[Marketing the Rainbow #51a] Zalando gaat van controverses naar verborgen verhalen
In de modewereld lopen niet alleen veel regenboogmedemensen (noteer dit even voor Scrabble) rond, maar wordt ook volop aandacht besteed aan de bijbehorende consumenten.
[column] MarketingAffairs 10: Vlijmscherpe marketeers
Marketeers zijn vrij uitgesproken in hun verwachtingen van partners of leveranciers. Zeker als het op strategische of conceptuele vraagstukken aankomt. Een scherpe analyse moet uiteindelijk leiden tot een effectieve strategie en een efficiënte executie. Maar zijn marketeers zelf scherp genoeg om tot dit gewenste resultaat te komen?
[column] Zo wordt 'empathizen met je klant' weer leuk
Elk bedrijf dat customer centricity op de agenda heeft staan, kan niet om ‘empathizen met de klant’ heen. En niet voor niets: inzichten ophalen bij je doelgroep verbetert de snelheid en de kwaliteit van veel besluiten.
[column] Het personasprookje
Bij het ontwikkelen van een marketingstrategie wordt ons regelmatig gevraagd om ook een persona uit te werken. Logisch, want het is buitengewoon zinvol om je goed te kunnen verplaatsen in je doelgroep. Dat gezegd hebbende, blijkt in de praktijk vaak dat het gebruik van persona’s volkomen hun doel voorbij schiet. Marketingstrateeg Josefien ten Have kan hierover meepraten.
[Marketing the Rainbow #50b] Spanje heeft 6,8 miljard redenen om van regenboogtoeristen te houden
In Spanje weten ze het wel: je doet er goed aan om je te open te stellen voor LHBT-toeristen: ze reizen vaker, blijven langer, geven meer uit en reizen vaak buiten het hoogseizoen. Dit is bij veel bestemmingen niet onopgemerkt gebleven. Spanje is al jaren voorloper op dit gebied.
[column] Artificial Intelligence
Onlangs werd ik, in mijn rol als voorzitter van Sire, gevraagd door de Nederlandse AI Coalitie of ik hen wilde helpen om het fundament te leggen voor een publiekscampagne om AI dichter bij de mensen te brengen.
[column] Op zoek naar een klinkende coalitie
Terwijl de formatie zich in een patstelling bevindt, zijn de nieuwe Kamerleden inmiddels ingewerkt. Vast onderdeel van die kennismakingsperiode is het publiceren van hun favoriete muzieknummer. En dat biedt een fascinerend inkijkje in het gevoelsleven van ons parlement.
[column] AI is de turbo op je digitalisering
Wie mij kent, weet dat ik van nieuwe ontwikkelingen houd. En dan vooral van hoe je als merk of bedrijf aantoonbare concurrentievoordelen behaalt door 'first mover' te zijn. Dit verklaart - naast mijn passie voor podcasting - mijn interesse in de ontwikkeling van AI in de creatieve industrie.
[column] De marketing van vakantiestress
Zomervakanties naar het buitenland zijn bij velen nog populair, maar vliegen wordt duurder en is woke-gevoelig. Dat alles lijkt in het voordeel te werken voor binnenlandse vakanties in met name vakantieparken. Maar hoe aanlokkelijk zijn die nog?
[column] Dry January
‘Maart roert zijn staart’, ‘april doet wat hij wil’ en ‘in mei leggen alle vogels een ei’. Het zijn zo’n beetje de bekendste weerspreuken. We kennen ze allemaal wel uit het hoofd. Dat er nog veel meer zijn, levert wat speurwerk op het internet op: honderden volks- en boerenwijsheden over alle maanden van het jaar. Maar wat weten wij eigenlijk van de maand januari?
[column] Hoe de maandelijkse inkomsten van Save the Children met 500 procent stegen
Elke donatie telt voor non-profitorganisatie Save the Children Nederland. Met de steun van donateurs bevordert de organisatie wereldwijd de rechten van kinderen en voorziet hen van basisbehoeftes zoals schoon water, gezonde voeding, ouderlijke hulp en onderwijs, maar ook van mentale en psychosociale ondersteuning. Lees hier over een opmerkelijke inkomstenstijging en vier learnings.
[column] Tech innovatie zet dit jaar de toon in marketing
Hoe zorgen marketeers er in 2024 voor dat hun campagnes blijven opvallen en ze tegelijkertijd kunnen inzetten op innovatie, tech en compliance? Michiel Kleijn, marketing en CX expert bij AI en analytics marktleider SAS, doet een voorspelling.
[column] Top 5-TikTok-trends: poezenpraat, winterse taferelen en nieuwe ronde
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] MarketingAffairs 9: Duurzame oplossingen
Er zijn weinig woorden die zo eendimensionaal worden toegepast als het woord duurzaam. Duurzaam heeft echter meerdere betekenissen. Naast weinig belastend voor het milieu, staat duurzaam ook voor lang durend of weinig aan slijtage of bederf onderhevig.
[column] A-merken gaan een lastig 2024 tegemoet
Het is een algemeen bekend principe dat in tijden van crisis en lage koopkracht, private label producten en discounters aan marktaandeel winnen. Dat zien we op dit moment ook weer gebeuren.
[column] Sponsordroogte leidt tot ongezond sportklimaat
Het geringe aanbod aan maatschappelijk verantwoorde sponsors zorgt voor een ongezond sportklimaat. Daardoor kiezen volgens Frank van den Wall Bake, associate partner bij IVRM (zie foto hieronder), sportsportorganisaties nog te vaak voor het grote geld van maatschappelijk ongewenste sponsors.
[column] Het enorme aanbod van eenheidsworst
We staan er nauwelijks bij stil als we een supermarkt binnenlopen, maar nog nooit is het aanbod in de schappen zo groot geweest. Alleen al het aantal variaties op een product als kwark of vla is overweldigend en historisch ongeëvenaard. Je hoeft niet lang te zoeken om alleen al meer dan 250 variaties op yoghurt te vinden.
[column] Verbinding door verbeelding
We leven in een bijzondere tijd. De uitdagingen waarmee we ons als samenleving geconfronteerd weten, zijn pittiger dan ooit. De ene crisis is nog niet bezworen als de volgende zich alweer aandient, stelt Patrick Roubroeks , founding & creative director Xsaga. Wat helpt?
[column] Top 5-TikTok-trends: glitterchampie, óveral een strik om en winning met Wonka
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Marketing the Rainbow #49] Everyone's Gay in Amsterdam
Er gaat in de toeristenindustrie een enorm volume aan geld om, en LHBT’ers zorgen voor een meer dan proportioneel deel daarvan. Daarom is er al decennialang aandacht voor deze doelgroep: o.a. bij hotels en vliegmaatschappijen – maar ook bij bestemmingen.
[column] Ook B2B-marketeers mogen, nee moeten zelfs, buiten de corporate guidelines kleuren
De verschillen tussen B2C- en B2B-campagnes worden steeds kleiner. Ook een B2B-campagne moet steeds creatiever, verrassender en met meer impact. Maar hoe krijg je je stakeholders mee?
[column] Pinkwashing: maak authentieke LGBTQIA+ campagnes
Merken moeten voortdurend betrokken blijven, aandachtig luisteren en blijven leren. Belangrijker nog: met meer diversiteit binnen het managementteam hebben merken echt kans om het verschil te maken in de wereld, stelt Lin Seelen.
[Marketing the Rainbow #46] De ideale reiziger
Toerisme is een van de tien grootste industrieën ter wereld. De omvang van de wereldwijde markt voor vakantiereizen wordt voor dit jaar geschat op meer dan 2.000 miljard dollar en zal naar verwachting in 2030 2.677 miljard bereiken. Van dit volume nemen LHBT-reizigers 13% voor hun rekening, terwijl ze slechts ongeveer 5-10% van de bevolking uitmaken.
[column] CO2-bewust consumeren: hoe dan?
Nederland heeft de doelstelling om in 2050 klimaatneutraal te zijn. Dit streven staat ook hoog op de agenda van het bedrijfsleven en bij consumenten, maar het vereist grote inspanning. Een verkenning van de mogelijkheden.
[column] Top 5-TikTok-trends: verkiezingen, big spenders en oudjes on trend
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] MarketingAffairs 8: Teamprestatie
Als er één afdeling is waar je normaliter voldoende diversiteit aan expertises kunt vinden, dan is het wel de afdeling marketing.
[column] Act as a publisher
De mogelijkheden in media groeien sterk en daardoor is er meer behoefte aan specialisten op het gebied van digitaal, social, content, data, media, PR, design, et cetera. Veelal hebben die een eigen afdeling of team. Hoe houd je alles op elkaar aangesloten?
[column] De oneindige cirkel van Odido
Het soundlogo van T-Mobile is wereldberoemd. Simpel, helder en optimistisch. Een pakkend deuntje, opgegroeid als ringtone en volwassen geworden als muzikale handtekening van alle T-Mobile-content.
[column] Is Tesla nog in te halen?
Dat Tesla de eerste autofabrikant was die een serieproductie startte met EV’s heeft de autowereld geweten. Elon Musk is de visionair die jarenlang gebruik kon maken van het waardevolle first movers advantage. Is hij nog in te halen?
[column] De Middeleeuwen van social media
Leugens zijn waarheid. Wetenschap is fictie. Imbecielen zijn goeroes. Welkom in de Nieuwe Dark Ages, gepresenteerd door social media en gesponsord door de reclame-industrie. Bob Hoffman, spreker, blogger en auteur van spraakmakende boeken over de leugens van de digitale marketingwereld.
[column] Kredietloos
Twee dagen heeft die kaart probleemloos gewerkt! Het editorial uit MarketingTribune 18, 2023.
[column] De nieuwste trend rondom Black Friday: demarketing
Hoewel het buiten steeds kouder wordt, breken aan het einde van het jaar voor veel winkeliers juist de tropenmaanden aan. Voordat de goedheiligmannen hun jutezakken weer komen vullen, viert de retailbranche eerder al Black Friday. Tussen alle koopwoede door, spot lector Bianca Harms van NHL Stenden een 'nieuw' tegengeluid: demarketing. En dit houdt het in.
[column] Made in Germany
Made in (Germany) is een opmerkelijk fenomeen dat zowel een rol speelt in het land van b2b als b2c-branding. Deze aanduiding is vreemd genoeg in 1887 bedacht door de Britten…
[column] Oude liefde roest niet
‘In een Fiat Panda lach je iedereen uit’, dacht ik bij het zien van deze nieuwe film voor de C3 van importeur Van Mossel. Het concept is naar deze tijd getild, het merk veranderd in Citroën en de hoofdrolspeler is trots op elk onderdeel van zijn aanwinst.
[column] Mannencrisis
Ik had deze week een vrij heftig gesprek met een vriendin over de groeiende onzekerheid van mannen in de huidige maatschappij en de steeds alarmerendere consequenties ervan.
[column] Co-branding: slimme strategie of noodzaak?
Co-branding is een reeds lang geleden geïntroduceerde merkstrategie voor merken. De essentie is dat beide merken elkaar versterken en aanvullen. Wat zijn slimme combi's?
[Marketing the Rainbow #45] Van DE&I naar Marketing, van Representatie naar Respect
Over de belangrijke rol van de MarCommer bij de klantreis van Representatie naar Respect..
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing