonlijst. Platformorganisaties hebben de toekomst. Goed, AirBnB en Uber zijn de bekendste, maar ook in kleine vormen komen we ze tegen. Overigens niet dat genoemde bedrijven nu het rijk alleen hebben, want inmiddels wordt ook de disrupter zelf ontwricht. Zo was de zaal verrast door de komst van taxidienst Juno (bij het grotere ondernemerspubliek nog redelijk onbekend) die een drie keer betere propositie heeft voor zijn rijders.

Een chauffeur krijgt aandelen in het bedrijf, draagt 10 in plaats van 25 procent booking fee af en betaalt een lagere contributie. Juno ziet zijn netwerk van chauffeurs kennelijk als kern van haar dienst, en beseft dat als ze geen rijders op de loonlijst hebben, maar in het netwerk, ze deze mensen moet blijven motiveren. Mooie inspiratie voor succesvol vernieuwen of business model innovation, maar ook om constant alert en adaptief te blijven en een learning mindset aan te nemen. Disrupters dagen disrupters uit.

Snel innoveren
Dat de tijd om te innoveren korter en korter wordt, houdt tevens in dat aanpassingsvermogen en flexibiliteit gewenst zijn. ‘Wie schrijft er een businessplan voor zijn startup?’ vroeg een van de sprekers. Slechts een enkeling priemde trots zijn vinger in de na deze vraag bijna pijnlijk voelbare met spanning bezwangerde lucht. De trotse businessplanschrijvers werd met klem geadviseerd om maar meteen te stoppen met schrijven. Leuk, al die vragen om jezelf een goed gevoel te geven en een excuus te hebben om niet in actie te komen. Leuk ook voor de (traditionele) kredietverstrekker die in vele gevallen zelf geen kaas van ondernemen gegeten heeft. Wie zit hier wiens tijd te verdoen? Zorg als ondernemer dat je de regie houdt, dat je je plan beperkt tot één A4-tje business model canvas en… belangrijker: kom in actie.

Tango Tankstations, Picnic en Route Mobiel
Een van de meest actieve ondernemers die Nederland rijk is heet Michiel Muller. Medeoprichter van Tango Tankstations, Route Mobiel en Picnic supermarkt. Hij schreef enige tijd geleden een alleraardigst boek ‘Ondernemen is een ABC-tje’ dat ik voor Managementboek recenseerde en ten zeerste aanbeveel. Ook voor marketeers of misschien wel juíst voor marketeers. Zijn in het boek beschreven ‘Ondernemersroute’ gaat over mindset en timing, iets wat voor marketeers onontbeerlijk is. Mullers presentatie ging hoe dan ook vooral over de opzet van Picnic en de manier waarop ze ook hier de gevestigde orde uitdaagt.

Super lage prijzen en gratis thuisbezorging, hoe krijg je dat voor elkaar? Hoewel Picnic ook als een startup disrupter kan worden gezien, moet hier wel wat startkapitaal meegenomen worden gezien de gehele logistieke operatie en het maatwerk in ICT. Zo ziet Muller zijn onderneming in de kern meer als een softwarebedrijf dan als een supermarkt. Geen slecht idee, omdat data de grondstof van de nieuwe economie is. En wie de gehele keten kan overzien en de data daaruit ter beschikking heeft kan daarmee de keten (of beter: het waardenetwerk) optimaliseren en de klant een excellente bediening geven. Het mes snijdt dan aan twee kanten, de sweet spot is gevonden. En de propositie kan worden waargemaakt.

Snoepwinkel voor ondernemers
Ik doe de andere sprekers tekort als ik hen niet noem, Rik Vera over extreme klantgerichtheid, Ben Tiggelaar en Aukje Nauta over leiderschap en duurzame inzetbaarheid, Willem Vermeend over digitale transformatie (en zijn boodschap om groot te denken vanuit nieuwe kansen in de wetenschap dat de oude economie gaat verdwijnen), Maarten Steinbuch die de toehoorders trakteerde op de impact van exponentiële groei in technologie, Irene de Ruijter van KPN met een heuse VR-experience en nog vele, vele anderen. Een ware snoepwinkel voor de professionele ondernemer, strateeg en marketeer.

Inspiratie en kennis
En zoals het vaak gaat op inspiratiedagen en kennisplatforms waar mensen uit de dagelijkse praktijk bij elkaar komen, worden er ogen geopend. Niet alleen door de sprekers, maar ook de bezoekers onderling. Zo mocht zelfs ik tijdens een borrelgesprek de ogen openen van een partner van een niet geheel onbekend accountantskantoor door enige uitleg te geven over singularity en de blockchain. Vooral bij die laatste ontwikkeling (‘Hoe heette dat ook alweer?’) leek de zekerheid van de professionele controleur te schudden onder de voeten. Over disruptie gesproken.     

 



Robert Buisman

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken