Roel Welsing: Zie Esprix als professionele benchmark
- Bureaus
- 10 feb 2014 @ 11:05
- Link
-
Redactie Online
Redactie
MarketingTribune - AwardCampagnes
- 10 feb 2014 @ 11:05
- Redactie Online
Nog een week te gaan: inzenden voor de Esprix. De award die creatie, resultaat en strategie beloont. En misschien wel het belangrijkste: de award die beoordeelt of de campagne het gedrag van de consument positief heeft beïnvloed. Vandaag praetn we met Roel Welsing, hoofd Marketing van Triodos Bank en juryvoorzitter van de categorie ‘Financials’ bij de Esprix. Hij is voor de vierde keer jurylid.
Wat is uw motivatie om zitting te nemen in de Esprix-jury?
‘Vier jaar geleden ben ik begonnen in een categorie die destijds relevant was maar nu tot mijn grote vreugde niet meer bestaat, Social responsibility. Inmiddels is maatschappelijke verantwoordelijkheid voor bedrijven zo vanzelfsprekend geworden dat er geen aparte categorie meer voor nodig is, een heel positieve ontwikkeling. Maar om op mijn motivatie terug te komen, de Esprix is een unieke prijs. Ik zie het als een ontwikkelingsaspect voor jezelf en je team om te benchmarken met andere inzenders. Het heeft een ontzettend positief effect op jezelf, je mensen en je organisatie.’
Is winnen belangrijk?
‘Tegen mijn kinderen zeg ik altijd dat meedoen belangrijker is, maar als je meedoet wil je natuurlijk ook winnen. Met de Triodos Bank hebben we vorig jaar een Zilveren Esprix gewonnen met onze campagne “Klein. Het nieuwe groot.”’
Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen in de marketingcommunicatie?
‘Wat ik erg waardeer is dat de pijlers strategie, creatie en resultaat allemaal in gelijke mate meewegen, inclusief het maatschappelijk resultaat, en dat zie je in de beraadslagingen van de jury’s ook terug. Bureaus en adverteerders oordelen samen over de kracht van een campagne. Dat levert een verdieping op die ontzettend leuk en leerzaam is. Je krijgt deels bevestiging van je eigen aanpak en deels leer je de keuzes van anderen begrijpen.’
Wat maakt de prijsuitreiking tot een uniek evenement?
‘Het is altijd op een bijzondere locatie, met een bijzonder gezelschap. Het evenement heeft een bepaalde klasse en het is altijd uitstekend verzorgd. Waar de black tie dan ook weer aan bijdraagt. Ik vind het knap dat je zoveel verschillende mensen bij elkaar weet te krijgen.’
Welke case (campagne) mag er dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Telfort loopt nu al een tijd, ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten. En Plan Nederland, met hun “Krachtige vrouwen”-campagne. Qua creatie is die in elk geval wonderschoon.’
Welke winnende Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
‘Er komen zoveel goede cases voorbij. Albert Heijn vind ik goed, en de ALS-campagne zeker ook. Heel confronterend, bij Triodos Bank zou zoiets niet werken. Maar hij blijft je wel bij en was erg succesvol.’
Inzenden van cases kan tot 14 februari 2014: www.esprix.nl
-
Redactie Online
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/online/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Landelijke preventiecampagne moet... 28-03-2024
- [branded content] Somnox wil... 28-03-2024
- Swinkels start campagne voor... 28-03-2024
- Glasnost volgt NewsLab op als pr... 28-03-2024
- Shortlist SAN New Kids on the Block... 27-03-2024
- On kiest voor Gardeners27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing