[column] Made in China: EV
- B2b
- 4 okt 2021 @ 08:54
- Link
-
Leo van Sister
Merkcommissaris
De Merkcommissarissen - Geen tag
- 4 okt 2021 @ 08:54
- Leo van Sister
Dat China al tijden zwaar investeert in de mondiale automarkt is geen geheim meer. De Chinese auto-industrie draait na een groot aantal overnames op volle toeren. Gaat China op de automarkt in Europa zorgen voor een revolutie?
Na eerdere overnames van een aantal Europese automerken, zoals Saab voor 100 miljoen euro en Volvo voor 1,8 miljard euro, hebben de Chinezen veel geleerd en gekopieerd van deze bewezen technieken en constructies.
Dat heeft geleid tot een groot scala aan introducties van auto’s uit China.
Maar deze eerste tranche auto’s - Made in China, voorzien van gewone verbrandingsmotoren - heeft niet tot grote verkooppieken geleid. De grote onbekendheid met de merken en de fabrikanten spelen hen duidelijk parten. Bovendien was er nog wel iets af te dingen aan het design van de automobielen… Intussen wordt een merk als Lynk & Co door de Chinezen in België geproduceerd om dichter op de afzetmarkt te zitten en onze techniekstandaard na te streven.
Lynk & Co
Dat gaat nu veranderen: EV made in China
De Chinezen hebben heel goed in de gaten dat de mondiale automarkt omschakelt naar EV, elektrische modellen die door vele overheden gestimuleerd worden met subsidies. De auto-industrie in China zet dan ook fors in op dat elektrisch rijden en introduceert dit jaar en de komende jaren vele nieuwe modellen.
Een hele serie onbekende automerken meldt zich op de stoep van de mondiale E-car automarkt zoals BYD (Build Your Dreams), Sion, ESB Lightyear, een Lucid Air, Xpeng, Nio, Wey en Aro. Wel even wennen deze namen.
Lightyear one
Lucid Air
Marketing op zijn Japans
Het is te verwachten dat de Chinezen de succesvolle strategie van de Japanners gaan volgen. In de zestiger jaren waren merken als Honda, Toyota, Mitsubishi, Lexus en Infinity totaal onbekend. De Japanners maakten hun entree met redelijk simpele maar goede auto’s die tegen lage marktprijzen werden geïntroduceerd. Die lage prijzen vielen uiteraard in goede aarde bij veel autorijders met als gevolg dat de Japanse automerken aan bekendheid wonnen.
De Japanners hadden veel geduld en investeerden decennialang in de markt en introduceerden geleidelijk aan steeds betere technieken en kwaliteit.
Heel langzaam, maar gestaag stegen de consumentenprijzen en intussen hebben deze Japanse automerken een zeer hoge kwaliteitsstandaard en voeren ze de automarkt aan met innovaties. Een succesvolle strategie die deze merken tevens een uitstekende reputatie heeft bezorgd.
De Chinezen zijn snelle en slimme leerlingen en hebben dit proces goed geanalyseerd en gekopieerd. Het is dan ook begrijpelijk dat zij met de nu nog volstrekt onbekende merken en fabrikanten eenzelfde strategische koers gaan varen, maar dan meteen vol inzetten op E-Cars.
Branding op zijn Chinees
Het is nu afwachten hoe lang het duurt voordat de voor ons Europeanen toch wel erg vreemde merknamen gaan wennen en wij vertrouwen krijgen in de techniek en kwaliteit van het Chinese aanbod.
Ook is het spannend hoe de aanstormende Chinese merken gepositioneerd gaan worden zodat ze een stabiele plek in ons brein veroveren. We kiezen toch niet alleen op de prijs.
De Chinese automakers zijn kapitaalkrachtig dankzij een sterk bloeiende economie en de verwachting is dat er langjarige marketingcampagnes in de maak zijn.
Uitdagend is ook de vormgeving van de Chinezen auto’s. Gaat die aanspreken of gaat men de Europese designlijn volgen? De meeste autorijders kiezen een auto op een combinatie van techniek, vormgeving, duurzaamheid, comfort en prijs. Daar komt nu ook accubereik en laadsnelheid bij.
Heel belangrijk is ook de service die de Chinezen gaan bieden aan de kopers van hun E-Cars. Bij de merken E-Cars van het eerste uur zoals Tesla werd er nog wel eens gemopperd op de after service die zonder een uitgebreid dealer netwerk erg lastig blijkt. Het is te verwachten dat de Chinezen dat beter oppakken.
De Chinezen staan bekend als een leergierig, wijs en geduldig volk. Daarmee zullen zij ongetwijfeld goede posities gaan veroveren, mits de kwaliteit en techniek goed is. Een revolutie is nabij.
-
Leo van Sister
- Werkt bij: De Merkcommissarissen
- Functie: Merkcommissaris
- Website:https://demerkcommissarissen.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Marga Stehmann van Carhartt: 'Blijf als merk trouw aan je roots'
- Vita Kovalenko van AON: 'Marketing kan helpen de wereld te...
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
Laatste Nieuws
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
- Thijs Gussenhoven van Heineken over... 11-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing