Marketing voor marketing: een opfriscursus
- B2b
- 30 dec 2016 @ 09:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ZakelijkMarketing
- 30 dec 2016 @ 09:00
- Gastblogger
Merken maken het verschil. Goeroes die merken willen worden, hebben dat goed begrepen. Dus ze klutsen wat basisprincipes van marketing door een lopende trend of hype en geven het een nieuwe naam. En voilà, daar presenteren ze het pasgeboren kind aan de wereld. De nieuwe baby is de held in hun boek ('ik ben mijn vrouw en kinderen veel dank verschuldigd'), in gepassioneerde presentaties over de hele wereld en in persinterviews. En voordat je het weet is de baby een hype in het sprekerscircuit, op congressen en op YouTube. Met talloze volgers op social media.
Nu worden we weer doodgegooid met agile marketing. Als ik het goed begrepen heb, is dat marketing die met de winden van de tijd mee kan buigen.Naar mijn bescheiden mening is dat altijd al de kern van marketing geweest, zolang die bestaat als een filosofie, een sub-wetenschap, een kunst, een verzameling methoden. Mensen veranderen en de competitie bij zonsondergang is anders dan bij zonsopgang. Dus passen wij als marketeers onze plannen – of zo nodig – onze strategie – aan om ons marktaandeel, onze winst en/of andere bedrijfsdoelen vast te houden.
Spelletje voor in de Kerstvakantie
Soms is het verschil tussen de nieuwe marketing en de bestaande terminologie maar moeilijk te ontdekken. Dus hier heb ik een spelletje voor in de Kerstvakantie.In de tabel hieronder heb ik een A-B-C samengesteld van marketingdefinities, -begrippen of formats. Aan jou de taak om te ontdekken:
Wat is de echt vernieuwende marketingvorm?
Bij welke bestaan de verschillen louter uit nieuwe methoden of nieuwe gezichtshoeken?
Waar zijn de verschillen gewoon onzin, uitgevonden tot meerdere eer en glorie van de goeroes? Deel je bevindingen of een willekeurig commentaar op LinkedIn. Of niet, als je niet vrolijk wordt van de uitkomst van je zoektocht. Hier komt mijn A-B-C:
In werkelijkheid is de lijst natuurlijk nog veel langer. Affiliate marketing, inbound en outbound marketing, integrated marketing, email marketing, mobile marketing, noem maar op. Misschien deel je mijn ervaring: ik heb veel plezier beleefd aan het schrijven van dit blog. Het graven in marketingdefinities en -begrippen is toch een soort opfriscursus.
Gastblogger: Jan Lantink, founder/owner NWQ Innovaties
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing