[column] Made in China: EV

[column] Made in China: EV
  • B2b
  • 4 okt 2021 @ 08:54
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Dat China al tijden zwaar investeert in de mondiale automarkt is geen geheim meer. De Chinese auto-industrie draait na een groot aantal overnames op volle toeren. Gaat China op de automarkt in Europa zorgen voor een revolutie?

Na eerdere overnames van een aantal Europese automerken, zoals Saab voor 100 miljoen euro  en Volvo voor 1,8 miljard euro, hebben de Chinezen veel geleerd en gekopieerd van deze bewezen technieken en constructies.

Dat heeft geleid tot een groot scala aan introducties van auto’s uit China.

Maar deze eerste tranche auto’s  - Made in China, voorzien van gewone verbrandingsmotoren - heeft niet tot grote verkooppieken geleid. De grote onbekendheid met de merken en de fabrikanten spelen hen duidelijk parten. Bovendien was er nog wel iets af te dingen aan het design van de automobielen… Intussen wordt een merk als Lynk & Co door de Chinezen in België geproduceerd om dichter op de afzetmarkt te zitten en onze techniekstandaard na te streven.

Lynk & Co

Dat gaat nu veranderen: EV made in China

De Chinezen hebben heel goed in de gaten dat de mondiale automarkt omschakelt naar EV, elektrische modellen die door vele overheden gestimuleerd worden met subsidies. De auto-industrie in China zet dan ook fors in op dat elektrisch rijden en introduceert dit jaar en de komende jaren vele nieuwe modellen.

Een hele serie onbekende automerken meldt zich op de stoep van de mondiale E-car automarkt zoals BYD (Build Your Dreams), Sion, ESB Lightyear, een Lucid Air, Xpeng, Nio, Wey en Aro. Wel even wennen deze namen.

Lightyear one

Lucid Air

Marketing op zijn Japans

Het is te verwachten dat de Chinezen de succesvolle strategie van de Japanners gaan volgen. In de zestiger jaren waren merken als Honda, Toyota, Mitsubishi, Lexus en Infinity totaal onbekend. De Japanners maakten hun entree met redelijk simpele maar goede auto’s die tegen lage marktprijzen werden geïntroduceerd. Die lage prijzen vielen uiteraard in goede aarde bij veel autorijders met als gevolg dat de Japanse automerken aan bekendheid wonnen.

De Japanners hadden veel geduld en investeerden decennialang in de markt en introduceerden geleidelijk aan steeds betere technieken en kwaliteit.

Heel langzaam, maar gestaag stegen de consumentenprijzen en intussen hebben deze Japanse automerken een zeer hoge kwaliteitsstandaard en voeren ze de automarkt aan met innovaties. Een succesvolle strategie die deze merken tevens een uitstekende reputatie heeft bezorgd.

De Chinezen zijn snelle en slimme leerlingen en hebben dit proces goed geanalyseerd en gekopieerd. Het is dan ook begrijpelijk dat zij met de nu nog volstrekt onbekende merken en fabrikanten eenzelfde strategische koers gaan varen, maar dan meteen vol inzetten op E-Cars.

Branding op zijn Chinees

Het is nu afwachten hoe lang het duurt voordat de voor ons Europeanen toch wel erg vreemde merknamen gaan wennen en wij vertrouwen krijgen in de techniek en kwaliteit van het Chinese aanbod.

Ook is het spannend hoe de aanstormende Chinese merken gepositioneerd gaan worden zodat ze een stabiele plek in ons brein veroveren. We kiezen toch niet alleen op de prijs.

De Chinese automakers zijn kapitaalkrachtig dankzij een sterk bloeiende economie en de verwachting is dat er langjarige marketingcampagnes in de maak zijn.

Uitdagend is ook de vormgeving van de Chinezen auto’s. Gaat die aanspreken of gaat men de Europese designlijn volgen? De meeste autorijders kiezen een auto op een combinatie van techniek, vormgeving, duurzaamheid, comfort en prijs. Daar komt nu ook accubereik en laadsnelheid bij.

Heel belangrijk is ook de service die de Chinezen gaan bieden aan de kopers van hun E-Cars. Bij de merken E-Cars van het eerste uur zoals Tesla werd er nog wel eens gemopperd op de after service die zonder een uitgebreid dealer netwerk erg lastig blijkt. Het is te verwachten dat de Chinezen dat beter oppakken.

De Chinezen staan bekend als een leergierig, wijs en geduldig volk. Daarmee zullen zij ongetwijfeld goede posities gaan veroveren, mits de kwaliteit en techniek goed is. Een revolutie is nabij.

 

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken