Wijman, Hoen en Van Sen starten eigen naamcreatiebureau The Luminaries

Wijman, Hoen en Van Sen starten eigen naamcreatiebureau The Luminaries
  • Bureaus
  • 2 apr 2014 @ 09:40
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • StrategieStorytellingMarketing

The Luminaries, is dat een nieuw popbandje? Nee, het is het net opgerichte naamcreatiebureau van Annedien Hoen, Iris van Sen en Erwin Wijman. Het drietal stelt zich ten doel om het vak van naamcreatie beter op de kaart te zetten.

Namen ontwikkelen waarmee organisaties, merken en bedrijven hun strategie waar kunnen maken, zo luidt de missie van The Luminaries. 'Namen met onderscheidend vermogen, impact, overtuiging, merkkracht, overredingskracht en ingebakken verleiding en merktactiek.'

Er zijn weliswaar drie of vier gespecialiseerde naamcreatiebureaus in Nederland, betoogt The Luminaties, 'maar de meeste namen van merken, organisaties en producten worden er tussen de soep en de aardappelen bij gedaan. Of op achternamiddagen tussen macbook en ordnerkast.'

The Luminaries willen zich ook onderscheiden door geen 'synthetische namen' te ontwikkelen: uit overtuiging maar ook omdat het te veel geld kost om dat soort namen bij de doelgroep top-of-mind te krijgen. 'Een goede naam kan zonder reclame, sterker: een goede naam ís reclame.'

De drie oprichters kunnen het weten. Erwin Wijman is bekend als publicist op het gebied van marketing en naamcreatie. Hij schrijft al decennia over deze onderwerpen in Adformatie en diverse landelijke kranten. Ook publiceerde hij enkele boeken, zoals 'De bedrijfsnamenfabriek' en 'Vlinder in de boksring'. Tegenwoordig positioneert hij zichzelf als naamstrateeg en marketingdeskundige.  

Annedien Hoen, eveneens naamstrateeg, heeft ervaring als identiteitontwerper, creatief strateeg en extern creatief voor bureaus, en als freelance naambedenker. Iris van Sen, visueel strateeg, gelooft dat mensen het belangrijkste startpunt zijn van een identiteit of merk en begeleidt interne processen. Ze werkte in de traditionele reclamewereld, is medeoprichter van Nieuwe Garde, doet als zelfstandige identiteitstrajecten en verzorgt trainingen en advieswerk bij HBO-kunstvakopleidingen zoals ArtEZ en Minerva Academie voor Popcultuur.

The Luminaries weten zich gesteund door een Raad van Advies die bestaat uit enkele bekende personen: Rik Riezebos (algemeen directeur van Eurib/European Institute for Brand Management), Bas Kist (partner van merkenbureau Chiever Marks & Brands) en Jan Kuitenbrouwer, directeur van De Taalkliniek, schrijver en columnist NRC Handelsblad.

Wat de naam The Luminaries zelf betreft: inderdaad, die klinkt als een nieuw popbandje. De oprichters over hun eigen naam: 'Muziek maken The Luminaries zeker. Lawaai, rumoer, harmonieën, dissonanten als ze bijdragen aan het effect, maar altijd een nieuw geluid. The Luminaries zijn voor alles een stelletje verlichte en inspirerende geesten die - net als hemellichamen - zoveel licht uitstralen dat ze het graag willen delen. Naast stralend hemellichaam staat luminary ook voor iemand die een inspiratiebron is voor anderen, een personage vol betekenis en verhalen. Tot slot is een luminary iemand die groot aanzien in een specifiek vakgebied heeft verworven. Denk Robbert Dijkgraaf. Louise Fresco. Albert Einstein. Maar als je onze naam vooral associeert met lumineuze ideeën vinden The Luminaries het ook uitstekend.' 

Lees het manifest van The Luminaries op hun kersverse website. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken