[column] Hoe het beste uit AI te halen
Veel marketeers experimenteren al met AI en sommigen vrezen dat een AI-tool hun werk overneemt. Die angst is onterecht, stelt Mitch Voskuilen, CEO en founder van Billy Grace in dit blog. Hij legt uit op welke vijf manieren AI het werk van marketeers zal gaan veranderen - en zelfs zal verbeteren.
[column] Top 5-TikTok-trends: muziek-ads, tandemtoppers en XOXO-gossip
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Marketeer, word niet nog onmenselijker!
Ja, AI verbetert jouw marketing, maar het gaat ten koste van jouw merk. De zoveelste techtool gaat niet meehelpen om het geschonden vertrouwen in het merk te herstellen.
[column] De magie van nostalgie
In een steeds geavanceerder en complexer wordende wereld met wearable tech, zelfrijdende auto’s, smart homes, metaverse en ChatGPT is een tegenbeweging gaande: een hang naar nostalgie. Naar de herkenning en geruststelling van vroeger tijden, en merken maken daar succesvol gebruik van.
[column] Onbeminde innovatie
Columnist Jos van den Bergh ergert zich aan de negatieve houding van publiek en politiek ten aanzien van de auto. Terwijl de automotive-industrie miljarden investeert in innovatie. Vooral onbegrip en een slechte dossierkennis lijken het probleem.
[column] Branding by design: wie toont er Leffe?
De Norbertijnen in Leffe weten al eeuwenlang hoe je een biermerk moet positioneren. Onze columnist Leo van Sister onderging de merkervaring met zichtbaar genoegen.
[column] Drempelloos overreden
Wellicht herken je het enorme geworstel om complexe informatie genuanceerd, maar aantrekkelijk weer te geven.
[column] Collega
Dit keer laat ik mijn column aan mijn nieuwe collega, ChatGPT. Dit is wat hij/zij/hen (?) in 6 seconden (!) antwoordde op mijn vraag: ‘Schrijf een kritisch stukje van 250 woorden hoe ChatGPT de wereld van marketing en reclame gaat veranderen.’ Best geinig, al moeten jullie nu wel mijn vileine pen missen😉:
[column] Art of positioning 5: De Gouden Loeki
Onlangs reikte Ster de prijs uit voor de leukste tv-commercial van 2022. Voor de 4e keer werd Staatsloterij de winnaar van de Gouden Loeki en dat was zeker verdiend.
[column] Top 5-TikTok-trends: MET Gala, Search Ads en Frenchie phone home
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Slimmere supply chains voor onvoorspelbare wereld
Online retailers zaten, mede door de coronacrisis, voortdurend in een opgaande lijn, zo blijkt uit onderzoek van de Thuiswinkel Markt Monitor. Dezelfde crisis leidde echter ook tot aanhoudende problemen in de supply chain. Arno Witvliet, Chief Sales Officer bij Leaseweb, heeft de oplossing.
[column] AI spiegelt gedrag, maar heeft geen eigen wil
Al decennialang maken we ons zorgen over computers die een eigen bewustzijn ontwikkelen. Voorlopig is het te vroeg om daar echt bang voor te zijn. AI is nog te menselijk; hét bewijs dat artificial intelligence juist géén bewustzijn heeft.
[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders
Onderzoeken zijn vrijwel altijd nuttig voor marketeers en organisaties. Zeker ook onderzoeken naar automerken en het gedrag van hun berijders. Want zijn BMW-rijders echt zo psychopathisch zoals ze algemeen bekend staan? En wat betekent dit voor je merk?
[column] On the box denken
Ik heb thuis maar liefst drie katten. Zoals elke katteneigenaar weet, zijn katten echt gek op kartonnen dozen. Daarom lijkt het, voor wie bij ons binnenkomt en een of de andere Amazon-, Bol- of Bijenkorfdoos ziet slingeren, alsof we net een online-aankoop hebben uitgepakt.
[column] What's next in digital 1: AI, gaan we nou allemaal in één pannetje roeren?
De opkomst van kunstmatige intelligentie is prompt. Ineens is het daar. Het toont aan dat er in de schaduw voortdurend wordt gewerkt aan baanbrekende technologie die ons vak raakt.
[column] Marketing Affairs 3: Merkvoorkeur voor marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 3: Merkvoorkeur voor marketing.
[column] Factuurtje
Ik denk dat het makkelijker is te achterhalen wat Joe Biden verdient en wat een setje kruisraketten kost om de oorlog in Oekraïne nog even voort te zetten, dan een simpel antwoord te krijgen op de vraag welk deel van het marketingbudget van de Staatsloterij naar het reclamebureau gaat.
[column] De kracht van verwondering
De lente is in aantocht. Een ideaal moment om een weekendje weg te gaan om onze zuiderburen te bezoeken. Antwerpen. Dat is een plek waar alles anders is.
[column] Wat betekent ChatGPT voor copywriting?
Toen ik voor het eerst iets voorbij zag komen over ChatGPT, sloeg ik er eigenlijk niet zoveel acht op. Ik dacht dat er weer eens een nieuwe hippe aandoening bij was gekomen, iets van een dwangmatige spraakstoornis die tot onophoudelijk gebabbel leidt. Op z’n best nog net geen reden voor een volgende Sire-campagne.
[column] Art of positioning 4: Waar blijven de merkcampagnes?
Airbnb heeft twee jaar geleden zijn focus volledig verlegd van performance naar branding. Het merk heeft vol ingezet op de narratief van het merk en zich veel minder afhankelijk gemaakt van zoekmachinemarketing. Dat heeft ze geen windeieren gelegd. De marketingkosten van Airbnb zijn aanzienlijk gedaald en de traffic naar het Airbnb-platform is met maar liefs 20 procent gestegen.
[column] De Kortingsgeneratie
In Nederland zijn de prijzen van consumentenproducten fors hoger dan in onze buurlanden; de kortingen die we krijgen, betalen we dus zelf. In België en Duitsland komen kortingen zoals wij die kennen niet voor of zijn zelfs bij wet verboden.
[column] Kunstmatige intelligentie? Gebruik het gewoon!
Als marketeers zijn we waarschijnlijk een beetje moe van het lezen over kunstmatige intelligentie (AI) en hoe het ons werk zal veranderen, maar vergeet niet waarom we blij moeten zijn met deze technologie, die ons helpt om onze boodschap op een effectieve manier over te brengen en onze klanten te bereiken.
[column] Wat betekent AI voor podcasts?
Marvin Jacobs is Creative Director bij audio agency Airborne. Voor MarketingTribune houdt hij de ontwikkelingen in het audiolandschap bij. In zijn nieuwe column vraagt hij zich af wat de consequenties van AI zullen zijn en neemt gelijk de proef op de som door verschillende tools toe te passen.
[column] In memoriam gamechanger Ditzo
Verzekeraar a.s.r. saneert de merken Ditzo en De Europeesche. Columnist Leo van Sister vraagt zich af of dit wel een goede zet is, aangezien Ditzo met name goed scoort bij een jong publiek dat zich online oriënteert.
[column] Televisie
Cijfers liegen niet. Althans, ze zijn geduldig, daarover kunnen we het eens zijn. In de jaarlijkse Nielsen Top-100 Adverteerders barst het van de cijfers die ons een helder en overzichtelijk - en vooral betrouwbaar (!) - beeld geven van waar de euro’s van de hoofdrolspelers in het medialandschap naartoe rollen.
[column] Tomo: één duurzaam schaap over de dam
Het is altijd spannend als een nieuwe winkel zijn deuren opent. Zeker als het gaat om een concept dat zich richt op duurzaamheid en inclusiviteit, zoals 'Tomo'. Het eerste circulaire warenhuis van Nederland. Voor RetailRadar en MarketingTribune is Esmée van Venrooij op bezoek geweest om de eerste reacties van klanten te peilen.
[column] Top 5-TikTok-trends: Artsen Slaan Alarm, Pedro Pascal en C&A
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Škoda, koploper in marketing en Tour
Škoda timmert met aantrekkelijke modellen en onderscheidende reclame flink aan de weg. Met een eigen marketingaanpak én het claimen van de wielersport heeft het Tsjechische merk in de afgelopen decennia de sprint naar een fraaie marktpositie afgelegd.
[column] SXSW 2023: AI, interactieve content en de menselijke maat
Voor het eerst sinds 2017 bezocht Erik van Schalkwijk, Creative Director bij Triple afgelopen week weer South by Southwest (SXSW) in Austin, Texas. Dit jaarlijks terugkerende evenement is altijd inspirerend en biedt de mogelijkheid om met vakgenoten van over de hele wereld in gesprek te gaan over de nieuwste ontwikkelingen in de techscene. Tijd voor een terugblik en reflectie.
[column] Marketing Affairs 2: Waardevolle marketing
In zijn maandelijkse column ‘Marketing Affairs’ houdt Julian Stevense van Brandgurus marketeers een spiegel voor en omschrijft hij de problemen waar marketeers vaak tegenaan lopen. Vandaag deel 2: Waardevolle marketing.
[column] Top 5-TikTok-trends: EasterChicks, Shawn Mendes, TikTok-zoekmachine
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[column] Art of positioning 3: Merkactivisme
Ten onrechte wordt vaak gedacht dat merkactivisme iets is voor nichemerken, omdat ze nu eenmaal een kleine en vaak wat meer idealistisch gedreven doelgroep aanspreken. Daarom zijn A-merken vaak kopschuw als het gaat om activisme, omdat ze bang zijn mensen voor het hoofd te stoten.
[column] One size fits none
Het is een uitdaging om alle nieuwe ontwikkelingen bij te houden, laat staan te bepalen welke écht relevant zijn voor een merk. Zolang het marketingfundament goed staat, mis je gelukkig niet snel de boot. Sterker nog, het fundament helpt je te bepalen waar wel of geen aandacht aan te besteden.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- Jolien Koelewijn: 'Chocomel is een... 24-04-2024
- BvA: Wees kritisch maar noem... 24-04-2024
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing