[column] #notmymarketing

[column] #notmymarketing
  • B2b
  • 9 aug 2022 @ 09:53
  • Link
  • Philippe Stulens
    Philippe Stulens

    CMO
    Randstad
  • Geen tag

Philippe Stulens, CMO Randstad Groep Nederland, is vanaf vandaag onze nieuwe columnist. In zijn eerste blog stelt hij naar aanleiding van een radioprogramma ‘zijn’ marketingwaarden vast: empathisch, realistisch en meerdimensioneel, maar vooral meaningful.

Het mooie van de zomer is dat veel radiozenders overstappen van hun reguliere programmering op een zomerprogrammering. Zo ook mijn favoriete zender, het Belgische Radio 1. Daar hoor je nu elke ochtend het programma De Zomer van. Een centrale gast nodigt de luisteraar uit om liedjes rond een bepaald thema in te sturen. Op 25 juli was de Iraans-Belgische comédienne Dena Vahdani de centrale gast. Haar thema was ‘liedjes met kinderstemmen’.

Onder andere Pink Floyd (Another Brick in the Wall), Tim Visterin (De Vogel) en Gabriel Rios (Broad Daylight) kwamen voorbij. En even voor half elf klonk Dear God van XTC. Een prachtig nummer waarin zanger Andy Partridge God confronteert met de uitwassen van zijn schepping, ingeleid door een kind dat een brief naar God schrijft: ‘Dear God, hope you get the letter and I pray you can make it better down here’.

Dena Vahdani stak haar bewondering voor de tekst niet onder stoelen of banken, mede ingegeven door haar ervaringen als Iraanse vrouw. Maar toen gebeurde het. Ze sloot haar beschouwingen op de song af met de quote ‘ik hoop maar dat ze de kinderstem er niet ingestoken hebben voor marketingredenen, om beter te verkopen.’

Ik weet nog niet precies wat me het meeste pijn deed: een steengoede song reduceren tot (louter) een salesobject of het (opnieuw) stigmatiseren van het marketingvak.

Laat me het voor nu bij dat laatste houden. Toegegeven, ons vak werd en wordt wel eens bezoedeld en misbruikt voor korte termijn gewin. Net zoals dopingzondaars dat doen in de sport. Dat is dus niet mijn marketing. ‘Mijn marketing’ is Seth Godins marketing: ‘making work that matters for people who care.’  

Werk dat ertoe doet. Vandaar dat ik mijn inspiratie haal bij mensen die hun competenties en hun energie inzetten om -uiteindelijk- de wereld beter te maken. Bij Nadine Ridder bijvoorbeeld, die in alles wat ze onderneemt sociale rechtvaardigheid nastreeft. Of bij Hannan Challouki, oprichter van het Belgische Inclusified. Het speelveld van Randstad Groep Nederland is de wereld van werk. Een speelveld dat ertoe doet in de samenleving.

Werk is de opstap naar welzijn. Materieel welzijn, maar ook mentaal en sociaal welzijn. Godin’s ‘people who care’ zijn bijgevolg met enkele miljoenen in Nederland, waarvan er ongeveer 4.000 op onze loonlijst staan.

Elke dag verbinden ze op bewonderenswaardige wijze onze missie met de vaak financieel geïnspireerde korte termijn-doelstellingen. Is dat makkelijk? Nee. Maar het ontslaat ons niet van de plicht om het te proberen.

‘Mijn marketing’ ondersteunt die ambitie.‘Mijn marketing’ is dan ook vooral empathisch, realistisch en meerdimensioneel.

Inspirerend en niet manipulerend. Ik daag mijn marketing- en communicatiecollega’s dan ook steeds uit om in drie stappen uit te leggen hoe ze van data insights komen tot realisaties die de wereld beter maken.

Na 17 jaar in het Belgische marketinglandschap bewogen te hebben werk ik nu bijna twee jaar als marketeer in Nederland.

Het is voor mij nog steeds een zoektocht om in Nederland een beweging van marketeers te vinden die, zoals de Belgische Associatie voor Marketing (BAM), uitdrukkelijk kiest voor Meaningful Marketing, met een degelijk uitgewerkt Meaningful Marketing Framework en dito activiteiten en publicaties.

Voorlopig vind ik die niet in Nederland, ondanks allerlei initiatieven zoals communities, commissies Zelfregulering & Wetgeving, werkgroepen Data & Ethiek enzovoort. Toegegeven, ik ben niet de beste netwerker dus misschien zie ik die éne beweging die toxic marketing écht aanpakt over het hoofd.

Voel je vrij om me te helpen in mijn zoektocht. Wanneer ik over tien jaar terugkijk op mijn professie wil ik niet ‘Non non, rien n’a changé’ moeten zingen. Ook een lied met kinderstemmen…

 

 

 

 

 

 

Philippe Stulens

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken