Henriette van Swinderen: Esprix wint duidelijk aan betekenis

Henriette van Swinderen: Esprix wint duidelijk aan betekenis
  • Bureaus
  • 12 feb 2014 @ 09:10
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • AwardReclame

Nog twee dagen en dan sluit de officiële inzendtermijn voor de Esprix. De award die strategie, creativiteit en resultaat beloont, maar vooral en rechtvaardig kritisch kijkt naar beïnvloeding van het gerag bij de consument. Wij spreken met betrokkenen bij de Esprix. Henriette van Swinderen, directeur Brands & Communications van T-Mobile, jureert in de categorie ‘Telecom and utilities’.

Wat is je motivatie om jurylid te worden?
‘Vorig jaar was ik jurylid bij de Effies. Ik verwacht dat de Esprix net als die prijs erg leuk en leerzaam is om te doen.’

Wat is er karakteristiek aan de cases in uw categorie?
‘Bij telecom en energiebedrijven gaat het in principe om dienstverlening met niet-tastbare producten. Als telecombedrijven hebben we dan nog het voordeel dat je een toestel kunt koppelen aan een abonnement, maar bij een energiebedrijf zullen ze niet snel laten zien hoe goed je een mixer kunt laten lopen met hun stroom. Emotie speelt altijd een rol bij dit soort diensten, maar je communiceert ook wel degelijk veel functionele eigenschappen. Kijk maar naar onze campagne met Ali B. die zelf wil kunnen kiezen of hij ansjovis op zijn pizza neemt of niet.’

Hoeveel cases krijg je ter beoordeling voorgelegd?
‘Geen idee. Vijftien? Een stuk of dertig? Dat zou mooi zijn, want het is erg inspirerend om naar het werk van vakgenoten te kijken en erover te discussiëren.’

Wat onderscheidt de Esprix van de Effie?
‘Ik heb de indruk dat er bij de Esprix meer naar het geheel wordt gekeken, waarbij strategie, creativiteit en resultaat even zwaar wegen.'

Is de Esprix volgens u de meest begerenswaardige prijs op het gebied van marketingcommunicatie?
‘Hij is zeker begerenswaardig. Ik ben er ook van overtuigd dat hij aan belang aan het winnen is. Qua bekendheid is hij nog niet zo ver als de Effie, maar hij is zeker zo waardevol.’

Wat maakt de prijsuitreiking tot een uniek evenement?
‘Ik ben er nog niet bij geweest, maar ik hoor er goede verhalen over. De organisatie moet uitstekend zijn, er komen veel interessante cases voorbij en de sfeer is goed.’

Welke case (campagne) mag er dit jaar niet ontbreken?
‘T-Mobile. En Telfort is natuurlijk ook memorable in mijn speelveld. Daarnaast zou ik zeer geïnteresseerd zijn in de case van het Rijksmuseum. Hoe hebben ze het hele land weten te enthousiasmeren voor de heropening van een honderd jaar oud museum?’

Welke winnende Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
‘De Amstel-vrienden en de windenergie-case van Eneco. Eneco heeft een grote betrokkenheid weten te creëren voor het onderwerp duurzaamheid. Amstel vond ik heel geestig en doelgericht. Mooi hoe De Vrienden van Amstel op zoveel verschillende plekken wordt geactiveerd. Zelfs tot en met Voetbal International op tv.'
Inzenden van cases kan tot 14 februari 2014: www.esprix.nl

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken