[column] Dat klinkt als reclamemuziek in de oren
Het gebruik van muziek in reclames is redelijk normaal. Veel commercials, zowel online als ATL, worden voorzien van een passend muziekstuk. Een column van Michael van Os, executive creative director/partner bij Crocodile Agency.
[column] Had hier clickbait moeten staan?
Met 4.000 tot 10.000 commerciële berichten per dag zijn we met z’n allen erg getraind in het uitfilteren ervan, waardoor het voor merken steeds uitdagender wordt om gezien te worden, laat staan zich te onderscheiden.
[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.
[column] Maakt Ziggo een gat van 9 miljoen euro goed met betalende abonnees?
Afgelopen donderdag kwam het grote nieuws naar buiten dat Ziggo sport per 2024 de rechten heeft verkregen van de Champions League, Europa League en Conference League wedstrijden. Dit is historisch, want nog nooit hebben alle grote Europese toernooien onder één dak gestaan. Naar verluidt is er 25 tot 30 miljoen euro voor de rechten betaald.
[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?
We zijn er in de zomer al voor gewaarschuwd en nu is het dan zo ver: de consumentenbestedingen staan flink onder druk en de consument laat zich aanmerkelijk minder vaak zien in (online) winkels en besteedt flink minder. Kortom, het is crisis en wat is dan de beste marketingstrategie?
[column] Content baart 7 nieuwe experts
Het content-vakgebied maakt gretig gebruik van innovaties. Daardoor ontstaan er de komende tien jaar veel nieuwe contentfuncties zoals AI-coach, contentontoloog, contentuitsmijter. Dat verwacht althans Maarten Fokkelman, directeur en oprichter van specialist in content, Crossphase.
[column] Aandacht
Aandacht krijgen in algemene zin is een uitdaging anno 2022. Want ja, voor je het weet zap je weg naar elders. Zie je wel, daar ga je al weer naar je smartphone. Even snel checken of iemand mijn bericht heeft geliket op Facebook of Insta, of mijn mail is beantwoord, of de nos.nl of TikTok nog iets te melden heeft.
[column] IoT in je huis: Ikea weet hoe het moet
‘Imagine waking up in a bedroom with clean air, your blinds slowly going up while the lamps gradually brighten the room all accompanied by your favourite music and the smell of fresh coffee being brewed…’. Ikea neemt met de recente lancering van de hub voor slimme apparaten in combinatie met smarthomestandaard Matter het voortouw als het gaat om een superflexibel IoT-ecosysteem in je huis. Zijn we er klaar voor?
[column] 8 inzichten over podcasts
Wat is het geheim van een succesvolle podcast? Waar zitten luisteraars op te wachten? En wanneer voegt een videopodcast waarde toe? Hongerig naar de nieuwste inzichten, reisde ik in mijn rol als podcastmaker af naar de allereerste Dutch Podcast Conference in Amsterdam. En passant trotseerde ik een recordfile van ruim 1.000 kilometer. Loze tijd die ik mooi kon doden met – jawel – podcasts.
[column] De muzikale lappendeken van Just Eat
‘In hoeverre moet ik mijn sound aanpassen aan een lokale doelgroep?’ Dat is een vraag die ik regelmatig krijg vanuit merken die opereren in verschillende landen of regio’s.
[column] Twitter valt, eindelijk
Onze columnist Rogier van Kralingen verkneukelt zich over de teloorgang van Twitter nu Elon Musk aan de touwtjes trekt. Een column in razendsnelle soundbites. Lees hem 2 keer om niks te missen…
[column] Marketeers mogen niet langer wegkijken bij adfraude
Het zijn niet alleen de adtechpartijen die het fraudeprobleem negeren; ook adverteerders maken geen haast met een aanpak. Columnist Augustine Fou voert een onophoudelijke strijd tegen adfraude. Hij waarschuwt marketeers niet langer weg te kijken en over te gaan tot actie.
[column] Marketing op 2 wielen
In deze editie fietst columnist Peter de Boer onverschrokken tegen de trendy wind in die door de huidige tweewielerbranche waait.
[column] Het handschrift van je merk: typografie in sport
Een bijdrage van Rinse Elsenga en Jeroen Disch, beide werkzaam bij digital design agency Bravoure, over hoe typografie kan helpen bij de uitstraling van je merkpersoonlijkheid.
[column] Wat je vooral niet moet doen op TikTok
Een nieuw tijdperk is aangebroken: de ‘TikTokification’ van de socialmediawereld.
[column] Hoe krijg je succesvol een zakelijke afspraak? 5 tips
Wat maakt jou een professional op het gebied van afspraken boeken? Wat is het geheim om zoveel mogelijk gesprekken te voeren? Er zijn meerdere strategieën om je hitrate te verhogen als het gaat om afspraken boeken. Enkele factoren die belangrijk zijn voor succes: structuur, discipline en follow-ups. Eline van Hoof van Lime technologies heeft meer tips.
[column] De metaverse: wat kun je er eigenlijk mee?
Ondanks het feit dat de metaverse zich nog in een vroeg stadium bevindt, is het niet onverstandig als je als bedrijf nu al gaat voorsorteren voor een plek binnen de digitale ruimtes. Duncan Roberts, senior manager bij Cognizant, geeft vier suggesties die baat kunnen hebben voor jouw bedrijfsvoering.
[column] De magistrale marketingstrategie van Patagonia
Ik lees altijd de columns van Mark Ritson in Marketing Week met passie en respect. Heel af en toe ben ik het niet met hem eens, zoals bij het lezen van zijn stuk over de overdracht van Patagonia.
[column] 150 Aziatische merken rijden onze kant op
Er staat ons een invasie van Aziatische automobielmerken te wachten. Columnist Jos van den Bergh analyseert waarom juist Nederland voor de Aziaten zo’n interessante markt is.
[column] Hoe krijg je met sponsorship een optimale ROI?
Sportsponsoring is voor veel bedrijven een belangrijk marketinginstrument. Steeds belangrijker wordt het om inzichtelijk te maken wat een sponsor terugkrijgt voor zijn geld. Michael Petit, Consultant Sportmarketing bij Markteffect, en Marc Rondagh van de Eredivisie lichten toe en geven 9 tips.
[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken
Social media domineren al jaren het marketingpalet van merken, diensten en producten. Social media zijn leading in het brein van mensen en de klassieke media lijken te zijn verworden tot supporting act.
[column] Verhuizing Brand: meer efficiëntie en meer winst is niet altijd beter
'Heineken sluit Brand bierbrouwerij te Wijlre.' Toen dit bericht mij bereikte, kon ik het in eerste instantie niet geloven. Vestiging zou om meer moeten gaan dan over winstmaximalisatie en aandeelhouders, bepleit Jan-Paul Rutten, directeur van de lokale Gulpener Bierbrouwerij.
[column] De Britten the Queen, wij Oranje
Vorige week maandag werd koningin Elizabeth begraven en eergisteren plaatste het Nederlands voetbalelftal zich voor de Final Four van de UEFA Nations League. Twee gebeurtenissen, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Hoewel, ieder voor zich, zijn zowel ‘the Queen’ als Oranje commerciële mega-attracties.
[column] Unseen 2022 selectie fototrends - eyecatchers in print en NFT
De fotobeurs Unseen 2022 is geopend op het Westergasterrein in Amsterdam. Dit jaar opvallend minder thema’s als milieu, planeet en duurzaamheid. Ook vrouwelijk naakt wordt veel minder getoond dan voorheen, een logische reactie op de Me Too-beweging. Het is tijd voor een nieuwe visuele tijdsgeest, en dat levert Unseen 2022.
[column] Nieuwsgierige mensen komen verder
Ruigrok NetPanel beweegt mee met de tijd en daarom is er nu een frissere look en een aangepaste naam. Sinds deze week gaat het marktonderzoeksbureau door het leven als Ruigrok.
[column] Kan pricing de wereld redden?
Sommigen ontkennen het, maar er is geen ontkomen aan: we zien langzaam maar zeker de gevolgen van een wereldwijde klimaatcrisis. De extreem hete zomers, bosbranden in Zuid-Europa, droogvallende rivieren in de zomer of juist massale overstromingen, die vorig jaar ook ons land teisterden.
[column] Marketeers worstelen met marketing imitatieproducten
Al decennia lang stromen er vele nieuwe imitatieproducten uit de vlees- en zuivelcategorie de markt op. Het kost marketeers doorgaans vrij veel moeite om de juiste positionering en boodschap voor die producten te vinden.
[column] Niet verbieden, maar verleiden tot positief gedrag
Vanaf 2024 verbiedt de gemeente Haarlem reclames voor vlees in de openbare ruimte. 'Lokale reclameverboden zijn er voor de bühne en bieden geen échte oplossingen', zeggen Henriette van Swinderen en Erik van Engelen van BvA, de Bond van Adverteerders.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Global plaatst DOOH op 9 nieuwe... 28-03-2024
- Michiel Verstraten: LinkedIn... 21-03-2024
- JIC BRO lanceert buitenreclame... 21-03-2024
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing