De 7 zondes volgens FHV BBDO

De 7 zondes volgens FHV BBDO
  • Bureaus
  • 8 nov 2013 @ 10:00
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • Bekroningen

In het interview met Barbera Wolfensberger, ceo FHV BBDO en Caroline van Lieshout, strategy director bij FHV dat vandaag in print in MarketingTribune verschijnt, wordt beloofd dat deze dames hun 'zeven zondes' zullen opbiechten door ze te projecteren op het marketingcommunicatievak. Online. Hou u vast, hier zijn ze:

DE 7 ZONDES

1. Superbia (hoogmoed - hovaardigheid - ijdelheid): leidt een Effie tot hoogmoed?
Caroline van Lieshout (CvL) : ‘Wij kijken rustig naar prijzen. We drinken een glas, maar werken dan weer door.’
Barbera Wolfensberger (BW): ‘Prijzen maken je wel blij. Ze zijn belangrijk om mensen te behouden, zeker creatieven. Zo’n Effie motiveert. Maar als creatieve denkers zijn we ook onzeker. In essentie zijn we ons er du van bewust dat we ons elke morgen weer opnieuw moeten bewijzen.’

2. Avaritia (hebzucht - gierigheid): hoe begerenswaardig is een Effie?
CvL: ‘Eerlijk is eerlijk, ik wil die Effie wel graag hoor.'
‘BW: “Al word ik ook wel hebberig van de SpinAwards, erg mooi die ring! We wonnen er al twee dit jaar voor de case “Octopus Paul”.’

3. Luxuria (onkuisheid - lust - wellust): hoe is het als vrouw in de reclame?
BW: ‘Het is ontzettend leuk om als vrouw in de reclame te werken. Een hele verleidelijke wereld. Qua verleiding zou ik nog wel een bierklant, een loterij en een supermarktklant willen hebben. En ik had graag de NS-pitch gewonnen.’

4. Invidia (nijd - jaloezie - afgunst): welk ander bureau doet het goed?
BW: ‘De combinatie Tribal en DDB vind ik wel jaloersmakend. Wij deden het eerder, twee bureaus samenvoegen: Proximity en FHV. Maar FHV lag boven. Op de Keesomlaan te Amstelveen ligt Tribal boven. FHV heeft trouwens vorig jaar David Koop van Lbi en Peggy Wijtzes van Kong aangenomen. We hebben net nog een award voor Mercedes gewonnen voor een app over hun “blue efficiency” in een wedstrijd aaraan ook BBDO-zuster Jung von Matt en AMV London meededen. Dus om te zeggen dat we afgunstig zijn?’
CvL: ‘Bij FHV heerst het tegenovergestelde van hoogmoed.

5. Gula (onmatigheid - gulzigheid - vraatzucht): bureaus die uren schrijven met de vork, zonder principes meedraaien in pitches, bent u er ook zo een?
BW: ‘Ik voel me niet aangesproken. Nederlandse bureaus zouden beter hun toegevoegde waarde moeten aantonen. Daarover ze we in bureauverband ook in gesprek met collega’s binnen de VEA.’ (zie pag. xxx over verdienmodellen). We zijn eerder te bescheiden. Of je moet bedoelen: vraatzucht in termen van “invreten” in het merk van de klant. Daar zijn we gek op!’
CvL: ‘We hebben een onstilbare honger naar het snappen van de wereld van de klant.’

6. Ira (woede - toorn - wraak - gramschap ): het bureau dat een grote klant van ons afsnoept, verdient…?
BW: “Neem Jumbo, wij wensen Alfred daarmee veel plezier. Het is een familiebedrijf, superleuk. Maar ook complex. Ik wens ze dan ook veel wijsheid. Graag merk ik nog op: de deur staat altijd open…’
CvL: ‘Het is een mooi merk, we hebben er met veel plezier voor gewerkt. We hebben er met veel plezier voor gewerkt omdat het leuk is als je te maken hebt met de oprichyters. En omdat de Jumbo-formule echt anders is.’

7. Acedia (gemakzucht - traagheid - luiheid - vadsigheid): hoe overleef je in krappe tijden?
CvL: ‘Gemakzucht is een doodzonde in dit vak. Het moet allemaal sneller, voor minder. Terwijl voortschrijdend inzicht ook belangrijk is. En goed.’
BW: ‘Gemakzucht mag niet, luiheid wel. In de snelheid der dingen is er te weinig tijd voor reflectie. Denk ook eens rustig na, met een grasspriet in je mond. Niet lullen maar poetsen is prima. Maar soms is het tijd voor contemplatie.’


aldus opgebiecht door: CV Barbera Wolfensberger, ceo FHV BBDO

Geboren en opgegroeid in Den Haag.
- HEAO Communicatie
- Sinologie gestudeerd
- 1988 bureau Y&R in de V.S. gewerkt
- 1989 bureau PPGH met 'de gouden lichting' waaronder Otto van der Harst, Simon Neefjes, Ole Christern, Marc Oosterhout, Ralph Wisbrun en Jacques de Graaf, (accountfuncties op retailklanten)
- 1998 zelfstandig marketing adviseur
- hoofd corporate identity & communicatie HEMA Nederland
- 2010 ceo FHV BBDO Amstelveen

&


CV Caroline van Lieshout, strategy director FHV BBDO

Geboren in Roermond, opgegroeid in Eindhoven
- HEAO Communicatie
- Tuinbouwschool (richting ‘architectuur’)
- Philips, account manager
- bureaus ARA Zuid / Kothuis en Normad (account- en strategiefuncties)
- DDB Amsterdam (strateeg)
- Zelfstandig marketingstrateeg in creative hub Vondelkerk Amsterdam
- sinds 2011 FHV BBDO strategy director, leidt team van 6 fte
- 2013 Effie-jurylid


FHV BBDO won gisteravond een Bronzen Effie voor De Nederlandsche Bank, met de campagne 'Over op IBAN' en een Bronzen Effie voor 'Toon' van Eneco.

(PvWK/SH)
 

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken