[column] Thuiseconomie

[column] Thuiseconomie
  • B2b
  • 14 jan 2022 @ 10:08
  • Link
  • Paola Cassone
    Paola Cassone

    Performance Strategy Director
    Initiative
  • Geen tag

Na bijna twee jaar jojo-lockdowns en geen zicht op een eind van de pandemie is het duidelijk dat we het sociaaleconomisch model waaraan we gewend waren voorgoed achter ons hebben gelaten.

We krijgen ons oude leven niet meer terug. Dus laten we de mogelijkheden verkennen van het nieuwe tijdperk waarin we ons bevinden: de thuiseconomie.

Ons huis is het centrum geworden van ons bestaan.

Niet voor niets zijn de woonkosten door het dak gegaan en ervaren we overal tekorten als het gaat om wonen. Er zijn niet alleen te weinig woningen, maar ook te weinig aannemers en bouwmaterialen voor de renovatie van onze bestaande huizen. Dit is natuurlijk een gigantische kans voor het gehele woonsegment, waarvan de communicatie-investeringen en inkomsten exponentieel zijn gegroeid in 2020 en 2021. Locatus heeft net een rapportage gepubliceerd die laat zien hoe in 2021 maar 6,8% van winkelruimte leeg stond tegen 7,5% in 2020. Deze daling komt door het ombouwen van winkels naar woonruimte – die ook nog eens lucratiever is geworden om te verhuren.

Thuisbezorgen is booming. E-commerce groeit nog steeds hard: 21% in 2021 en dat binnen een verzadigde markt waar bijna 90% van de bevolking e-commerce gebruikt.

Een hele generatie vindt het nu al normaal om allerlei goederen en zelfs fast food thuis te laten bezorgen en ook de oudere generatie begint de voordelen van culinaire thuisbezorging te waarderen.

Dé trend van 2022 wordt volgens de NRC de dinner party. Thuis eten, maar dan met door bekende koks of de gastheer zelf bereide culinaire gerechten. Dát is de toekomst van de horeca en kan grote voordelen opleveren voor wie snel zijn businessmodel adapteert. De rest van retail is al overgegaan naar hybride modellen waar winkels steeds meer etalages worden van goederen die direct online mogen worden besteld. Ik zie hier een groeiende rol voor QR-codes en online betalingsdiensten. Het is ook geen toeval dat banken sinds een jaar met Tikkie en PayPal concurreren in het aanbieden van snelle en eenvoudige contactloze betalingen via de vertrouwde bank-apps.

Heilig huisje

De entertainmentbranche was al dramatisch aan het evolueren, maar nu vallen de laatste heilige huisjes: steeds meer theatervoorstellingen worden als (betaalde) livestream aangeboden. De trend staat nog in de kinderschoenen, dus de kansen zijn hierin enorm voor wie in de juiste zaken investeert. Zoals bijvoorbeeld een online platform of goede regisseurs die het verschil begrijpen tussen theater en streaming.

De film “Don’t look Up” heeft ons, volgens mij, de toekomst van bioscoop laten zien. De film werd in Europa pas een (viraal) succes toen hij op Netflix beschikbaar was. Thuis met een vriendengroep – in het echt of virtueel - een bioscoopfilm samen kijken is al volkomen normaal bij Generatie Z. De rest gaat volgen.

Gaan we het huis dan niet meer uit? Natuurlijk wel. Hoe meer we beperkt zijn in onze uitgaansmogelijkheden, hoe meer we terug willen keren naar de winkelstraten. Jumbo heeft kennelijk een enorm succes geboekt met kletskassa’s. Dat zijn kassa’s waar medewerkers graag een rustig praatje met klanten maken in plaats van alles zo snel mogelijk door de scanner te proppen.

We zijn en blijven socialen dieren, ook al hadden we bijna twee jaar lockdown nodig om ons daaraan te herinneren.

We snakken nog steeds naar fysiek contact, naar drukte, naar samen zijn. En in het afgelopen jaar zijn we door alle omstandigheden alleen maar eenzamer geworden. Vandaar een paar goede initiatieven vanuit Polen en China: happy-to-chat banken en de ‘zoek een vriend app’. Mensen in Krakau die op happy-to-chat banken in parken gaan zitten laten zien dat ze open staan om contact te maken met (eenzame) vreemden. In China biedt een concurrent van TikTok de mogelijkheid om contact te leggen met leeftijdgenoten in de buurt, simpelweg door de telefoon te schudden.

De lijst van kansen is nog lang maar ik wil graag afsluiten met mijn favoriet: toerisme. Het lijkt een open deur, maar TUI is in het gat gesprongen: de workation. Wat is het dan? De mogelijkheid om één of meer weken te werken in een lockdownvrij vakantieoord: midden in de natuur of bij het strand, voorzien van alle benodigdheden voor een productieve werkdag.

We hebben geleerd dat alles wat we eigenlijk nodig hebben is een rustige werkruimte, een snelle en stabiele internetverbinding en een goede laptop met Teams of Zoom.

En zodra de werkdag over is kunnen we nog lang en lekker genieten van lokaal amusement en mooi weer. De trend is zo groot dat zelfs landen als Griekenland, Spanje, Malta en Costa Rica – om er maar een paar te noemen – nu ook een pakket van fiscale voordelen en faciliteiten bieden aan remote workers die voor een langere tijd in het land willen verblijven. Dit laatste is wellicht minder aan de orde in Nederland, maar we kunnen altijd nadenken hoe we deze trend in ons land kunnen faciliteren: van het regelen van het reis tot het verhuren van de tijdelijke lege huizen en appartementen.

Alles wat we echt moeten doen, is stoppen met verlangen naar het leven zoals het was, maar starten met het leven omarmen zoals het nu kan zijn.

 

Paola Cassone

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken