Pieter Plaisier: Esprix is van Olympisch niveau

Pieter Plaisier: Esprix is van Olympisch niveau
  • Bureaus
  • 12 feb 2014 @ 11:07
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • Award

Nog twee dagen en dan sluit de inzendingstermijn van de Esprix, de award voor beste performance als het gaat om gedragsbeïnvloeding. Betrokkenen bij de award geven hun mening over deze prijs. Vandaag Pieter Plaisier, Directeur Glasvezelbedrijven KPN, die dit jaar in de jury van de ‘Product Launch’ zitting neemt.

Waarom hebben ze jou voor deze categorie gevraagd?
‘Ik zou het niet weten, al is glasvezeltechnologie natuurlijk wel redelijk nieuw. In 2012 ben ik juryvoorzitter geweest in de categorie “Non-financial”. Daar zaten alle telecombedrijven in, maar ook aanbieders van andere niet-financiële diensten. Ik vind “Product Launch” wel een mooie nieuwe categorie. Voor marketeers en creatieven zijn nieuwe diensten of producten altijd de krenten uit de pap. Dus snel inzenden! Of je kunt inzenden voor je eigen branche en deze ook meepikken.’

Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Esprix?
‘Het is een hele mooie vakprijs! Dus ik zou zeggen: stuur in en inspireer anderen. Het is erg leuk om al die cases langs te zien komen, heel inspirerend. Ik heb weleens tegen Peter Paul Blommers gezegd dat er eigenlijk meer mee gedaan zou moeten worden dan alleen een naslagwerk publiceren. Het zou ook goede oefenstof zijn voor marketingopleidingen en –cursussen. Je ziet echt vakwerk, en de hele struggle om tot het resultaat te komen.’

Waar staat de Esprix volgens jou voor?
‘Dat een goede campagne een bijzondere combinatie is van strategie, creativiteit en een aantoonbaar resultaat. Als je één van de drie pijlers mist, is het geen vakwerk.’

Is de Esprix de meest begerenswaardige prijs? Zo ja, waarom?
‘Als vakprijs is het ambitieus en heel hard aan de weg aan het timmeren. Op een gouden Esprix mag je ongelooflijk trots zijn, ja. Als een Olympisch kampioen.’

Wie mag er dit jaar zeker niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Iedereen die met passie een creatieve campagne heeft neergezet waar je klanten mee hebt verrast en waar je nu nog de vruchten van plukt. Concreet? Dan natuurlijk Telfort. Ja, dat is een onderdeel van KPN. En Netflix in mijn categorie van Product Launch, want die zetten de tv-business op stelten.’

Welke voorgaande winnaar van de Esprix spreekt jou het meest aan en waarom?
‘Ik vond KLM’s “Live reply” heel verrassend, vrolijk en impactvol. Stewardessen die live antwoord gaven op servicevragen van klanten om de introductie van social media als service-ingang duidelijk te maken. Zo zie je dat gedragsverandering ook met een kleine budget gerealiseerd kan worden. Die campagne kreeg in 2012 Zilver.’
 

Inzenden van cases kan tot 14 februari 2014: www.esprix.nl

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken