[column] SXSW 2023: AI, interactieve content en de menselijke maat

[column] SXSW 2023: AI, interactieve content en de menselijke maat
  • B2b
  • 20 mrt 2023 @ 16:15
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Voor het eerst sinds 2017 bezocht Erik van Schalkwijk, Creative Director bij Triple afgelopen week weer South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas. Dit jaarlijks terugkerende evenement is altijd inspirerend en biedt de mogelijkheid om met vakgenoten van over de hele wereld in gesprek te gaan over de nieuwste ontwikkelingen in de techscene. Tijd voor een terugblik en reflectie.

AI: onduidelijkheid en optimisme

Het programma van SXSW stond bol van artificial intelligence (AI). Een van de hoogtepunten was de presentatie van Greg Brockman, de sympathieke medeoprichter en president van OpenAI. Opvallend was dat Brockman zelf niet goed kon overzien wat de gevolgen zijn van de baanbrekende AI-producten die zijn bedrijf produceert, zoals het verdwijnen van banen en ethische en auteursrechtelijke vraagstukken. Dit was een terugkerend thema op SXSW.

Hoewel er veel optimisme en enthousiasme heerste over de ongekende mogelijkheden van AI was er ook veel onduidelijkheid over de toekomst en alle maatschappelijke en juridische aspecten.

Brockman bleek vooral optimistisch gestemd en vertrouwt erop dat wij dit als mensen samen met elkaar zullen gaan uitvinden. Ik denk ook dat dit uiteindelijk goed gaat komen. We krijgen momenteel toegang tot steeds meer tools en virtuele assistenten om onze productiviteit te vergroten. Dat heeft talloze voordelen, maar het vereist wel dat er het nodige moet gebeuren op het gebied van regulering. Voor onszelf is het vooral belangrijk dat we leren hoe we deze assistenten het beste kunnen aansturen. We worden hierdoor op termijn allemaal managers van een team van een soort virtuele stagiairs.

Health is wealth (Gezondheid en verantwoord technologiegebruik)

Een ander belangrijk thema op SXSW was gezondheid en verantwoord technologiegebruik. We bevinden ons duidelijk op een keerpunt in onze technologiereis. ‘Health is wealth’ en ‘food is medicine’ zijn de nieuwe credo’s en technologie moet beter ingezet worden om ons gezonder en gelukkiger te maken. Apple sprak onder andere over wetenschappelijke technieken voor het monitoren van je gezondheid, calorieverbruik en andere data. Apple wil de levens van mensen verrijken met dit soort technologie en beter geïnformeerde patiënten van ons maken, waarbij het garanderen van je privacy centraal staat. De kerngedachte op SXSW was echter dat we niet gelukkiger worden door alles rond onze gezondheid maar proberen te tracken en optimaliseren. De menselijke behoefte moet hierbij leidend zijn, niet de technologie.

Ook was duidelijk dat het beheersen van ‘schermtijd’ en het verminderen van digitale afleidingen een belangrijk onderdeel is van het verbeteren van onze geestelijke gezondheid. Goede communicatie hierover is essentieel. Digitaal moet informeren en geen stress veroorzaken, en daarbij zijn woordgebruik en de juiste visuals cruciaal.
Opvallend ook dat een hele track was gewijd aan de therapeutische toepassingen van psychedelica. We hoorden veel inspirerende verhalen, onder andere van de bekende mycoloog Paul Stamets, en hoe medisch onderzoek en de toegenomen inzet van dit soort middelen in de toekomst steeds meer traditionele medicatie gaan vervangen.

Alternatieve realiteit en interactieve content

Naast AI en gezondheid was alternatieve realiteit een ander belangrijk thema op SXSW. Er waren veel sessies over het veilig en inclusief maken van virtuele ervaringen. Interessant was ook hoe digital natives van generatie A & Z omgaan met dit soort technologie ten opzichte van de oudere generaties. De jongere generaties omarmen het volop, maar zijn tegelijk vatbaar voor de negatieve kanten ervan, zoals verslaving, pesten, racisme en seksisme.

Voor de meeste mensen is het gebruik van een virtual reality headset nog een te hoge drempel om iets als de Metaverse te laten slagen. Misschien kan de langverwachte augmented reality bril van Apple daar op termijn verandering in brengen.

Naast alternatieve realiteit was er ook veel aandacht voor interactive content. Mede door de opkomst van AI wordt het steeds makkelijker om allerlei content op nieuwe manieren te ervaren en te hergebruiken. Zo bieden tools als ChatGPT de mogelijkheid om met allerlei content ‘in gesprek’ te gaan, van geschreven teksten tot afbeeldingen en video’s.

Ook kan je hierbij denken aan interactieve Netflix-specials, zoals Black Mirror: Bandersnatch, waarbij je tijdens een serie zelf keuzes kunt maken. Maar het gaat veel verder dan dat. Door middel van AI kunnen we steeds meer zelf bepalen hoe we bepaalde content willen consumeren. Zo kan een geschreven tekst eenvoudig on demand samengevat en omgezet worden naar audio of video. En op termijn zouden we zelfs nieuwe afleveringen van onze favoriete tv-shows kunnen genereren.

Synthetic connections

Tot slot wil ik graag ingaan op een inzicht dat ik heb opgedaan tijdens een sessie van Nick Law, global lead for design & creative tech van Accenture Song. Hij legde uit hoe synthetische connecties binnen organisaties kunnen bijdragen aan de beste creatieve output. Waar bedrijven traditiegetrouw altijd de focus legden op het proces, zou er veel meer nadruk moeten liggen op het verzamelen van de juiste mensen en die met hun eigen synergie en creativiteit laten samenwerken. Geen transactionele relaties, maar een symbiotische samenwerking waarbij je mensen in hun kracht laat functioneren. Dat levert uiteindelijk veel betere resultaten op dan het creatieve proces proberen te vangen in een strak omlijnd proces. Een sprekend voorbeeld van een dergelijke creatieve samenwerking is de bekende 'Think Small' Volkswagen-advertentie uit 1959, waarbij een copywriter en een kunstenaar samenwerkten om tot een vernieuwend concept te komen

Al met al was SWSW 2023 een prachtige ervaring die me weer volop heeft geïnspireerd. Het bood een kijkje in de toekomst van alle snelle technologische ontwikkelingen, en het stemde me hoopvol dat er – ondanks de focus op kunstmatige intelligentie en virtuele omgevingen – steeds meer aandacht is voor de mens en de gezondheidsaspecten van technologie.

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken