Trends en uitdagingen voor de b2b marketeer in 2017

Trends en uitdagingen voor de b2b marketeer in 2017
  • B2b
  • 30 dec 2016 @ 11:00
  • Link
  • Laura van Stralen
    Laura van Stralen

    marketing en communicatie medewerker
    Sizo Solutions
  • MarketingautomationBig dataInnovatie

Nog 2 dagen en dan zit 2016 er alweer op. En wat is het jaar voorbij gevlogen! Het was een jaar waarin de marketingactiviteiten van veel b2b organisaties zich ontwikkelden naar een steeds professionelere en gerichtere klantbenadering. Het was vooral ook een jaar waarin b2b marketing zeer belangrijk is gebleken. Zo is er het afgelopen jaar ontzettend veel content ontwikkeld door de b2b marketeers, marketing automation wordt door steeds meer organisaties omarmt en ook de ontwikkeling van buyers persona’s stond vaak hoog op de agenda.

Waar ligt de focus voor de b2b marketeer in 2017? Welke trends zetten zich door en wat zijn de belangrijkste uitdagingen? Waar zullen de budgetten aan besteed worden en hoe wordt de marketeer efficiënter, beter en relevanter? Hieronder vind je 5 belangrijk trends en uitdagingen voor 2017.

1. Account-based Marketing
Bij account-based marketing worden alle belangrijke accounts behandeld als individuele markten door het opzetten van specifieke marketingcampagnes per account. Zeer gerichte campagnes die gebaseerd zijn op de diepgaande kennis die aanwezig is bij zowel het account als de buyer persona’s binnen het account.

2.Vinden van getalenteerde data-analisten en de juiste datatools
Het gebruik maken van data en voorspellende technieken zal in 2017 steeds belangrijker worden. Hierbij wordt het de uitdaging om de juiste mensen en tools in huis te halen. Goed opgeleide data-analisten vinden, die in staat zijn om big data sets te koppelen en daar relevante conclusies aan te kunnen verbinden, is momenteel erg lastig. De vraag hiernaar is vele malen groter dan het aanbod.

3. Focus op contentmarketing en personalisatie
Personalisatie en content zijn misschien wel de belangrijkste focuspunten voor de b2b marketeer in 2017. Content blijft nog steeds hot. We gaan in 2017 wel een stapje verder, namelijk gepersonaliseerde content. Veel marketeers maken al gebruik van gepersonaliseerde content, maar dit is vaak gebaseerd op grote segmenten. Om de juiste content op account niveau of per buyer persona via alle kanalen aan te kunnen bieden, is veelvuldiger gebruik van machine learning, integratie van content management en automatisering van  het creëren van content nodig.

4. Integratie van kanalen
Zoals in bovenstaande trend al wordt aangegeven, zijn er steeds meer verschillende tools en kanalen nodig om b2b marketing optimaal uit te kunnen voeren. Met zo veel afzonderlijke (digitale) marketing kanalen wordt het steeds lastiger alles te combineren.  Dit is echter wel ontzettend belangrijk om te kunnen leren, meten en te verbeteren. Een belangrijke uitdaging voor de marketeer is dan ook het integreren van alle aanwezige kanalen.

5. Ambassadeur programma’s
Klantreferenties zijn één van de meest gewaardeerde marketingstrategieën. Iedereen die actief is binnen b2b zal dit herkennen. We weten allemaal dat mond-tot-mondreclame het verschil maakt. De vraag is wat je ermee doet. Niet iedereen kan de rol van ambassadeur invullen, aangezien het een persoonlijke rol is die voortkomt uit een positief gevoel voor de organisatie. Voor de één betekent dit af en toe een presentatie geven voor prospects, voor de ander is het schrijven, reageren, discussiëren. De uitdaging hierbij is om zeer tevreden klanten zoveel mogelijk in contact te laten komen met prospects, op een passende manier.

Laura van Stralen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken