Waarom Engagement Programs beter werken dan lead nurturing
- B2b
- 7 dec 2016 @ 09:00
- Link
-
Robbert van den Heuvel
eigenaar
Heuvel Marketing - MarketingautomationLeadsContent
- 7 dec 2016 @ 09:00
- Robbert van den Heuvel
Als b2b professional ben je ongetwijfeld bekend met het fenomeen lead nurturing. Lead nurturing is een vooraf ingerichte serie e-mail berichten die je vanuit je marketing automation platform automatisch kunt laten versturen aan een vooraf gedefinieerde groep leads. Uit verschillende onderzoeken is inmiddels gebleken dat een goede lead nurturing strategie zorgt voor meer rendement uit je marketing budget.
Tijdens mijn opleiding tot Marketo Certified Expert heb ik onder andere geleerd hoe je 'engagement programs' kunt bouwen. Met behulp van engagement programs ben je als moderne marketeer nog beter in staat om je potentiële klanten op het juiste moment, binnen de juiste context, te voorzien van de juiste informatie. In dit artikel leg ik het verschil tussen lead nurturing en engagement programs verder uit.
1. Lead nurturing: nog even een korte samenvatting
Om goed te kunnen onderbouwen waarom ik engagement programs beter vind werken dan lead nurturing programma's, heb ik in onderstaande afbeelding een eenvoudig voorbeeld uitgewerkt van een lead nurturing programma:
In bovenstaand programma wordt content volgens een vast -vooraf vastgelegd - patroon aan een potentiële klant verstuurd. Hierdoor kan een potentiële klant informatie ontvangen die nog niet aansluit bij de fase van de aankoopcyclus waarin hij of zij zich bevindt. Dit vergroot de kans dat veel leads afhaken omdat de aangeboden content niet relevant is. Lead nurturing programma's zijn in feite gebaseerd op de veronderstelling dat iedere lead zich in hetzelfde voorspelbare tempo door de aankoopcyclus voortbeweegt. Dit werkt anders bij een engagement program.
2. Engagement programs: emmertjes met content per fase van de buyer journey
In tegenstelling tot de meeste andere marketing automation platformen beschikt Marketo over 'Engagement Programs'. In een engagement program kun je verschillende variabele 'streams' met content inrichten per fase van de buyer journey van je potentiële klant. In onderstaande afbeelding vind je een vereenvoudigde weergave van een engagement programma:
In bovenstaand programma wordt een potentiële klant pas overgeheveld naar een volgend 'emmertje' met content wanneer zijn of haar digitale lichaamstaal aantoont een vooraf bepaalde mate van interesse (engagement) te hebben voor de content uit dat huidige emmertje. Op deze manier kun je de aangeboden content precies afstemmen op de fase van de aankoopcyclus waarin je leads zich bevinden.
Een ander voordeel van deze opzet is dat je per emmer ongelimiteerd content kunt toevoegen en verwijderen zonder het proces opnieuw in te hoeven richten. Je kunt je streams immers zodanig inrichten dat iedere lead elk content-item maximaal eenmaal te zien krijgt.
Engagement score
Daarnaast wordt voor ieder content-item een Engagement score (0 = hopeloos, 100 = geweldig) berekend op basis van een geheim algoritme dat onder andere gebaseerd is op het aantal opens, clicks en shares van een individueel content-item uit een stream. Hierdoor krijg je exact inzicht in welke content wel en niet aanslaat bij je potentiële klant. Dit zorgt ervoor dat je je content nog beter kunt afstemmen op de interesse van je potentiële klant.
Heb jij al ervaring met lead nurturing en/of engagement programs? Ik ben benieuwd of je mijn mening deelt, dus plaats hieronder gerust je reactie!
-
Robbert van den Heuvel
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.heuvelmarketing.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing