Tijmen Blankevoort van Scyfer: 'Iedereen kan straks zelf een systeem leren een taak uit te voeren'

Tijmen Blankevoort van Scyfer: 'Iedereen kan straks zelf een systeem leren een taak uit te voeren'
  • B2b
  • 2 feb 2017 @ 09:10
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieKennissessie

We mogen het eigenlijk niet meer zeggen, maar wat gáán die technologische ontwikkelingen toch snel. Net bekomen van onze F5-sessie over virtual reality staan we alweer te popelen om onszelf op 16 februari onder te dompelen in de wereld van artificial intelligence. Dat doen we onder andere met Tijmen Blankevoort, oprichter en CTO van Scyfer, dé Nederlandse voorloper op het gebied van kunstmatige intelligentie en machine learning. Ik sprak met Blankevoort voorafgaande aan de sessie.

 Voor de leken onder ons: wat is artificial intelligence?
‘Met AI kun je een systeem leren een bepaalde taak uit te voeren. Dat is eigenlijk de basis en noemen we ook wel machine learning. Het gaat daarbij enerzijds om repetitief werk en het automatiseren van bedrijfsprocessen. Denk daarbij aan kredietverstrekking, maar ook een patholoog die kankercellen moet tellen om uitzaaiing vast te stellen. AI software kan de dokter helpen dit in minder tijd én beter te doen. Anderzijds is kunstmatige intelligentie ideaal als er veel teveel data is voor mensen om zelf mee te dealen. Een voorbeeld daarvan is het analyseren van camerabeelden om auto’s te tellen en daarmee informatie te verschaffen aan gemeentes voor verkeersplanning.’

Hoe groot gaat die impact van artificial intelligence nu echt zijn?
‘Echt enorm. Ik zag dat jullie vorige F5-sessie over virtual reality ging. Nou, ik kan je vertellen: AI gaat de impact daarvan echt ver, ver te boven. Het is huge. Het past zo in het rijtje Grote Uitvindingen uit de wereldgeschiedenis die ons leven hebben geautomatiseerd. Het wiel veranderde ons blik op tijd voorgoed, het aquaduct maakte water voor iedereen toegankelijk, de industriële revolutie maakte een einde aan handwerk en dankzij internet is kennis overal beschikbaar. AI gaat nu hetzelfde doen met kunde.’

Kunde. Dat moet je even toelichten.
‘Kijk, hier wordt het pas echt interessant. Het toffe is, met alle toepassingen die nu worden ontwikkeld, dat iedereen straks zélf een systeem kan leren een taak uit te voeren. Iederéén kan over een paar jaar algoritmes maken, dus niet alleen maar tech nerds zoals ik. Dat bedoel ik met het beschikbaar maken van kunde. Een interieurontwerper die een algoritme leert een huis in te richten, die kant gaat het op. AI voor iedereen dus. Active learning noemen we dat ook wel. Daar zit in mijn visie pas echt de grote potentie.’

Heeft het Nederlandse bedrijfsleven AI al een beetje omarmd?
‘De adoptiegraad is op dit moment nog vrij laag. In de gezondheidszorg gebeurt al wel wat, banken doen wat dingen, je hoort de naam IBM Watson vaker vallen, maar we staan echt nog aan het begin. 2017 wordt het jaar waarin we de eerste toepassingen in actie gaan zien, dus het is wel terecht dat AI in alle trendlijstjes nu zo prominent naar voren komt. Maar het duurt nog wel een jaar of 15 voor kunstmatige intelligentie ‘normaal’ is. De grote techbedrijven in Silicon Valley zijn natuurlijk wel al verder. Die hebben grote machine learning labs, waar honderden mensen zich puur bezig houden met de ontwikkeling van AI-toepassingen, die in de praktijk ook draaien.’

Welke rol speelt Scyfer in deze ontwikkeling?
‘Het idee achter Scyfer is wetenschappelijke kennis over kunstmatige intelligentie naar Nederlandse bedrijven brengen. We stimuleren de opkomst van AI dus heel erg, vanuit een sterk wetenschappelijk perspectief. Samen met professor Max Welling van de Universiteit van Amsterdam heb ik het bedrijf opgericht en we zijn gevestigd op het Science Park in Amsterdam. We hebben codeurs in huis en bouwen zelf software maar we geven ook veel strategisch advies aan grote corporates. Dat laatste is voor een groot deel pionierswerk, waarbij we vooral de mogelijkheden van AI laten zien. Dat kom ik op 16 februari natuurlijk ook bij jullie doen! Met toffe voorbeelden uiteraard, zoals de camerasoftware die we voor Tata Steel hebben ontwikkeld om staalplaten te analyseren.’

Wil je Tijmen Blankevoort op donderdag 16 februari zien schitteren, samen met Michiel Splint van IBM Watson en Robert Soetens van Equiniti KYC Solutions? Meld je gratis aan voor onze F5-sessie!

Gastblogger: Yorick Fliervoet  werkzaam bij pr-bureau Lubbers De Jong 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken