Shell blijft het meest waardevolle merk van Nederland
- Bureaus
- 18 mei 2014 @ 08:30
- Link
-
Redactie Bureaus
Redactie
MarketingTribune - Geen tag
- 18 mei 2014 @ 08:30
- Redactie Bureaus
Shell is volgens het rapport Brand Finance Netherlands 50 het meest waardevolle merk van Nederland. Hiermee consolideert Shell zijn toppositie. Brand Finance, marktleider op het gebied van brand valuation (merkwaardering), heeft voor dit jaarlijkse rapport de grootste merken van Nederland getoetst en geëvalueerd om te bepalen welke merken het krachtigst en het meest waardevol zijn.
Dit jaar bevatten de resultaten voor het eerst ook een merkwaardering op het gebied van Intellectueel Eigendom, uitgevoerd door Novagraaf, één van ’s werelds grootste adviesbureaus op het gebied van Intellectueel Eigendom.
Het meest waardevolle merk
Ondanks het feit dat Shell dit jaar meer dan € 1,8 miljard aan merkwaarde verloor, is het net zoals vorig jaar het meest waardevolle merk van Nederland. Het verlies wordt mede veroorzaakt door de druk op de olie- en gasprijzen waardoor wereldwijd de marges in de sector worden uitgehold. Shell heeft echter hard gewerkt aan een plan om activa af te stoten en zo € 10,9 miljard te genereren om de boeken sluitend te maken. Het gaat hierbij onder meer om het Noorse netwerk van tankstations, het aandeel in de Japanse raffinaderij Showa Shell en de meerderheid van de aandelen in de Australische downstream operatie.
Positieve resultaten
Uit het rapport komen verder duidelijk positieve resultaten naar voren: het merendeel van de Nederlandse merken in de top 50 kende namelijk een sterke of tenminste een stabiele groei van de merkwaarde. De waarde van alle Nederlandse merken in de top vertegenwoordigen een totale merkwaarde van € 101 miljard tegen een waarde van € 95 miljard vorig jaar. Philips (plaats 4) lijkt de grootste winnaar te zijn met een groei van bijna € 2 miljard naar een totale merkwaarde van € 8 miljard.
Relatief gezien is DSM één van de grootste stijgers van het jaar, zij stijgen met zes plaatsen naar de 29ste positie. Hun merkwaarde groeide in één jaar tijd met ruim 90%. In 2011 ging DSM met een ingrijpende merkvernieuwing van start en daar lijkt het chemiebedrijf nu de vruchten van te plukken. De stijging wordt echter niet alleen verklaard door deze merkvernieuwing; DSM scoort dit jaar veel beter op elementen als maatschappelijk verantwoord ondernemen en medewerkerstevredenheid. Twee elementen die in Brand Finance’s Brand Strength Index een cruciale rol spelen en dus medeverantwoordelijk zijn voor de indrukwekkende groeicijfers.
Banken onder druk
Uit het rapport blijkt tevens dat met name een aantal financiële instellingen merkwaarde heeft verloren. De betrokkenheid van de Rabobank (op plaats 5, net als vorig jaar) bij de LIBOR (London Inter Bank Offered Rate) affaire heeft niet alleen geleid tot het vertrek van bestuursvoorzitter Piet Moerland, maar heeft ook de reputatie van de Rabobank flink beschadigd. De merkwaarde daalde dan ook met 13% naar € 4,9 miljard. Met het oog op de denationalisatie is met name de daling van de merkwaarde van ABN AMRO Bank (van de 11e naar de 12e plaats) met 11% (naar 2,3 miljard) slecht nieuws voor de Nederlandse overheid.
ING (op plaats 2) is een van de weinige banken die haar merkwaarde dit jaar zag stijgen. Maar als gevolg van de staatssteun die de bank in het recente verleden ontving en ter versterking van haar financiële reserves heeft ING verschillende bedrijfsonderdelen, zoals ING US en delen van haar verzekeringstak, afgestoten. Het verzekeringsdeel van ING, waaronder Nationale Nederlanden, ING Insurance International, ING Life Japan en ING Investment Management International, zal verder gaan onder een nieuwe naam: NN. Als gevolg hiervan zal de merkwaarde van het merk ING volgend jaar naar verwachting tot circa 40% lager zijn. Of de lancering van NN het verlies aan merkwaarde bij ING kan compenseren, is nog maar de vraag. Volgend jaar zal dit duidelijk worden.
In een reactie op de resultaten verklaart David Haigh, CEO van Brand Finance: "Nederland blijft één van Europa's meest productieve landen als het gaat om merkontwikkeling. Hoewel de waarde van sommige iconische merken dit jaar daalde, ziet het beeld voor het land als geheel er zeer positief uit. Wij kijken vooral uit naar de lancering van het nieuwe NN-merk dat in 2014 zal moeten renderen en waarschijnlijk de hoogste nieuwe binnenkomer zal zijn in de top 50 van meest waardevolle merken in Nederland in 2015."
Alexander Hagen, Managing Director Global Clients van Novagraaf voegt daaraan toe: 'Kijkend naar de bescherming van Intellectueel Eigendom, dan hebben de meeste Nederlandse ondernemingen hun zaken redelijk goed voor elkaar. Veel Nederlandse organisaties zijn zeer internationaal georiënteerd en lijken daarbij het belang van goede merkbescherming te (h-)erkennen. Een optimale merkbescherming in de belangrijkste markten en gebieden is immers een belangrijke basis om succesvol te kunnen zijn in het buitenland en om merkwaarde te creëren.'
Tabel: de meest waardevolle merken van Nederland
Rang 2014 |
Rang 2013 |
Merk |
Brand Value 2014 (EURm) |
Graad 2014 |
Toename (EURm) |
Toename (%) |
Brand Value 2013 (EURm) |
Graad 2013 |
1 |
1 |
Shell |
20,725 |
AA+ |
-1,806 |
-8% |
22,531 |
AAA- |
2 |
2 |
ING |
9,918 |
AA |
253 |
2% |
9,684 |
AA |
3 |
3 |
KPMG |
8,410 |
AAA- |
91 |
1% |
8,320 |
AAA- |
4 |
4 |
Philips |
7,999 |
AAA |
1941 |
32% |
6,058 |
AAA |
5 |
5 |
Rabobank |
4,876 |
AA+ |
-732 |
-13% |
5,609 |
AA+ |
6 |
8 |
Dove |
4,268 |
AAA- |
1056 |
33% |
3,212 |
AA |
7 |
7 |
Unilever |
3,913 |
AAA+ |
473 |
14% |
3,440 |
AAA |
8 |
10 |
Aegon |
3,856 |
AA |
1,086 |
39% |
2,769 |
AA |
9 |
6 |
Randstad |
3,756 |
AA+ |
-154 |
-4% |
3,909 |
AA+ |
10 |
9 |
Heineken |
3,669 |
AA+ |
474 |
15% |
3,194 |
AA+ |
11 |
13 |
KPN |
2,636 |
AA |
958 |
57% |
1,677 |
AA- |
12 |
11 |
ABN AMRO |
2,321 |
AA |
-283 |
-11% |
2,604 |
AA- |
13 |
12 |
Lipton |
1,947 |
AA- |
52 |
3% |
1,896 |
AA |
14 |
15 |
Albert Heijn |
1,697 |
AAA- |
261 |
18% |
1,436 |
AA+ |
15 |
14 |
Knorr |
1,523 |
AA |
55 |
4% |
1,468 |
AA |
16 |
16 |
Akzo Nobel |
1,417 |
AA |
37 |
3% |
1,379 |
AA |
17 |
17 |
TNT Express |
1,348 |
AA |
156 |
13% |
1,192 |
AA- |
18 |
18 |
Amstel |
1,183 |
AA |
35 |
3% |
1,148 |
AA- |
19 |
22 |
Rexona |
1,134 |
AA |
223 |
24% |
911 |
A |
20 |
20 |
Gall & Gall |
1,024 |
AA+ |
43 |
4% |
981 |
AA+ |
21 |
19 |
KLM |
981 |
AA+ |
-56 |
-5% |
1,038 |
AA |
22 |
21 |
Delta Lloyd |
912 |
AA- |
-25 |
-3% |
937 |
A+ |
23 |
24 |
Etos |
846 |
AA |
84 |
11% |
763 |
AA- |
24 |
25 |
Wolters Kluwer |
776 |
AA |
21 |
3% |
755 |
AA |
25 |
23 |
BAM |
698 |
AA- |
-94 |
-12% |
791 |
A+ |
26 |
28 |
Ahold |
665 |
AA- |
24 |
4% |
641 |
AA+ |
27 |
27 |
Albert |
662 |
AA- |
2 |
0% |
660 |
A+ |
28 |
30 |
Ziggo |
626 |
AA- |
92 |
17% |
534 |
A |
29 |
35 |
DSM |
606 |
AA+ |
287 |
90% |
320 |
AA |
30 |
31 |
NXP |
603 |
AA- |
151 |
33% |
453 |
A+ |
31 |
29 |
Imtech |
541 |
A |
-38 |
-7% |
579 |
A |
32 |
26 |
Becel/Flora |
528 |
AA |
-172 |
-25% |
701 |
AA |
33 |
32 |
Boskalis |
424 |
A+ |
51 |
14% |
373 |
AA- |
34 |
Royal FrieslandCampina |
415 |
AA |
|||||
35 |
40 |
PostNL |
373 |
AA- |
102 |
38% |
271 |
AA- |
36 |
33 |
Arcadis |
353 |
A+ |
10 |
3% |
343 |
A+ |
37 |
34 |
Vopak |
345 |
AA- |
23 |
7% |
321 |
AA- |
38 |
39 |
Aalberts Industries |
326 |
A+ |
54 |
20% |
273 |
A+ |
39 |
49 |
Reaal |
323 |
AA- |
||||
40 |
38 |
Hunter Douglas |
306 |
A |
22 |
8% |
284 |
A+ |
41 |
36 |
Axe |
305 |
AA |
6 |
2% |
299 |
AA- |
42 |
37 |
USG |
291 |
A+ |
5 |
2% |
286 |
A |
43 |
Senseo |
249 |
AA |
|||||
44 |
Fugro |
221 |
AA- |
|||||
45 |
41 |
Brunel |
192 |
A+ |
10 |
5% |
183 |
A+ |
46 |
44 |
TomTom |
180 |
AA- |
16 |
10% |
164 |
A |
47 |
47 |
Sligro |
169 |
AA- |
42 |
33% |
127 |
A |
48 |
ASML |
165 |
AA+ |
63 |
62% |
102 |
AA |
|
49 |
42 |
Ten Cate |
165 |
A |
-10 |
-5% |
175 |
A |
50 |
50 |
Nutreco |
159 |
AA- |
40 |
34% |
119 |
A+ |
Over Brand Finance
Brand Finance is 's werelds toonaangevende brand valuation consultancy, met kantoren in meer dan 15 landen. Brand Finance geeft duidelijkheid aan marketeers, merkeigenaren en investeerders door de financiële waarde van merken te kwantificeren. Op basis van hun expertise in strategie, branding, marktonderzoek, financiën, belastingen en Intellectueel Eigendom helpt Brand Finance klanten de juiste beslissingen te nemen om de merkwaarde en zakelijke waarde te maximaliseren.
Over Novagraaf
Novagraaf is één van de grootste internationale adviesbureaus op het gebied van Intellectueel Eigendom (IE), gespecialiseerd in de bescherming en het wereldwijde beheer van IE-rechten zoals merken, octrooien (patenten), domeinnamen, modellen- en auteursrecht. Novagraaf heeft vestigingen in heel Europa, waaronder Brussel, Genève, Londen en Parijs. Het hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam. Meer dan 350 specialisten verzorgen dagelijks de meest uiteenlopende (strategische) IE-vraagstukken.
Methodologie
Brand Finance was een van de eerste bedrijven ter wereld die ISO 10668 compliant merkwaarderingen mocht verzorgen. De ISO 10668 standaard zorgt voor een consistente en betrouwbare aanpak van waardering van merken, waarbij de nadruk ligt op transparantie en objectiviteit. Hierbij wordt rekening gehouden met alle relevante financiële, gedragsmatige en juridische informatie. Brand Finance werkt hiervoor samen met The Banker, Havas, BAV Consulting, Alexa, Bloomberg, Meltwater, VI360, CSR Hub en Novagraaf - voor de strategische informatie die de organisatie beschikbaar heeft gesteld om de merkwaardering van Brand Finance volledig ISO 10668 compliant te maken.
De 50 merken in de lijst hebben naast een merkwaarde (de Brand Value) ook een Brand Rating gekregen. Deze rating is vergelijkbaar met een kredietrating en kan worden gebruikt om de sterkte, het risico en het potentieel van een merk te vergelijken met de concurrentie. De gedetailleerde methodologie voor het berekenen van de merkwaarde is hier te vinden en de resultaten van het onderzoek van vorig jaar staan hier.
-
Redactie Bureaus
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/bureaus/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Esprix jury bekroont vijfentwintig cases
- AI creëert nieuwe reclamestem voor Aldi
- [Cannes Lions 2024] Nederlandse (en alle andere) juryleden...
- Vriendschap centraal in Koningsdagcommercial Staatsloterij 2024
- branded content Weg met lelijk Laat je raken door Onwijs...
- Kinesso lanceert Performance Solutions
Laatste Nieuws
- Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren 19-04-2024
- De marketingtransfers van week 16,... 19-04-2024
- Verzekeraar Zzuper en Indie schudden... 18-04-2024
- OrangeValley, MvH Media, AdResults... 18-04-2024
- [branded content] Crisp wil groter... 18-04-2024
- Flexa Creations zet droomhuis in in... 18-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing