Jur Baart (Fitzroy): 'Esprix blijft zich vernieuwen'

Jur Baart (Fitzroy): 'Esprix blijft zich vernieuwen'
  • Bureaus
  • 26 mei 2014 @ 15:28
  • Link
  • Redactie Bureaus
    Redactie Bureaus

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingAwardZakelijkReclame

Jur Baart is directeur van communicatiebureau Fitzroy en juryvoorzitter in de categorie FMCG bij de Esprix. MarketingTribune vroeg hem waarom vakgenoten de uitreiking van de Esprix moeten laten prevaleren boven de openingswedstrijd van het WK Voetbal. En meer. 'De Esprix vernieuwt zichzelf continu.'

Waarom is de uitreiking van de Esprix op 12 juni veel interessanter dan de openingswedstrijd van het WK Voetbal?

‘Ons wereldje is verdeeld in twee soorten mensen: de communicatieman/vrouw en het communicatiedier. De eerste mag van mij thuisblijven. De tweede komt sowieso, want die weet dat de Esprix in de loop der jaren de meest uitgebalanceerde award is geworden. Strategie, creatie en resultaat tellen even zwaar mee. En de jury bestaat voor de helft uit opdrachtgevers en voor de andere helft uit bureaudieren, dat maakt de verdeling van de prijzen alleen maar interessanter. En de uitslag van die voetbalwedstrijd weten we toch al.’

Wat maakt de cases tijdens deze avond minstens zo interessant als die op andere Award-uitreikingen?

‘De Esprix vind ik vergelijkbaar met de Spin Award, ook een prijs die zich continu blijft vernieuwen. Die moet je eigenlijk ieder jaar bezoeken om echt op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen.’

Wat is jouw motivatie om zitting te nemen in de Esprix-jury?

‘Het mooie van de Esprix is dat strategie en resultaat zwaar wordt meegeteld. Samen met creatie allemaal 1/3. Dat betekent dat je niet kunt winnen als een van de pijlers niet goed is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de ADCN. Het is goed om het verhaal achter een case te zien, te horen en later ook met andere communicatiedieren te bediscussiëren. Vooral dat laatste is het leukste van de jury: samen tot één oordeel komen.’

Hoeveel inzendingen waren er in de categorie FMCG?

‘Ik geloof dat dat er twaalf waren. Heel eerlijk: veel te weinig als je kijkt hoeveel communicatie er wordt gemaakt voor FMCG.’

Was de kwaliteit zo bedroevend dat er maar één nominatie is uitgedeeld, of zijn jullie zo streng?

‘De kwaliteit was volgens onze jury bedroevend. Via de online jurering kwam maar een case bovendrijven. De andere cases zijn nog wel allemaal besproken, maar scoorden te laag op een van de drie pijlers. Je merkt wel dat sommige cases bij andere awards dan wel scoren. Maar de Esprix kijkt naar het totale plaatje en wil inspirerend werk belonen dat ook echt werkt.’

In FMCG is de enige nominatie van jouw bureau, terwijl jij juryvoorzitter bent. Kun je uitleggen hoe dat kan?

‘In de jury worden specialisten uitgenodigd, dus kan het voorkomen dat iemand ook zelf iets heeft ingezonden. Dit jaar waren er een paar cases waarbij juryleden betrokken waren. Maar de eerste stap wordt gezet in het online jureren. Hier kun je voor strategie, creatie en resultaat alle drie maximaal 5 punten geven en minimaal 1. Alle cases die boven de 10 scoren worden besproken. “Doritos Jacked (stunt) rijschool” is inderdaad genomineerd bij FMCG, maar overigens ook bij Product Launch. Hij kwam als enige boven die 10 punten uit.. zelfs op 14 punten. Toen deze case werd beoordeeld, heb ik het juryvoorzitterschap overgedragen aan een ander jurylid. Daarna besloten de andere juryleden wat het ging worden.’

Naar het resultaat van welke campagne buiten je eigen jureringscategorie ben je het meest benieuwd?

‘De campagne voor "Stichting Mijn Kind Online". Mooie campagne die niet bij andere awards kwam bovendrijven.’ 

www.esprix.nl

Redactie Bureaus

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken