[column] Wegduikklanten

[column] Wegduikklanten
  • B2b
  • 5 jun 2023 @ 09:35
  • Link
  • Peter de Boer
    Peter de Boer

    Branding expert
    Irresistible branding
  • Geen tag

Wegduikers, wegkijkers, doen-alsof-we-gek-zijn klanten en plotseling oorverdovend stille klanten: wie meters heeft gemaakt aan bureauzijde kent ze.

Het zijn klanten die het aan moed en fatsoen ontbreekt om in gesprek te blijven als zich een lastig onderwerp aandient. Arrogantie is hun wapen. Dat zetten ze in om hun macht te doen gelden. Vaak veranderen ze eenzijdig afspraken of beloftes. Nog vaker schepen ze je af met een fooi voor strategisch advies of een creatie. Omdat het toch nét niet is wat ze zoeken. Om er later achter te komen dat het concept dat zogenaamd niet goed was tóch is gebruikt. Daar krijg je vanzelf een dikke huid van. Dat moet ook, om je staande te houden in het vak.

Terwijl het logischer is om volgens de filosofie van ‘een mens een mens, een woord een woord’ te leven. We zijn immers professionals onder elkaar. Natuurlijk snapt iedereen dat dingen kunnen veranderen: budgetten kunnen verdampen, politiek speelt een rol, verandering van marktomstandigheden, een nieuwe baas die alles anders wil en nog zo wat fundamentele zaken. Maar doen of je niet thuis bent of een kruisje achter je naam? Mensen die opzettelijk de waarheid geweld aan doen?

Nu ken ik een ondernemer, met succes als middelnaam, die zegt: ‘Ach het is een klant en dus houden we van die persoon’. Met andere woorden: je hebt feilloos door wat voor (week) vlees je in de kuip hebt maar denkt, als ik er aan kan verdienen, doen wij ook of we gek zijn.

Ik heb bij vergaderingen gezeten in kleine benauwde ruimtes waar ‘de corporate klant’ een derderangs toneelstukje opvoerde. Uren duurde het, ik werd er echt flauw van. Mijn toenmalig opdrachtgever zei toen als antwoord op mijn gezucht en gesteun: ‘Ach, beschouw het als slecht toneel waar je ruimschoots voor betaald wordt om het aan te zien, geniet er een beetje van.’

En toch….geef mij maar die ietwat botte ondernemer met een passie en een drive, die gaat voor de zaak. Dan kan het best een keertje knallen, maar je weet beiden dat het niet persoonlijk is, maar gewoon verschil van inzicht, mening, smaak of opvatting. Daar kom je dan wel weer samen uit, met respect voor elkaars argumentatie en inzet.

Het gaat over sportief met elkaar omgaan. Opdrachtgever, adviseur, bureau, whatever. Uit de grond van mijn hart: er zijn heel veel sportieve coole marketeers, het is een mooi vak met mooie karakters. Dus ‘wie de schoen past trekke hem aan’: neem een voorbeeld aan jullie oprechte collega’s en gedraag je de volgende keer als een volwassen mens.

Peter de Boer is freelance allround branding specialist/creative director, medeoprichter van biermerk WIllsArk en adviseur bij contentmarketing- en PR-bureau Mediatic. Na een studie kunstgeschiedenis koos hij voor een carrière in marketing en vormgeving en schopte hij het tot boardmember bij Saatchi & Saatchi. Hij was co-founder van Onna-Onna, visiting faculty bij THNK.  Hij is zowel gefascineerd door merken die trouwe fans weten te creëren als het ongekende realisme van de Vlaamse primitieven. Peter schreef deze column op persoonlijke titel.

Foto credit: jaIx3CaUKHE

Peter de Boer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken