Pyjama aan of uit? Tips voor een effectieve thuiswerkdag
- B2b
- 5 dec 2016 @ 08:35
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - OnderzoekZakelijk
- 5 dec 2016 @ 08:35
- Gastblogger
Er bestaan veel vooroordelen over thuiswerken. Lekker met je pyjama in bed een mailtje versturen en dan weer doorslapen. Tussendoor toch maar even die favoriete serie afkijken. Daar staat de baas natuurlijk niet om te springen. Maar wie het goed aanpakt kan met thuiswerken meer bereiken.
Uit onderzoek blijkt dat thuiswerkers productiever zijn en zich beter kunnen concentreren. Het is daarom bij uitstek geschikt voor het verrichten van werk waarvoor creativiteit, inspiratie en concentratie nodig is. Daarnaast zijn thuiswerkers vaak loyaler en bedrijven die thuiswerken faciliteren hebben te maken met minder ziekteverzuim. Maar hoe haal je het meeste uit je dag? Voor mij helpen onderstaande tips altijd goed.
- Plan vooruit
Heb je nog bergen werk liggen waar je niet aan toe komt, dan biedt een thuiswerkdag uitkomst. Hier kan je volledig focussen op de doelstellingen, zonder dat er telkens andere dingen tussendoor komen. Het kan hierbij nuttig zijn om vooraf een lijstje te maken met zaken die je voor elkaar wil krijgen. Als je jezelf niet vertrouwd kan het helpen om deze doelstellingen met een collega te delen. Zo sluit je een iets te vrijblijvende invulling al bij voorbaat uit en zorg je voor een productieve dag!
- Neem het serieus
Eigenlijk moet je thuiswerken net zo behandelen als een dag op kantoor. Een open deur, maar dit is misschien wel de belangrijkste opmaat naar een succesvolle dag. Als jij de hele ochtend in je oude pyjama op de bank hangt komt er van werken weinig terecht. Sta daarom op tijd op en kleed je netjes aan. Zo spreek je al met jezelf af dat deze dag serieus besteed wordt. Zorg voor een afgebakende werktijd, die niet al te sterk afwijkt van je normale kantooruren. Natuurlijk is het makkelijk om de vervelende klusjes naar de avond door te schuiven, maar van uitstel komt afstel.
- Pauzeer op gezette tijden
Verwacht geen wonderen van jezelf, iedereen raakt weleens afgeleid. En dat is ook helemaal niet erg. Door op vaste tijden te pauzeren zorg je ervoor dat je zelf de controle houdt. Als je de behoefte voelt om toch weer even je favoriete forum te bezoeken doe je dat vroeg of laat toch wel. Dan kan je maar beter zorgen dat je het in afgebakende periodes doet. Zo is de verleiding veel minder groot om tussendoor al even een kijkje te nemen. Dan heb je de eigen doelstelling namelijk niet gehaald, en dat is dan toch weer een principekwestie…
- Familie? Geef je grenzen aan
Waar je op kantoor met collega’s te maken hebt, kan er thuis sprake zijn van familie of andere huisgenoten. En waar je lieftallige wederhelft of nageslacht doorgaans niet voor ieder wissewasje naar kantoor zal bellen, is de kans natuurlijk groot dat je in de woonkamer wat sneller gestoord wordt. Baken daarom duidelijk je grenzen af, bij voorkeur vooraf. Helderheid is hierbij troef: als je aangeeft dat er gewoon gewerkt moet worden, weet iedereen waar ze aan toe zijn. Vergeet ook de hond niet vermanend toe te spreken, zodat hij wel twee keer nadenkt voor hij door je telefoongesprek heen blaft.
- Zorg voor de juiste tools
Als je niet op kantoor bent zal het soms wat moeite kosten om contact te leggen met collega’s. Misschien zien ze net je mailtje over het hoofd,en je komt ze natuurlijk ook niet tegen bij de koffieautomaat. Als je haast hebt kan je er dan natuurlijk achteraan bellen. Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Met Skype for Business bel of chat je gewoon vanaf je desktop, zonder dat het je extra tijd of moeite kost. Je kan zelfs aanschuiven bij de vergadering, gewoon vanuit de woonkamer. Ideaal voor werken op afstand. En van die pyjamabroek die je stiekem toch hebt aangehouden ziet niemand wat.
Gastblogger: Lucas Wensing is CEO en oprichter van StartReady, een Skype for Business specialist.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing